Πήγαν στην κάλπη με «οδηγό» το Instagram
Mεγάλη μερίδα των νεότερων ψηφοφόρων ενημερώνεται για τα πολιτικά ζητήματα και την επικαιρότητα από τα social media

Ζητούν κάτι διαφορετικό στην άσκηση της πολιτικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα, αλλά δεν πιστεύουν ότι μπορεί να υπάρξει. Είναι δυσαρεστημένοι από την τρέχουσα πολιτική κατάσταση, απογοητευμένοι και αδιάφοροι. Μήπως αυτό συμβαίνει επειδή είναι νέοι –18 έως 29 ετών– και μηδενιστές; Τους έχει επηρεάσει η –εντέλει– στρεβλή λειτουργία της δημοκρατίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, από όπου ενημερώνονται, τα οποία «εγκλωβίζουν» τους ομοϊδεάτες σε ομάδες που ανακυκλώνουν τις προσωπικές θέσεις χωρίς να δέχονται τον διάλογο, πόσο μάλλον την αντίθετη άποψη; Με ποια κριτήρια οδηγήθηκαν σε μια συγκεκριμένη κομματική επιλογή στην κάλπη; Τι ενδιαφέρει ειδικά τους νεότερους ψηφοφόρους; Υπάρχουν ενδείξεις στα δημοκρατικά πολιτεύματα σε όλη την Ευρώπη, και όχι μόνο, που επιβεβαιώνουν ότι οι νεαροί πολίτες ψηφίζουν πλέον σε μεγαλύτερα ποσοστά, πιο τακτικά και με μεγαλύτερη συνέπεια. Στην Ελλάδα οι ψηφοφόροι έως 29 ετών γιατί συνηθίζουν να απέχουν σε μεγάλα ποσοστά από τις κάλπες;

Τα ευρήματα της πανελλαδικής έρευνας σε νέους από 18 έως 29 ετών που οργάνωσε το Dukakis Center του Αμερικανικού Κολεγίου Θεσσαλονίκης (American College of Thessaloniki – ACT), και η οποία δημοσιοποιήθηκε χθες, «φωτίζουν» τις θέσεις των νεότερων πολιτών απέναντι στους πολιτικούς θεσμούς, τη σχέση τους με την πολιτική, τις ιδεολογίες, τα κόμματα αλλά και τα πολιτικά ζητήματα που τους απασχολούν. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 524 άτομα που ψήφισαν στις φετινές εθνικές εκλογές είτε μόνο τον Μάιο (30%), είτε μόνο τον Ιούνιο (15%), είτε και τις δύο φορές (55%). Eχοντας τη δυνατότητα περισσότερων της μίας απαντήσεων, η πλειονότητα από όσους δεν ψήφισαν τον Ιούνιο (84%) επικαλέστηκε προσωπικό κώλυμα. Αντίθετα, το 22% δήλωσε πως απογοητεύτηκε από το αποτέλεσμα των πρώτων εκλογών, ενώ το 18% ότι αδιαφόρησε διότι είχε κριθεί το αποτέλεσμα από τις εκλογές του Μαΐου.

Έχοντας πάλι τη δυνατότητα πολλαπλών απαντήσεων, τους περισσότερους (40%) κινητοποίησαν να ψηφίσουν η σημασία που έχει η άσκηση του πολιτικού τους καθήκοντος, η επιθυμία για συμμετοχή στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων (37%), συζητήσεις που έκαναν με συγγενείς και φίλους (25%), το πάθος τους για συγκεκριμένα πολιτικά ζητήματα (13%). Μόλις ένα 7% δήλωσε ότι ήθελε να στηρίξει το κόμμα του, ενώ το 3% δήλωσε ότι αποφάσισε να πάει στην κάλπη παρακινούμενο από celebrities και influencers που ενθάρρυναν τη συμμετοχή των πολιτών.

Τέσσερις στους δέκα δήλωσαν ότι την απόφασή τους να ψηφίσουν στις βουλευτικές εκλογές επηρέασαν πρόσφατα γεγονότα, με πρώτο το δυστύχημα των Τεμπών.

