Τέθηκε επίσημα σε ισχύ η Πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA)
DSA: Επηρεάζονται 17 πλατφόρμες και 2 μηχανές αναζήτησης

Η Πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις Ψηφιακές υπηρεσίες (DSA – Digital Services Act) τέθηκε σε ισχύ από την Παρασκευή 25 Αυγούστου. Αυτό σημαίνει ότι 19 πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης μεταξύ των οποίων το Google Search, το Facebook, η Amazon και άλλες, έχουν τέσσερις μήνες για να συμμορφωθούν με τις οδηγίες που ορίζει η νέα νομοθεσία και που αφορούν την συλλογή και διαχείριση των δεδομένων των χρηστών, την προστασία των χρηστών νεαρής ηλικίας, την στοχευμένη διαφήμιση, τη διάδοση ψευδών ειδήσεων/πληροφοριών, τη ρητορική μίσους και όχι μόνο.

Ποιες πλατφόρμες/υπηρεσίες επηρεάζονται;

Σύμφωνα τα κριτήρια της πράξης και την πρώτη ταυτοποίηση, με το DSA θα κληθούν να συμμορφωθούν 17 Πολύ Μεγάλες Online Πλατφόρμες και 2 Πολύ Μεγάλες Online Μηχανές Αναζήτησης, που έχουν τουλάχιστον 45 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες σε μηνιαία βάση.

Ακολουθεί η αναλυτική λίστα (σε αλφαβητική σειρά):

Πολύ Μεγάλες Online Πλατφόρμες

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple App Store
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Χάρτες Google
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Πολύ Μεγάλες Online Μηχανές Αναζήτησης

  • Bing
  • Google Search

Ποιες είναι οι νέες υποχρεώσεις;

Σύμφωνα με τις οδηγίες του DSA, oι πολύ μεγάλες πλατφόρμες θα πρέπει να είναι σε θέση να εντοπίζουν, να αναλύουν και περιορίζουν ένα ευρύ φάσμα συστημικών κινδύνων, από τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να ενισχυθεί η παραπληροφόρηση στις υπηρεσίες τους, μέχρι τις επιπτώσεις στην ελευθερία του λόγου. Επιπλέον, υποχρεούνται να διενεργήσουν την πρώτη ετήσια αξιολόγηση κινδύνου και να την κοινοποιήσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Σχετικά με την προστασία των δεδομένων, η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες εισάγει δύο νέους περιορισμούς που αφορούν τη στοχευμένη διαφήμιση. Πρώτον, απαγορεύει τη στοχευμένη διαφήμιση ανηλίκων με βάση την κατάρτιση προφίλ. Δεύτερον, απαγορεύει τη στοχευμένη διαφήμιση με χρήση ειδικών κατηγοριών προσωπικού χαρακτήρα, όπως ο σεξουαλικός προσανατολισμός ή η θρησκεία ενός χρήστη.

Επιπλέον, προκειμένου να αυξηθεί η διαφάνεια και να γίνει πιο εύκολη η απόδοση ευθυνών, οι πολύ μεγάλες πλατφόρμες θα πρέπει να παρέχουν πρόσβαση σε δημόσια διαθέσιμα δεδομένα σε διαπιστευμένους ερευνητές, προκειμένου οι εταιρείες να μπορούν να ελεγχονται ως προς τη συμμόρφωσή τους με τις υποχρεώσεις της νέας νομοθεσίας.

Τι θα κάνουν οι πλατφόρμες για να συμμορφωθούν;

Πολλές από τις εταιρείες που είναι υπεύθυνες για τις παραπάνω πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης έχουν ανακοινώσει ποιες από τις υποχρεώσεις τηρούν ήδη και πως σκοπεύουν να συμμορφωθούν στο επόμενο διάστημα. Ακολουθεί μία σύντομη περιγραφή των πιο σημαντικών, όπως της καταγράφει το TheVerge.com

Google

Aν και η Google δηλώνει ότι συμμορφώνεται ήδη με ορισμένες από τις υποχρεώσεις του DSA, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας που παρέχει στους δημιουργούς περιεχομένου του YouTube να υποβάλλουν έφεση κατά της αφαίρεσης ή του περιορισμού βίντεο που ανεβάζουν στην πλατφόρμα, η Google ανακοίνωσε ότι θα προσαρμόσει το Ad Transparency Center προκειμένου τα δεδομένα να είναι διαθέσιμα στους διαπιστευμένους ερευνητές. Παράλληλα, η εταιρεία δεσμεύτηκε ότι θα παρέχει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το “πώς λειτουργούν στην πράξη τα Google Search, YouTube, Google Maps, Google Play και Shopping”, καθώς και ότι θα βελτιώσει τις εκθέσεις διαφάνειας και θα αναλύσει περαιτέρω τους “κινδύνους διάδοσης παράνομου, επικίνδυνου ή ψευδούς περιεχομένου”.

