O «Άδωνις», η «χοντρή», η Πρωτοψάλτη, ο Κραουνάκης και το political correctness
Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη ερμήνευσε το κομμάτι «Πάμε στον Άδωνι για καφέ», αφαιρώντας από τους στίχους το «μια χοντρή», καταδικάζοντας το body shaming και φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της πολιτικής ορθότητας.

Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη εμφανίστηκε πρόσφατα στο θέατρο «Παλλάς» όπου πραγματοποίησε συναυλία με τον Γιώργο Νταλάρα στις 14 Νοεμβρίου. Εκεί ερμήνευσε το κομμάτι «Πάμε στον Άδωνι για καφέ», αφαιρώντας από τους στίχους το «μια χοντρή», καταδικάζοντας με αυτόν τον τρόπο το body shaming.

Οι στίχοι που έγινε η αφαίρεση της λέξης «χοντρή»

Πάμε στον Άδωνι για καφέ
που πηγαίνουν τεκνά και φρικιά
και αράζουνε και αθλητές
και που πηγαίνει και μία χοντρή νευρικιά
Κυριακή να της φύγει το στρες.

Δείτε το σχετικό βίντεο:

Το εν λόγω τραγούδι εμπεριέχεται στον δίσκο «Κυκλοφορώ κι Οπλοφορώ» που χάρισε στο μουσόφιλο κοινό μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της δεκαετίας των 80s’ στην Ελλάδα.

Το «τρίο» της επιτυχίας συνέστησαν οι Άλκηστις Πρωτοψάλτη (φωνή), Λίνα Νικολακοπούλου (στίχοι) και Σταμάτης Κραουνάκης (μουσική και στίχοι σε αρκετά από τα τραγούδια του δίσκου που κυκλοφόρησε το 1985).

Η αγαπημένη ερμηνεύτρια και ο επιτυχημένος μουσικός, κάποτε υπήρξαν στενοί φίλοι όμως τα τελευταία χρόνια έχουν απομακρυνθεί και αφορμή αποτέλεσε η απόφαση της ίδιας να τραγουδήσει επάνω σε φορτηγό του δήμου Αθηναίων, περνώντας από γειτονιά σε γειτονιά και σταματώντας έξω και από το Μέγαρο Μαξίμου, σε ένδειξη συμπαράστασης στον κόσμο που ήταν κλεισμένος στα σπίτια του την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού.

Τότε ο Σταμάτης Κραουνάκης είχε δηλώσει χαρακτηριστικά στην εκπομπή The 2night Show του ANT1:

«Δεν επιτέθηκα ποτέ στην αγαπημένη μου φίλη αλλά Σάββατο του Λαζάρου επάνω στο κάρο του Δήμου να χοροπηδά μπροστά από την κυβέρνηση που σιχαίνομαι χωρίς να έχω ερωτηθεί εάν θέλω να παιχτεί το έργο μου με τέτοιο τρόπο… Αν με είχε ρωτήσει, δεν θα έλεγα όχι. Εφόσον θα δεν θα είχα πει όχι, δεν θα μπορούσα και μετά να αντιδράσω με αυτήν τη συνθήκη που δεν ήταν τόσο δική της απόφαση. Με πείραξε ότι το είδα εγώ κι όλος ο κόσμος αυτό το ‘τέρας’, με ένα τραγούδι που έχει υποστηριχτεί συναισθηματικά από τέσσερις γενιές Ελλήνων.»

Έπειτα από την απόφαση που έλαβε η Άλκηστις Πρωτοψάλτη να αφαιρέσει τη συγκεκριμένη λέξη από το τραγούδι, ο ίδιος επανήλθε με νέες δηλώσεις, στις οποίες γίνεται -μετριοπαθώς- εμφανές ότι ο ίδιος δεν υποστηρίζει αυτή την απόφαση με ένθερμο τρόπο.

«Θα απαντήσω για να μη λυσσάξετε. Ο κάθε ερμηνευτής, στη ζωντανή απόδοση των τραγουδιών έχει το δικαίωμα να πειράξει οτιδήποτε. Εγώ όταν λέω το τραγούδι τη “χοντρή” τη δείχνω και όλες οι χοντρούλες από κάτω ενθουσιάζονται. Αυτό είναι μια προσωπική της άποψη, θεωρεί ότι κάτι φταίει και δεν κάνει να λέμε τους ανθρώπους χοντρούς κλπ. Αλλά το τραγούδι είναι 40 ετών και είναι αθώο. Εντάξει, ας κάνει ό,τι θέλει, δεν έχω κάτι εναντίον αυτού που κάνει», εξήγησε ο Σταμάτης Κραουνάκης.

