Πανελλήνιες 2023: Προτεινόμενα θέματα & απαντήσεις για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας
Πανελλήνιες 2023: Πρώτο το neolaia.gr, σε συνεργασία με τα Φροντιστήρια ΠΑΠΑΔΕΑ, σας παρουσιάζει προτεινόμενα θέματα για το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα γενικής παιδείας «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία»

Ο χρόνος για τις Πανελλήνιες 2023 σταδιακά έχει αρχίσει να «μετράει» αντίστροφα. Το Πάσχα 2023 πλησιάζει με τους υποψήφιους και τις υποψήφιες να προετοιμάζονται πυρετωδώς κάνοντας τις απαραίτητες επαναλήψεις της ύλης των μαθημάτων στα οποία θα εξεταστούν πανελλαδικώς, προκειμένου να εισαχθούν κατά το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αν και οι Εκλογές 2023 θα πραγματοποιηθούν την 21η Μαΐου, το πρόγραμμα των Πανελληνίων 2023 παραμένει ως έχει. Έτσι, οι Πανελλήνιες 2023 ξεκινούν την 1η Ιουνίου για τους υποψήφιους και τις υποψήφιες των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), ενώ στις 2 Ιουνίου έχει οριστεί η ημερομηνία έναρξης των πανελλαδικών για τους υποψήφιους και τις υποψήφιες των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ).

To neolaia.gr, σε συνεργασία με τα Φροντιστήρια ΠΑΠΑΔΕΑ σας έχει εξασφαλίσει προτεινόμενα θέματα προσομοίωσης για το μάθημα γενικής παιδείας, «Νεοελληνική Γλώσσας και Λογοτεχνία».

Υπενθυμίζεται ότι το μάθημα είναι γενικής παιδείας, κάτι που σημαίνει ότι σε αυτό εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι/υποψήφιες των Πανελληνίων εξετάσεων ανεξαρτήτως ομάδας προσανατολισμού. Μάλιστα, πρόκειται για το μάθημα που θα «σημάνει» την έναρξη των Πανελληνίων εξετάσεων στα ΓΕΛ στις 2 Ιουνίου. 

Ακολουθούν τα προτεινόμενα θέματα:

Κείμενο 1

Τα μεταλλαγμένα τρόφιμα και οι κίνδυνοι που κρύβουν

Το κείμενο (διασκευασμένα αποσπάσματα) της κλινικής διαιτολόγου-διατροφολόγου Ειρήνης Χριστάκη που ακολουθεί, έχει αντληθεί από την ιστοσελίδα: https://runnermagazine.gr/ygeia/diatrofi/21446/ta-metallagmena-trofima-ke-i-kindini-pou-krivoun/ δημοσίευση: 23.6.2014.)

Η γενετική τροποποίηση στις αγροτικές καλλιέργειες, αλλά και στο ζωικό βασίλειο, δενείναι κάτι τόσο καινούριο όσο θα φανταζόταν κανείς. Τόσο το μπόλιασμα των δέντρων, όσο και η διασταύρωση ζώων είναι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται φυσικά εδώ και εκατοντάδες χρόνια έτσι ώστε με την αλλαγή των ιδιοτήτων τους οι οργανισμοί αυτοί να προσαρμόζονται πιο εύκολα σε νέο περιβάλλον. Οι μηχανισμοί αυτοί, όμως, είναι φυσικοί, ενώ στα σύγχρονα γενετικώςτροποποιημένα τρόφιμα, οι συγκεκριμένοι μηχανισμοί είναι τεχνητοί και δεν αφορούν ράτσες του ίδιου είδους, αλλά διασταύρωση γονιδίων πολύ διαφορετικών οργανισμών. Τα ερωτήματα που τίθενται όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια είναι κατά πόσο αυτά τα προϊόντα έχουν εισχωρήσει στη διατροφή μας και πόσο επικίνδυνα μπορεί να είναι για την υγεία μας.

Η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα γενετικώς τροποποιημένα τρόφιμα μεταβάλλεται διαρκώς και θεωρείται η πιο αυστηρή παγκοσμίως. Μετά από έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2005 και με συναίνεση της κάθε χώρας ξεχωριστά, επιτρέπεται η καλλιέργεια γενετικά τροποποιημένων τροφίμων. […]

Ο βασικός κανόνας που ισχύει στην Ευρώπη είναι ότι οποιοδήποτε τρόφιμο περιέχει περισσότερο από 0,9% γενετικά τροποποιημένα συστατικά, θα πρέπει αυτό να αναγράφεται στην ετικέτα του. Αυτός ο κανόνας έχει δύο όψεις για τον καταναλωτή. Από την μια πλευρά, δεν του επιτρέπει να γνωρίζει αν το τρόφιμο που καταναλώνει, περιέχει έστω και μικρές ποσότητες γενετικά τροποποιημένων τροφίμων, και από την άλλη, υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις – ακόμα και στην Ελλάδα – που έχουν ανιχνευτεί μεγαλύτερες συγκεντρώσεις από τις επιτρεπόμενες, χωρίς αυτό να αναγράφεται στην ετικέτα του τροφίμου.