Meta

Η Meta, η μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, εργάζεται για την επέκταση της Ad Library, η οποία συγκεντρώνει τις διαφημίσεις που προβάλλονται στις πλατφόρμες της. Η εταιρεία θα αρχίσει σύντομα να εμφανίζει και να αρχειοθετεί όλες τις διαφημίσεις που απευθύνονται σε χρήστες στην ΕΕ, συμπεριλαμβάνοντας και όλες τις παραμέτρους που χρησιμοποιήθηκαν για τη στόχευση των διαφημίσεων, καθώς σε ποιους χρήστες αυτές εμφανίστηκαν.

Επίσης τον περασμένο Ιούνιο, η Meta δημοσίευσε μια μακροσκελή ανάρτηση σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων της στο Facebook και το Instagram, στο πλαίσιο ενίσχυσης της διαφάνειας. Τέλος σκοπεύει να επιτρέψει στους Ευρωπαίους ρυθμίσουν την προβολή του περιεχομένου των Reels, των Stories και της Αναζήτηση με χρονολογική σειρά – τόσο στο Facebook όσο και στο Instagram -, χωρίς παρέμβαση από την μηχανή εξατομίκευσης.

TikTok

Παρόμοια με τα μέτρα που εφαρμόζει η Meta, η TikTok ανακοίνωσε επίσης θα καταστήσει προαιρετική την χρήση του αλγόριθμου της για τους χρήστες εντός ΕΕ. Με τον αλγόριθμος απενεργοποιημένο, οι Ευρωπαίοι χρήστες θα μπορούν να βλέπουν ελεύθερα βίντεο “από τα μέρη όπου ζουν και από όλο τον κόσμο”, στις ενότητες των For You και Live, αντί για βίντεο που βασίζονται στις προσωπικές τους προτιμήσεις βάσει της ανάλυσης του αλγορίθμου. Επίσης και το TikTok θα επιτρέψει την προβολή του περιεχομένου με χρονολογική σειρά, στις καρτέλες Following και Friends. Τέλος το TikTok θα προχωρήσει και σε κάποιες αλλαγές που αφορούν την πολιτική εμφάνιση των διαφημίσεων και θα θα σταματήσει να προβάλλει εξατομικευμένες διαφημίσεις σε χρήστες ηλικιών μεταξύ 13 έως 17 ετών.

Snap

Όπως η Meta και η TikTok, έτσι και η Snapchat θα επιτρέψει σε χρήστες εντός ΕΕ, να απενεργοποιήσουν την εξατομίκευση περιεχομένου στις ενότητες Discover και Spotlight, ενώ έχει δώσει στις δημοσιότητα πληροφορίες σχετικά με το πως κατατάσσει τις αναρτήσεις σε αυτές τις ενότητες. Επιπλέον η εταιρεία έχει δεσμευτεί να παρέχει στους χρήστες περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον λόγο γιατί μπορεί να έχει αφαιρεθεί μία ανάρτηση ή και ο λογαριασμος τους και ότι θα προσφέρει τα απαραίτητα εργαλεία για την άσκηση έφεσης σε τέτοιες αποφάσεις. Τέλος και το Snapchat θα σταματήσει να προβάλλει εξατομικευμένες διαφημίσεις σε Ευρωπαίους χρήστες ηλικίας 13 έως 17 ετών και θα δημιουργήσει το δικό της αρχείο με τις στοχευμένες διαφημίσεις που προβάλλει σε Ευρωπαίους χρήστες.

Τι θα συμβεί στις πλατφόρμες αν δεν συμμορφωθούν;

Στις διαδικτυακές πλατφόρμες που δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές, η ΕΕ θα μπορεί να επιβάλει πρόστιμα ύψους έως και 6% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών τους. Σύμφωνα με την Επιτροπή της ΕΕ, ο “Digital Services Coordinator” και η Επιτροπή θα έχουν την εξουσία να “απαιτούν άμεσες ενέργειες, όπου αυτό είναι απαραίτητο για την αντιμετώπιση πολύ σοβαρών προβλημάτων”. Τέλος αν μία πλατφόρμα αποδειχθεί ότι δεν συμμορφώνεται με τις οδηγίες κατ’ επανάληψη, η ΕΕ θα έχει το δικαίωμα να αναστείλει την λειτουργία των υπηρεσιών της εντός ΕΕ.

Δες ακόμα:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Πληροφορική

Πλήρης Απασχόληση

05-02-2024

Άγιος Δημήτριος Αττικής

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

18-12-2023

Νέα Ιωνία Αττικής

⚽🏀 LIVE SCORES

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;