Έχοντας τρεις επιλογές, οι περισσότεροι (57%) δήλωσαν ότι για να αποφασίσουν τι θα ψηφίσουν αξιολογούν περισσότερο τους χειρισμούς και τις πολιτικές θέσεις των κομμάτων για τα θέματα Παιδείας και Υγείας (56%). Μικρότερα είναι τα ποσοστά της οικονομίας (36%) και των κοινωνικών θεμάτων (33%). Τι ένιωσαν μετά την ψήφο τους οι ψηφοφόροι έως 29 χρόνων; Μόνο οι τρεις στους δέκα δήλωσαν πως είχαν θετικά συναισθήματα όπως ελπίδα, πληρότητα και ικανοποίηση. Αντίθετα, το 45% ένιωσε απογοήτευση και το 21% έμεινε με ένα αίσθημα αδιαφορίας («ξενέρωσε»;). «Το συναίσθημα της απογοήτευσης για το εκλογικό αποτέλεσμα από τη νέα γενιά έχει ένα διττό νόημα και μήνυμα. Από τη μια πλευρά σημαίνει πως δεν ήθελαν μια νίκη της Ν.Δ. όχι τόσο ως πρώτη, αλλά με τόσο μεγάλη διαφορά από τον δεύτερο ΣΥΡΙΖΑ, που σημαίνει και μια “λευκή επιταγή” από τους πολίτες. Παράλληλα, η επικράτηση ίδιων προσώπων, που τα νέα παιδιά έχουν δει να εκλέγονται συνεχώς, χωρίς όμως να είναι πετυχημένοι ως βουλευτές, τα κάνει να νιώθουν ότι τελικά η φωνή τους δεν έχει αξία και δύναμη για αλλαγή», τόνισε, σχολιάζοντας στην «Κ» τα αποτελέσματα, ο κ. Χάρης Λαλάτσης, ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας δημοσκοπήσεων Ierax Analytix, που διενέργησε την έρευνα. «Το δεύτερο σημείο έρχεται από την απογοήτευση της αποχής που επέλεξαν αρκετοί συνομήλικοί τους. Αν απέχουν άτομα που είναι κοντά στην ηλικία τους και έχουν τις ίδιες ανάγκες για το μέλλον, τότε, δυστυχώς γι’ αυτούς, οι αποφάσεις θα παίρνονται από ανθρώπους που είναι μεγαλύτεροι σε ηλικία και έχουν εντελώς διαφορετικούς στόχους, πεποιθήσεις και θέλω», προσθέτει ο ίδιος.

Γενικότερα, οι περισσότεροι (62%) για τα πολιτικά ζητήματα και τα θέματα της χώρας ενημερώνονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (πρώτα το Instagram και μετά το Facebook), το 60% από τους συγγενείς και τους φίλους, το 53% από ιστοσελίδες, το 39% από την τηλεόραση, το 29% από πολιτικά μπλογκ, το 14% από εφημερίδες και περιοδικά, και το 10% από το ραδιόφωνο.

Τελικά, οι επτά στους δέκα (71%) δηλώνουν δυσαρεστημένοι με την τρέχουσα πολιτική κατάσταση και θα ήθελαν να έχουν διαφορετικές πολιτικές επιλογές. Προς το παρόν οι περισσότεροι ελπίζουν η νέα γενιά ψηφοφόρων να πάρει καλύτερες αποφάσεις από τις προηγούμενες.

Πηγή: kathimerini.gr/ Απόστολος Λακασάς

Διαβάστε ακόμη:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

19-12-2023

Βούλα

Εκπαίδευση

Πλήρης Απασχόληση

18-12-2023

Νέα Ιωνία Αττικής

⚽🏀 LIVE SCORES
28 Απρ. 2024
Ολυ
17:00
-
Λαμ
28 Απρ. 2024
ΠΑΟ
19:30
-
ΑΕΚ
30 Απρ. 2024
ΜΑΚ
20:00
-
ΠΑΟ
30 Απρ. 2024
ΟΣΦΠ
21:30
-
BARC

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;