Βέβαια, οι ερωτήσεις των τηλεοπτικών ρεπόρτερ δεν έμειναν στο ζήτημα του τραγουδιού, το οποίο αποτέλεσε αφορμή για να ερωτηθεί ο γνωστός μουσικός και συνθέτης για τη σχέση του σήμερα με την καλλιτέχνιδα.

«Μετά το φορτηγό του δήμου Αθηναίων εγώ δεν επικοινωνώ με την κυρία Πρωτοψάλτη, ούτε εκείνη μαζί μου. Την αγαπώ και δεν με νοιάζει αν αφαίρεσε τη λέξη, είναι ένα τραγούδι χαριτωμένο, θα μπορούσε να προσθέσει και στίχο, δεν τρέχει τίποτα. Λοιπόν, θα σας πω κάτι και κάντε το βούκινο. Αυτό το τραγούδι, αυτή η “χοντρή νευρικιά” είναι ένα πολύ συγκεκριμένο πρόσωπο. Που δεν υπάρχει περίπτωση να σας το αποκαλύψω, διότι είναι ένα αντρικό πασίγνωστο πρόσωπο. Και το πρόσωπο ήταν η αιτία να γράψω αυτό το τραγούδι τότε», απάντησε χαρακτηριστικά ο Σταμάτης Κραουνάκης.

 

 

 

 

Όπως είναι λογικό, το εν λόγω ζήτημα άνοιξε τον “Ασκό του Αιόλου” της συζήτησης περί political correctness και δημιούργησε “ταραχή” στα τηλεοπτικά κανάλια και το διαδίκτυο για το αν πρέπει τελικά να αφαιρούνται λέξεις και προτάσεις από καλλιτεχνικές δημιουργίες, όταν δεν συνάδουν με την πολιτική ορθότητα και τον σεβασμό κάποιων κοινωνικών ομάδων.

Ελεονώρα Μελέτη: Δε θα μείνει τίποτα όρθιο στο τέλος

Για την απόφαση της Άλκηστης Πρωτοψάλτη να αφαιρέσει τη λέξη «χοντρή» στο κομμάτι «Άδωνις» και την αντίδραση του Σταμάτη Κραουνάκη, τοποθετήθηκε η Ελεονώρα Μελέτη στο «Mega Καλημέρα».

«Είναι λάθος το σκεπτικό, δηλαδή πάμε να καταργήσουμε την Αναγέννηση, που το πρότυπο της γυναίκας ήταν συγκεκριμένο, πάμε να κατεβάσουμε την Αφροδίτη της Μήλου, δεν γίνεται όμως ρε παιδιά. Δεν θα μείνει τίποτα όρθιο στο τέλος», είπε αρχικά η Ελεονώρα Μελέτη.

Η Αφροδίτη Γραμμέλη από την πλευρά της σχολίασε: «Η λέξη χοντρός έγινε κακόηχη όταν χρησιμοποιήθηκε ως βρισιά. Τα κιλά δεν προσδιορίζουν τον άνθρωπο αλλά προσβάλλαμε κόσμο με αυτή τη λέξη. Διορθωνόμαστε όμως έτσι ή μήπως αλλάζουμε μόνο τη βιτρίνα; Αν αρχίσουμε να πετσοκόβουμε λογοτεχνικά έργα και ποιήματα και τα λοιπά, δεν σωζόμαστε έτσι».

Κατόπιν η Ελεονώρα Μελέτη πρόσθεσε: «Και τις ξανθιές θα πρέπει να καταργήσουμε και τα ανέκδοτα θα πρέπει να καταργήσουμε. Παιδιά, δεν γίνεται. Εμένα η δική μου λογική λέει ότι αυτά έγιναν σε εποχές που ακουγόντουσαν διαφορετικά κάποια πράγματα, δεν δημιουργούσαν προβλήματα. Πάμε τώρα να γράψουμε την επόμενη ιστορία χωρίς να πιέζουμε την προηγούμενη».

 

 

 

Δανάη Μπάρκα: «Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη έφτασε σε αυτό το σημείο γιατί έχουμε βρωμίσει τη λέξη “χοντρός”»

Την απόφαση που πήρε η Άλκηστις Πρωτοψάλτη να αφαιρέσει τη λέξη «χοντρή» από το τραγούδι «Άδωνις» και την αντίδραση που είχε ο Σταμάτης Κραουνάκης, σχολίασε και η Δανάη Μπάρκα μέσα από την εκπομπή της, το πρωί της Πέμπτης 16 Νοεμβρίου.

