Έχεις παρατηρήσει ότι οι ταινίες και οι σειρές γίνονται όλο και πιο σκοτεινές;
Για το πόσο σκοτεινές είναι οι ταινίες και οι σειρές που βλέπουμε, μπορείς να κατηγορήσεις την τεχνολογία.

Ένα από τα πιο συχνά παράπονα που ακούγονται τελευταία είναι για το πόσο σκοτεινές γίνονται οι ταινίες και οι σειρές που παρακολουθούμε. Και δεν κάνουμε λόγο για την υπόθεση και την πλοκή, αλλά για την εικόνα που για να δεις πρέπει είτε να είσαι σε μία κινηματογραφική αίθουσα, είτε να κλείσεις κάθε πηγή φωτός που μπορεί να υπάρχει στο σπίτι σου.

Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια. Από το περιβόητο επεισόδιο του 8ου κύκλου του «Game of Thrones» με τίτλο «The Long Night», όπου οι φανς κριτίκαραν τη σειρά επειδή δεν μπορούσαν να δουν κυριολεκτικά τίποτα από τη μεγάλη μάχη, το καινούριο «The Batman» του Matt Reeves, που ζει στο σκοτάδι, καθώς και το prequel του «Game of Thornes», «House of Dragon», όπου η μάχη με τους δράκους έγινε σε απόλυτο σκοτάδι. Όλα αυτά έρχονται σε αντίθεση με τις χρωματιστές και φωτεινές ταινίες της χρυσής εποχής του Hollywood, αλλά και τις πρώτες περιπέτειες υπερηρώων που είδαμε στην μεγάλη οθόνη μόλις στις αρχές του 2000.

Όμως, υπάρχει ένας συγκεκριμένος λόγος για αυτή τη… σκοτεινιά που βλέπουμε στις οθόνες μας τα τελευταία χρόνια.

Αν βάλουμε σε ένα γράφημα τις ταινίες με τις μεγαλύτερες εισπράξεις από το 2000 μέχρι και σήμερα, όπως έκανε ο Stephen Follows ένας ερευνητής δεδομένων για την βιομηχανία του κινηματογράφου, θα δούμε πως το 2012 υπήρξε μία σημαντική αλλαγή. Οι περισσότερες ταινίες ξεκίνησαν να γυρίζονται με digital κάμερες και, όχι με τον κλασσικό τρόπο, δηλαδή τη χρήση του φιλμ.

Αυτή η αλλαγή σε digital κάμερες αποτελεί μέρος του ότι βλέπουμε περισσότερες σκοτεινές ταινίες και σειρές.

ταινίες

Μιλώντας στο Vox, ο Brett Jutkiewicz, κινηματογραφιστής στις ταινίες «Ready or Not», «Scream», καθώς και στο «Stranger Things», λέει πως η διαφορά του να γυρίζεις σκοτεινές σκηνές σε digital κάμερες από ότι σε φιλμ είναι «το ότι δε γνωρίζεις ακριβώς τι τραβάς» με το φιλμ.

Το να γυρίζεις μία ταινία ή σειρά με φιλμ σου δίνει πολύ λιγότερο χώρο για να κάνεις λάθη και πολλαπλάσιες ευκαιρίες για να γίνουν πραγματικότητα τα λάθη αυτά. Καταρχάς, δεν υπάρχουν μόνιτορ που να δείχνουν στους σκηνοθέτες τι γυρίζουν εκείνη τη στιγμή. Όπως λέει ο Jutkiewicz:

«Υπάρχουν βίντεο για τις κάμερες που χρησιμοποιούν φιλμ, αλλά είναι περισσότερο μία αναφορά για το κάδρο. Δεν αντιπροσωπεύουν ακριβώς το πώς θα δείχνει η εικόνα που γυρίζεται.

Χρησιμοποιείς ένα μετρητή φωτός, που μετράει το φως της σκηνής και εμπιστεύεσαι πως παίρνεις αυτό που θέλεις»

ταινίες

Αν, όμως, θελήσει ο δημιουργός να γυρίσει μία σκοτεινή σκηνή με φιλμ, δεν υπάρχει τρόπος για να το διορθώσει αργότερα. Αυτό γιατί οι πληροφορίες στα πιο σκοτεινά κομμάτια της σκηνής, ουσιαστικά έχουν χαθεί. Αν πάει να τη διορθώσει, όλη η σκηνή θα εμφανίζει κόκκους και στο Hollywood, αλλά και τη βιομηχανία του θεάματος, υπάρχει λίγος χώρος για να γίνουν λάθη.

ταινίες

Δεν μπορείς να γυρίσεις ξανά μία σκηνή. Μόνο τα έξοδα της ημέρας, της τοποθεσίας… Δεν μπορείς να γυρίσεις πίσω και να το ξανακάνεις αν βγει το τελικό αποτέλεσμα πολύ σκοτεινό ή αν δεν είναι ακριβώς αυτό που θέλεις.

