Γιατί αλλάζει όνομα το Facebook - Τι είναι το «metaverse» που οραματίζεται ο Zούκερμπεργκ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ φιλοδοξεί το Facebook να μείνει στην ιστορία ως κάτι περισσότερο από ένα απλό μέσο κοινωνικής δικτύωσης, ως βασικός δημιουργός του "metaverse" - Πώς οραματίζεται την κοινωνία του 2030 ο CEO του Facebook μέσα από μία σημαίνουσα ανάρτηση που είχε κάνει στις αρχές του 2020

Όπως αποκαλύπτει το The Verge, επικαλούμενο πηγή που έχει γνώση του ζητήματος, η Facebook φαίνεται να σχεδιάζει την “επανεφεύρεση” του εαυτού της, αλλάζοντας όνομα, μέσα στις επόμενες μέρες, στο πλαίσιο του νέου μεγάλου στόχου που αφορά τη δημιουργία του «metaverse», ενός νέου διαδικτυακού κόσμου επικοινωνίας των χρηστών μέσω εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας.

Ο επικεφαλής και CEO του μεγαλύτερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, αναμένεται να μιλήσει για τα σχέδιά του σχετικά με την αλλαγή ονόματος της εταιρείας στο ετήσιο συνέδριο Connect της 28ης Οκτωβρίου ή ακόμα και νωρίτερα.

Η σχετική φημολογία για αλλαγή ονόματος της Facebook, προέκυψε μετά από δημοσίευμα του The Verge -επικαλούμενο πηγή με άμεση γνώση του θέματος – και το οποίο αναπαρήγαγε το πρακτορείο Reutes. Προς το παρόν, το Facebook ανέφερε ότι δεν σχολιάζει φήμες.

Σύμφωνα με το ξένο δημοσίευμα, ο Ζούκερμπεργκ φιλοδοξεί το Facebook να μείνει στην ιστορία ως κάτι περισσότερο από μέσο κοινωνικής δικτύωσης (με όλες τις επικρίσεις που έχει δεχτεί), ως βασικός δημιουργός του “metaverse”.

Ο ίδιος είχε δηλώσει, μάλιστα, στο Verge τον Ιούλιο τα εξής: “Θα αλλάξουμε έτσι ώστε οι άνθρωποι να μην μας βλέπουν πρωτίστως ως μια εταιρεία social media αλλά ως μια εταιρεία metaverse”.

To rebranding & οι καταγγελίες για σκοτεινές πρακτικές

Το rebranding του “γίγαντα” των social media φαίνεται να έρχεται σε μία εποχή που η Facebook δέχεται μεγάλες πιέσεις, λόγω των αποκαλύψεων της πρώην υπαλλήλου της Φράνσις Χόγκεν, σύμφωνα με τις οποίες, η εταιρεία βάζει τα κέρδη πάνω από τους ανθρώπους, καθώς βλάπτει τα παιδιά και αποσταθεροποιεί τις δημοκρατίες.

Η πρώην υπάλληλος ονόματι Φράνσις Χόγκεν που έγινε πληροφοριοδότης, διέρρευσε πρόσφατα στη Wall Street Journal μια σειρά από εσωτερικά έγγραφα και κατέθεσε για αυτά ενώπιον του Κογκρέσου. Οι αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές στις ΗΠΑ και αλλού προσπαθούν να διαλύσουν την εταιρεία και η αξιοπιστία του Facebook μειώνεται συνεχώς.

Να σημειώσουμε κάπου εδώ ότι το Facebook δεν είναι η πρώτη και η μόνη γνωστή εταιρεία τεχνολογίας που αλλάζει το όνομα της, καθώς οι φιλοδοξίες της επεκτείνονται. Όπως η Google άλλαξε το όνομα της μητρικής εταιρείας σε Alphabet το 2015, έτσι και η Facebook αναμένεται να αλλάξει το όνομά της, δείχνοντας πλέον ότι το κοινωνικό δίκτυο του Facebook δεν είναι παρά μόνο ένα από τα πολλά προϊόντα του ομίλου.

Τι ξέρουμε για το νέο όνομα του Facebook

Σύμφωνα με το The Verge, το νέο εταιρικό όνομα του Facebook παραμένει ένα καλά φυλαγμένο μυστικό που το ξέρουν ελάχιστοι άνθρωποι, οπότε μένει να αποδειχθεί η αλήθεια της φημολογίας.

Σημειώνουμε ότι στην ίδια εταιρεία ανήκουν -μεταξύ άλλων- τα Instagram, WhatsApp και Oculus.

Τι είναι το «metaverse»

Όσο για το metaverse (=μετασύμπαν), το οποίο ούτως ή άλλως αναμένεται να αναπτυχθεί στο μέλλον, είναι ένας όρος που επινοήθηκε πρώτη φορά το 1992, από τον συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Neil Stephenson στο μυθιστόρημά του Snow Crash, προκειμένου να περιγράψει έναν τρισδιάστατο εικονικό κόσμο που συμβολίζει τον πραγματικό κόσμο και στον οποίο οι άνθρωποι συναναστρέφονται ο ένας τον άλλον σαν avatars.