Αρχικά, δήλωσε: «Σίγουρα παίζει ρόλο η εποχή. Εγώ απλά θεωρώ ότι η Άλκηστις Πρωτοψάλτη έφτασε σε αυτό το σημείο γιατί ακριβώς όλοι οι υπόλοιποι έχουμε βρωμίσει αυτή τη λέξη. Πια το να πεις τη λέξη “χοντρός” είναι πάρα πολύ κακό. Γιατί είναι κακό; Το να πεις τη λέξη αδύνατος είναι κακό; Το ψηλός είναι κακό; Υπάρχουμε κάποιοι άνθρωποι που δεν είμαστε αδύνατοι αλλά είμαστε χοντρούληδες, υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που είναι πιο κοντούληδες, άλλοι πιο ψηλούληδες, άλλοι πολύ πιο αδύνατοι. Ο καθένας έχει το σωματότυπό του και την εμφάνισή του. Είναι άλλη εποχή».

Στη συνέχεια, πρόσθεσε: «Ωστόσο αν τα τελευταία χρόνια δεν είχε γίνει όλος αυτός ο ορυμαγδός για το body shaming, δεν θα είχε φτάσει η Άλκηστις Πρωτοψάλτη στο σημείο να βγάλει αυτήν τη λέξη από το τραγούδι. Όλοι οι υπόλοιποι το έχουμε φτάσει στο σημείο να ενοχοποιούμε μία λέξη, που όντως ένας άνθρωπος μπορεί να αισθάνεται αμήχανα γιατί από κάτω βλέπει το κοινό και μπορεί και το κοινό να αισθάνεται αμήχανα από το όλη μέρα μπλα μπλα, μην λέτε τους ανθρώπους χοντρούς».

«Σου λέει από τη στιγμή που υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που με ακολουθούν και με θαυμάζουν και μπορεί όντως να αισθάνονται αμήχανα, λέει “ας το προστατεύσω γιατί οι εποχές είναι τέτοιες και το απαιτούν κι ας κάνω αυτό που θέλω να κάνω”», κατέληξε η Δανάη Μπάρκα.

 

 

Φαίη Σκορδά για Πρωτοψάλτη: «Δεν θέλει να πει μία λέξη γιατί σημαίνει για εκείνη κάτι και περνά ένα άσχημο μήνυμα»

Το δικό της σχόλιο έκανε η Φαίη Σκορδά για την απόφαση της Άλκηστης Πρωτοψάλτη να αφαιρέσει τη λέξη «χοντρή» από το τραγούδι της» Πάμε στον Άδωνη».

«Δεν είναι για να τα βάλουμε όλα στο ίδιο τσουβάλι. Για να κάνεις μία κριτική σε ένα έργο τέχνης είτε αυτό είναι πίνακας είτε θεατρικό έργο είτε ένα τραγούδι ή να το σχολιάσεις αυτό πρέπει να το κάνεις βάσει δύο απλών συνισταμένων: Είναι ο τόπος και ο χρόνος. Το κάθε τραγούδι που, όπως ανέφερε ο Κραουνάκης έχει γραφεί πριν πόσα χρόνια από τον ίδιο μαζί με την Νικολακοπούλου, το έγραψαν σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και με βάσει το πως ήταν τότε τα πράγματα στη συγκεκριμένη χώρα. Η βάση στην κριτική της τέχνης είναι το πότε έχει γίνει αυτό το έργο και το που. Από την άλλη είπε κάτι που δεν το είχα σκεφτεί. Ζούμε στην εποχή που επιτρέπουμε από την άλλη να υπάρχουν αυτά τα τραγούδια. Να υπάρχουν αυτοί οι στίχοι που πραγματικά είναι προσβλητικοί» είπε η Φαίη Σκορδά και συνέχισε:

«Από τη στιγμή που δεν θέλει να χρησιμοποιεί αυτήν τη λέξη γιατί της δίνει αυτήν την ενέργεια και της βγάζει άλλα πράγματα και έχει μία δύναμη συγκεκριμένη όταν την εκφέρει, δεν θα την πει. Τον λατρεύω τον Κραουνάκη και τον θεωρώ φίλο μου και τιμή μου, πραγματικά τον αισθάνομαι δικό μου άνθρωπο. Παρότι με εκείνη την επιλογή της Πρωτοψάλτη με το φορτηγό που έσπασε κάπου το γυαλί και δεν έχουν σχέσεις και διαφωνούσε πλήρως, λέει ότι την αγαπώ, θα κάνει ό,τι θέλει, μπορεί να προσθέσει λέξεις, να βγάλει, εκτιμά και σέβεται το πόσο μεγάλη ερμηνεύτρια είναι η Πρωτοψάλτη και λέει ότι εγώ δεν το αισθάνομαι κάπως να πω αυτήν τη λέξη. Όταν λέω αυτό το τραγούδι live, κάνω και πλάκα. Θεωρούμε υπερβολικό το πώς αισθάνεται μία από τις μεγαλύτερες ερμηνεύτριες στην Ελλάδα και τα λόγια που θα πει; Έχουμε κι άποψη; Μα δεν θέλει να πει μία λέξη γιατί για εκείνη σημαίνει κάτι και περνά ένα άσχημο μήνυμα. Δεν το σέβεσαι;».