Έτσι λοιπόν, όταν οι σκηνοθέτες και οι κινηματογραφιστές χρησιμοποιούν φιλμ είναι πιο ασφαλές να γυρίζουν τις σκηνές με άφθονο φως. Ακόμα και αν οι σκηνές πρέπει να είναι σκοτεινές. Το να χρησιμοποιείς, όμως, digital κάμερες για ταινίες και σειρές σου επιτρέπει να πάρεις ρίσκα με το σκοτάδι και αυτό γιατί υπάρχουν υψηλής ποιότητας μόνιτορ. Όπως λέει στο Vox, o Jutkiewicz:

«Ο τρόπος που επιτρέπει στους δημιουργούς να βλέπουν την σκηνή όπως θα είναι στην τελική εκδοχή της, τους επιτρέπει να πάρουν μεγαλύτερα ρίσκα»

Επιπλέον, οι digital κάμερες είναι πιο ευαίσθητες στο φως. Μπορούν να αιχμαλωτίσουν περισσότερες λεπτομέρειες στα σημεία που φωτίζονται και σε αυτά που βρίσκονται σε σκιές από ότι το φιλμ.

Οι digital κάμερες χρησιμοποιούν το γνωστό «log format» (σ.σ. μορφή αρχείου καταγραφής). Αυτό, ουσιαστικά, είναι όταν η κάμερα τραβάει μία επίπεδη και κάπως γκρι εικόνα για να μπορέσει να διατηρήσει τις λεπτομέρειες των σημείων που φωτίζονται, αλλά και αυτών που μένουν στο σκοτάδι. Όταν βάλεις την εικόνα αυτή σε ένα λογισμικό ταξινόμησης χρωμάτων, έχεις πολλούς τρόπους για να «παίξεις» με αυτό που έχεις τραβήξει και αντί να χάνεις τις λεπτομέρειες στα πιο σκοτεινά σημεία (όπως γίνεται με το φιλμ), μπορείς να το κάνεις πιο φωτεινό και να διατηρήσεις τις λεπτομέρειες. Η εικόνα, τελικά, παραμένει αναλείωτη.

Και όμως, πολλές σκοτεινές σκηνές που έχουν γράψει ιστορία στο Σινεμά και την τηλεόραση έχουν γυριστεί με φιλμ από ταινίες όπως  «Ο Νονός» και «Ο Σκοτεινός Ιππότης», μέχρι τη δεύτερη σεζόν του «Euphoria». Επομένως, καταλαβαίνεις πως δεν είναι απίθανο να γυρίσεις σκοτεινές σκηνές σε φιλμ, απλά είναι πιο δύσκολο και με μεγαλύτερο ρίσκο.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη euphoria (@euphoria)

Όπως και να έχει, το να γυρίζει κανείς σκοτεινές σκηνές αποτελεί μία ισορροπία ανάμεσα στις οπτικές πληροφορίες και την καλλιτεχνική πρόθεση. Ο Jutkiewicz το διατυπώνει καλύτερα λέγοντας:

«Υπάρχουν στιγμές που θέλεις να επικεντρωθείς σε ένα μόνο πράγμα στο πλάνο και χρησιμοποιείς το σκοτάδι σαν εργαλείο για να οδηγήσεις το μάτι του θεατή προς τα εκεί. Είναι ζόρικο γιατί, καθώς θέλεις να φτιάξεις την ατμόσφαιρα και το συναίσθημα για το κοινό, δε θέλεις να βάλεις εμπόδια στην απόλαυσή του. Είναι μία ισορροπία»

Έτσι, το σκοτάδι στις ταινίες και τις σειρές μοιάζει να είναι πρόβλημα μόνο όταν νιώθουμε πως χάνουμε πληροφορίες από αυτά που νομίζουμε πως έπρεπε να βλέπουμε.

ταινίες

Οι δημιουργοί χρησιμοποιούν τις καλύτερες οθόνες και μόνιτορ που υπάρχουν σε τελείως σκοτεινές αίθουσες, όπου δεν υπάρχει ούτε σπιθαμή φωτός, όταν φτιάχνουν τη φωτεινότητα και τα χρώματα αυτών που τελικά θα δούμε εμείς οι θεατές. Επομένως, φτιάχνουν την ταινία τους ή τη σειρά τους να δείχνει άψογη στην καλύτερη οθόνη και περιμένουν αυτό να γίνει και με άλλες οθόνες όπως των κινητών ή της τηλεόρασης.

Δεν μπορείς να γνωρίζεις που θα δει το κοινό τη δημιουργία σου. Μπορείς να το φτιάξεις να φαίνεται άψογο σε μία τηλεόραση με χαμηλή ποιότητα, αλλά όταν το δουν οι θεατές στο Σινεμά, δε θα φαίνεται καλό.

Τελικά, ναι αυτό που βλέπουμε είναι αρκετά σκοτεινό. Παράλληλα, όμως, είναι ακριβώς αυτό που ήθελαν οι δημιουργοί να δούμε!

Με πληροφορίες από Vox

Διάβασε ακόμα:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Logistics

Πλήρης Απασχόληση

09-01-2024

Κηφισιά

Πωλήσεις

Πλήρης Απασχόληση

06-03-2024

Αθήνα

1.000

⚽🏀 LIVE SCORES
02 Μαϊ. 2024
Ast
22:00
-
Ολυ
02 Μαϊ. 2024
Oly
22:00
-
Ατα
02 Μαϊ. 2024
ΟΣΦΠ
19:45
-
BARC
02 Μαϊ. 2024
ΜΑΚ
21:45
-
ΠΑΟ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

 1 
 1 
 1