Πλέον, υιοθετείται από μία από τις μεγαλύτερες και πιο αμφιλεγόμενες εταιρείες στον κόσμο, η οποία θα κληθεί σίγουρα να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους αξίζει να «βουτήξουμε» στον εικονικό του κόσμο.

Ο όρος metaverse χρησιμοποιείται συνήθως για να περιγράψει το μέλλον του Διαδικτύου, που θα αποτελείται από κοινόχρηστους, 3D εικονικούς χώρους, οι οποίοι θα συνδέονται σε ένα εικονικό σύμπαν. Το πώς θα βιώνουμε το διαδίκτυο δηλαδή σε λίγα χρόνια, αν όντως συμβούν όλα αυτά που λέει και οραματίζεται ο Ζούκερμπεργκ και διάφοροι άλλοι.

Το metaverse με την ευρύτερη έννοια, όχι μόνο μπορεί να αναφερθεί σε εικονικούς κόσμους, αλλά και στο διαδίκτυο στο σύνολό του, συμπεριλαμβανομένου του συνόλου του φάσματος της επαυξημένης πραγματικότητας.

Μέσα από το νέο του όραμα για τo Facebook, ο Ζούκερμπεργκ φιλοδοξεί -όπως έχει άλλωστε παραδεχτεί και στο παρελθόν- να κάνει την επιστημονική φαντασία πραγματικότητα, να φέρει μία νέα διάσταση στο διαδίκτυο, μία τύπου “επανάσταση”, που θα επιτρέπει, για παράδειγμα, στους χρήστες του metaverse να “διακτινίζονται” από τον καναπέ του σπιτιού τους στο MoMa της Νέας Υόρκης ή από το νησί που κάνουν διακοπές σε ένα επαγγελματικό meeting.

Κάπως έτσι ενδέχεται να είναι το νέο σύμπαν του Facebook όταν και αν ολοκληρωθεί η μετάβαση της πλατφόρμας σε metaverse, ένας virtual υπερ-κόσμος δηλαδή, όπου οι άνθρωποι/χρήστες του θα μπορούν να συμμετέχουν σε video game, να εργάζονται, να ταξιδεύουν ή απλά να έχουν κοινωνικές επαφές.

Σε αντίθεση με το υπάρχον, σύγχρονο Virtual Reality, το οποίο χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο από gamers, ο νέος ψηφιακός κόσμος του Facebook πρόκειται να χρησιμοποιείται πρακτικά σχεδόν στα πάντα: από την εργασία, τις συναυλίες, το σινεμά και το θέαμα γενικότερα, ακόμα και στις κοινωνικές συναναστροφές.

Πρόσφατα, μάλιστα, είδαμε κάτι ανάλογο σε videogames, όταν -μεταξύ άλλων καλλιτεχνών- ο δημοφιλής ράπερ Travis Scott και η pop star Ariana Grande, έδωσαν μια εικονική συναυλία για τους παίκτες του videogame Fortnite, συγκεντρώνοντας εκατομμύρια βλέμματα από όλο τον κόσμο.

Ο όρος «metaverse»

Ο όρος metaverse προέρχεται από το πρόθεμα meta (πέρα) και universe (σύμπαν). Θα μπορούσαμε, λοιπόν, σε ελεύθερη μετάφραση να πούμε ότι πρόκειται για μία συνθήκη πέρα από το σύμπαν (μετά-σύμπαν) ή πέρα από το internet, τουλάχιστον όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα.

Το metaverse της Facebook θα είναι πιθανότατα συμβατό με τις μάσκες εικονικής πραγματικότητας, τα γυαλιά AR, καθώς και με τις φορητές συσκευές -τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartphones), τα tablets και τις κονσόλες video games.

Σύμφωνα με το BBC, το σύστημα θα διαθέτει ένα τρισδιάστατο Avatar, μια πιστή απεικόνιση του εκάστοτε χρήστη. Καθώς βέβαια η ανάπτυξη του βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, πολλές από τις δυνατότητες παραμένουν άγνωστες.

«Μπορείτε να σκεφτείτε το metaverse ως ένα διαδίκτυο, όπου αντί να βλέπετε περιεχόμενο, θα μπορείτε να βρίσκεστε μέσα σε αυτό. Ένας κοινόχρηστος ψηφιακός κόσμος, ένα virtual σκηνικό, μέσα στο οποίο θα μπορείτε να ζήσετε εμπειρίες που δεν είναι αληθινές, αλλά μοιάζουν πάρα πολύ σαν να είναι», εξηγούσε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ αποκαλύπτοντας το πιο τρελό του όνειρο, κάτι που ονειρευόταν από όταν ήταν μαθητής Γυμνασίου.