Σπύρος Μπιμπίλας: «Λάθος να επεμβαίνεις σε καλλιτεχνικό έργο»

Με τη σειρά του, ο Σπύρος Μπιμπίλας ανέφερε στην εκπομπή «Super Κατερίνα»: «Οι επεμβάσεις γίνονται σε όλα τα καλλιτεχνικά έργα. Απλώς θεωρώ ότι αυτό που έχει ξεκινήσει με το παιχνίδι των λέξεων είναι λάθος. Δεν μπορούμε ν’ αφαιρέσουμε τις λέξεις από την ελληνική γλώσσα, επειδή κάποιοι το θεωρούν ότι λάθος. Εγώ είμαι κοντός. Δηλαδή από σήμερα δεν θα με λέτε κοντό; Αφού είμαι! Είναι άσχημο όταν το λέμε κοροϊδευτικά για κάποιον».

 

 

 

Και μία ψύχραιμη τοποθέτηση από τον Γρηγόρη Πετράκο…

O Γρηγόρης Πετράκος φυσικά και δεν θα μπορούσε να αφήσει ασχολίαστη την εν λόγω απόφαση και γνωστοποίησε τις δικές του σκέψεις μέσα από μία ανάρτηση στα social media. Συγκεκριμένα έγραψε:

«Τί άλλο θα κάνουν οι άνθρωποι για να δείξουν υπακοή στη Νέα Τάξη… Όποια ορθοπολιτική μπούρδα τους πουλήσουν, αμέσως να κάνουν τον “καλό μαθητή”.

Έβγαλε λέει η Πρωτοψάλτη (μετά από 30 χρόνια) το στίχο “χοντρή” απ’ τον θρυλικό Άδωνι… Για να μην κάνει “body shaming”.
Είχατε και στο χωριό σας μωρέ body shaming…;;;

Ακούστε μπουρδολόγοι!

Σε κάθε πράξη, μας έχουν διδάξει οι μεγάλοι φιλόσοφοι, σημασία έχει το κίνητρο και η πρόθεση.
Όταν κάποιος κάνει χιούμορ, σάτιρα ή ένα σκωπτικό τραγούδι, δεν έχει πρόθεση να θίξει κάποιον και αυτό που κάνετε λέγεται λογοκρισία, φίμωση, παραχάραξη και κυρίως έλλειψη διάκρισης, χιούμορ, αντίληψης και αμορφωσιά!

Προτείνω λοιπόν στο εξής να απαγορευτούν ρητά :
-Ο χοντρός κι ο λιγνός
-Ο κοντός με τη γραβάτα
-Ο παπάς ο παχύς
-Η μια πατάτα χοντρούλα
-Ο ντρουλης χοντρούλης
-Τα παχιά τα λόγια
-Η ταβέρνα “στου Τζιμη του χοντρού”
-Οι παχιές αγελάδες
– Η Μάρω Κοντού
– Η Κυριακή κοντή γιορτή
– Η κοντούλα η λεμονιά
-Η χοντρική πώληση
Αντε παλιορατσιστές!»

Οι αντιδράσεις στο X για την αφαίρεση της λέξης «χοντρή» από το τραγούδι «Άδωνις»

Φυσικά και δεν θα ξέφευγε το συγκεκριμένο γεγονός από τους χρήστες του X (πρώην Twitter) το οποίο δεν αφήνει τίποτα να «πέσει» κάτω χωρίς πρώτα να το έχει σχολιάσει. Οι απόψεις από ό,τι φαίνεται διίστανται για ακόμη μία φορά.

 

 

 

 

 

 

 

Οι καιροί άλλαξαν, το body shaming καταδικάζεται δημόσια (τα είπαμε και σε προηγούμενο άρθρο) και η συμπερίληψη ως έννοια και πράξη έχει αρχίσει να κάνει αισθητή την παρουσία της. Μήπως λοιπόν θα ήταν τελικά καλύτερα αντί να “σκαλίζουμε” τα πεπραγμένα του παρελθόντος, εκείνα που δημιουργήθηκαν σε ένα άλλο κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο, να τα αφήσουμε να υπάρχουν ως έχουν και να επικεντρωθούμε σε εκείνα που θα υλοποιηθούν στο μέλλον; “Τροφή” για σκέψη…

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Παραγωγή

Πλήρης Απασχόληση

09-01-2024

Κηφισιά

Αγροτικά

Πλήρης Απασχόληση

24-01-2024

Ηρακλειο Κρητης

⚽🏀 LIVE SCORES

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;