NASA: «Τράκαρε» αστεροειδή για να τον εκτρέψει – Και άλλαξε όχι μόνο την πορεία του, αλλά και το… σχήμα του
Όπως, ωστόσο, διαπιστώνεται, η πρόσκρουση αυτή δεν άλλαξε μόνο την πορεία του αστεροειδούς, αλλά και το ίδιο του το σχήμα.

Το 2022, η NASA -στέλνοντας το διαστημικό της σκάφος DART για να χτυπήσει τον αστεροειδή Δίμορφο- είχε αποδείξει πως είναι εφικτή η εκτροπή πορείας ενός ουράνιου αντικειμένου για λόγους «πλανητικής άμυνας» και προστασίας της Γης.

Ο αστεροειδής, ο οποίος πριν την πρόσκρουση με το DART έμοιαζε με μια μπάλα, τώρα φαίνεται σαν τριαξονικό ελλειψοειδές, όπως διευκρίνισαν οι επιστήμονες χθες, Τρίτη, ή απλούστερα σχήματος… καρπουζοειδούς.

«Η επικρατούσα αντίληψη είναι πως ο Δίμορφος είναι ένα χαλαρό συσσωμάτωμα θραυσμάτων, από σκόνη έως χαλίκια και ογκόλιθους. Έτσι, η συνολική αντοχή του είναι αρκετά χαμηλή, επιτρέποντας την εύκολη παραμόρφωσή του, σε σύγκριση με ένα στερεο μονολιθικό σώμα» εξηγεί ο Στιβ Τσέσλεϊ, ανώτερος ερευνητής στο Εργαστήριο Αεριοπροώθησης (JPL) της NASA στην Καλιφόρνια και συντάκτης της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο Planetary Science Journal.

«Η αλλαγή σχήματος ήταν τόσο δραματική λόγω της σύνθεσης τού αστεροειδούς από σωρεύσεις θραυσμάτων» προσθέτει ο μηχανικός πλοήγησης του JPL και επικεφαλής της έρευνας, Σταντού Ναΐντου. «Μετρώντας την τροχιά του Δίμορφού πριν και μετά την σύγκρουση, μπορέσαμε να συμπεράνουμε την αλλαγή στο σχήμα».

Ο Δίμορφος είναι ένα μικρό φεγγάρι του Δίδυμου, ουράνια αντικείμενα που δεν συστήνουν πραγματική απειλή για τη Γη.

Ωστόσο, στις 26 Σεπτεμβρίου 2022, το διαστημικό σκάφος της αποστολής DART (Double Asteroid Redirection Test), με ταχύτητα 22.530 χλμ/ώρα προσέκρουσε πάνω στον Δίμορφο, διαμέτρου περίπου 170, σε απόσταση περίπου 11 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη, καταφέρνοντας να εκτρέψει την πορεία του.

Το χτύπημα αυτό, το οποίο εκτόξευσε τόνους βραχωδών υλικών στο διάστημα, άλλαξε και την τροχιακή πορεία του Δίμορφου γύρω από τον Δίδυμο, κάνοντάς τη ελλειπτική αντί για κυκλική, αλλά και τον χρόνο πλήρους τροχιάς – που πλέον διαρκεί 11 ώρες, 22 λεπτά και τρία δευτερόλεπτα, κατά 33 λεπτά και 15 δεύτερα λιγότερο απ’ό,τι πριν τη σύγκρουση.

Ο στόχος της NASA, αν και λιγότερο θεαματικός σε σύγκριση με τα σενάρια ταινιών επιστημονικής φαντασίας όπως το φιλμ Αρμαγεδδών, επετεύχθη, με την άσκηση «πλανητικής άμυνας», που βαπτίστηκε DART («βέλος», στα αγγλικά, ακρώνυμο του όρου Double Asteroid Redirection Test) να σηματοδοτεί την πρώτη δοκιμή της τεχνικής αυτής, αποτελώντας ουσιαστικά «πρόβα τζενεράλε» για μια πραγματική απειλή της Γης από ουράνιο σώμα.

Πηγή: Reuters