Η κοινωνία του 2030 μέσα από τα μάτια του Μαρκ Ζούκερμπεργκ

«Αυτή τη δεκαετία, θα επικεντρωθώ σε μακροπρόθεσμα ζητήματα. Αντί να θέσω στον εαυτό μου προκλήσεις με ορίζοντα ενός χρόνου, προσπάθησα να σκεφτώ πώς ελπίζω να είναι ο κόσμος και η ζωή μου το 2030, ώστε να εξασφαλίσω ότι θα αφιερώσω όλη την προσοχή μου σ’ αυτό». «Θα έχουμε την τεχνολογία για να αισθανόμαστε πλήρως την παρουσία ενός άλλου προσώπου, ανεξάρτητα από το πού θα βρίσκεται αυτό, και η επιστημονική έρευνα θα έχει βοηθήσει να γιατρευτούν και να προληφθούν ασθένειες ώστε το μέσο προσδόκιμο ζωής να παραταθεί κατά 2,5 χρόνια», έγραφε μία ανάρτηση που έκανε τον Ιανουάριο του 2020 ο διευθύνων σύμβουλος της Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, αποκαλύπτοντας το όραμά του για την κοινωνία και τον κόσμο το 2030. Τότε που η επαυξημένη πραγματικότητα θα έχει επιβληθεί και για την εν λόγω επανάσταση στις ψηφιακές συναλλαγές, σύμφωνα με τη δική του εκτίμηση, θα έχει συμβάλει η κοινωνική δικτύωση.

Η σχετική ανάρτηση του Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει πυροδοτήσει τότε -όπως ήταν αναμενόμενο- σωρεία σχολίων και αναδημοσιεύσεων στο facebook:

 

Σύμφωνα με τον ίδιο, μέχρι το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε, οι άνθρωποι θα έχουν εγκαταλείψει το κινητό τηλέφωνο, αντικαθιστώντας το με τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας, έχοντας πλέον ευρεία πρόσβαση στην εικονική πραγματικότητα.

Όπως εξήγησε ο ίδιος: «Φανταστείτε ότι θα μπορείτε να ζείτε στο μέρος της επιλογής σας και να εργάζεσθε εύκολα σε ένα άλλο μέρος. Αν καταφέρουμε να πραγματοποιήσουμε αυτό για το οποίο εργαζόμαστε, η δυνατότητα αυτή θα είναι μέχρι το 2030 πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα».

Η άνοδος της εικονικής πραγματικότητας πρόκειται να αλλάξει συλλήβδην τη φύση της κοινωνικής δικτύωσης, καθώς, αν το Ίντερνετ επέτρεψε σε δισεκατομμύρια ανθρώπους να συνδέονται όταν και όπου θέλουν, το κοινωνικό δίκτυο του μέλλοντος θα αφορά, σύμφωνα με τον ίδιο, «τις ιδιωτικές αλληλεπιδράσεις και θα μας βοηθήσει να κατασκευάσουμε αυτές τις μικρές κοινότητες που έχουμε όλοι μας ανάγκη στη ζωή».

Όπως είχε παραδεχτεί τότε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ στην ανάρτησή του για την κοινωνία του 2030: «Ένα από τα μεγάλα ερωτήματα για την επόμενη δεκαετία είναι το πώς πρέπει να κυβερνηθούν οι μεγάλες νέες ψηφιακές κοινότητες που έχει δημιουργήσει το Διαδίκτυο. Πλατφόρμες όπως το Facebook πρέπει να βρουν μια συμφωνία ανάμεσα σε αξίες που όλοι ασπαζόμαστε, όπως ανάμεσα στην ελευθερία της έκφρασης και την ασφάλεια, ή ανάμεσα στην ιδιωτικότητα και την επιβολή του νόμου, ή ανάμεσα στη δημιουργία ανοιχτών συστημάτων και περιορισμένης πρόσβασης στα προσωπικά δεδομένα. Είναι σπάνιο να υπάρξει μια ξεκάθαρα “σωστή” απάντηση και σε πολλές περιπτώσεις είναι εξίσου σημαντικού οι αποφάσεις να ληφθούν με τέτοιο τρόπο που να θεωρείται νομιμοποιημένος στα μάτια της κοινότητας. Υπό αυτό το πρίσμα, δεν πιστεύω ότι οι εταιρείες θα πρέπει να παίρνουν τόσο σοβαρές αποφάσεις που αγγίζουν τις θεμελιώδεις αξίες της Δημοκρατίας. Μια λύση είναι να υπάρξουν κανόνες. Και όσο οι κυβερνήσεις μας θεωρούνται νόμιμες, κανόνες που θα θεσπίζονται μέσω δημοκρατικών διαδικασιών προσθέτουν μεγαλύτερη νομιμότητα και εμπιστοσύνη από κανόνες που ορίζονται μόνο από τις εταιρείες». 

 

Δείτε κι αυτά:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

18-12-2023

Νέα Ιωνία Αττικής

Πληροφορική

Πρακτική Άσκηση

05-02-2024

Άγιος Δημήτριος Αττικής

⚽🏀 LIVE SCORES

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

 2 
  
  
 1