Πέρα όμως, από την τυπική πλευρά της αναγραφής των γενετικά τροποποιημένων συστατικών στις ετικέτες τροφίμων, αυτό που έχει σημασία είναι κατά πόσο αυτά τα τρόφιμα είναι επικίνδυνα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες μελέτες που διερευνούν την επίδραση αυτών των τροφίμων στην υγεία των ζωικών οργανισμών, με τις περισσότερες από αυτές να έχουν γίνει σε επίμυες (αρουραίους). Σύμφωνα με τις ανασκοπήσεις της Αμερικάνικης Ακαδημίας Περιβαλλοντικής ιατρικής, οι κίνδυνοι που εγκυμονούν για τους ζωικούς οργανισμούς τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα αφορούν αλλεργικές αντιδράσεις,
προβλήματα στο αναπαραγωγικό και το γαστρεντερικό σύστημα, στους νεφρούς, στη ρύθμιση του μεταβολισμού και στην παραγωγή ορμονών όπως η ινσουλίνη. […] Επίσης, προηγούμενες μελέτες δείχνουν ότι ένας από τους κινδύνους που εγκυμονούν τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα είναι να αναμιχθούν κομμάτια του DNA τους στους ζωικούς ιστούς – χωρίς να μπορεί κανείς να
προβλέψει τι επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτή η διαδικασία. […] Κρίνεται απαραίτητο όμως αυτές οι μελέτες να εξελιχθούν, για να μπορεί κανείς να πει ότι είναι ασφαλή ή μη τρόφιμα. Οι ενδείξεις από τις έρευνες που έχουν γίνει προς το παρόν υποδεικνύουν την αποφυγή τους.

Κείμενο 2

Ντομάτες γεμιστές (με ορμόνες)

Το κείμενο (απόσπασμα) που ακολουθεί, έχει αντληθεί από το βιβλίο της Λένας Διβάνη με τίτλο «Αγάπη μου, συρρίκνωσα την Ελλάδα» (Καστανιώτης, Αθήνα, 1 η έκδοση 2013), σελ. 116-118.

Μια φορά κι έναν καιρό, όταν ήμουν παιδί στον Βόλο κι έπιανε καλοκαιράκι, έκανα μεγάλη χαρά από μέσα μου: πλησίαζε η ώρα να φάω ντομάτες γεμιστές. Εκείνη την εποχή, δόξα τω Θεώ, δεν υπήρχαν ντομάτες θερμοκηπίου – άσε που και να υπήρχαν, ο μπαμπάς μου ο υγιεινιστής 1 δε θα τις έβαζε με τίποτα στο σπίτι μας. Οπότε την ντομάτα την γεμίζαμε μόλις ωρίμαζε – στην ώρα της
σαν Ελβετίδα στο χωράφι που την σπείρανε. Το άρωμά της καθώς την άδειαζε η μαμά μου μού ‘χει μείνει αλησμόνητο: ξινούτσικο, δροσερούτσικο, γλυκούτσικο, μοναδικό. Μαζί με την καρπουζομυρωδιά, οι δύο επικρατέστερες στα καλλιστεία καλοκαιρινών μυρωδιών παιδικής ηλικίας νομίζω.

Τα χρόνια πέρασαν, μεγάλωνα συνεχώς κι έφτασα να γίνω φοιτήτρια στην Αθήνα πια. Η ντομάτα μεγάλωσε κι εκείνη. Αλλά – αντίθετα μ’ εμένα – ανόσταινε. Αν σου δένανε τα μάτια και σου δίνανε να δοκιμάσεις, δεν καταλάβαινες αν ήταν ντομάτα ή αγγούρι, βρε παιδί μου. Στην αρχή έκανα παράπονα στον μανάβη μου: «Σαν αγγούρι είναι, κύριε Μάκη», του έλεγα. «Ε, δε χαίρεσαι», μου’ λεγε αυτός, «δύο σε ένα για τη χωριάτικη, σε γλυτώνει κι απ’ τα έξοδα».

Δεν ήταν μόνο η γεύση το πρόβλημα όμως: ήταν και το μέγεθος. Θυμάμαι ότι πρωτοείδα ντομάτα σαν καρπουζάκι και σκιάχτηκα 2 στη λαϊκή κάτω από το σπίτι μου στην Καλλιδρομίου – νόμιζα ότι ήταν δαιμονισμένη! […] Από τότε ζορίζομαι να καταπιώ ντομάτα θερμοκηπίου. Σκέφτομαι την εικόνα που είδα και με πιάνει μια αποστροφή: να βουτάν τον ανθό μέσα στα χημικά
(ορμόνες και λοιπά) και την άλλη μέρα ο καρπός να ωριμάζει καλπάζοντας σαν τη μαγική φασολιά
του Τζακ: ψεύτικος, άνοστος, φίσκα στα φαρμάκια αλλά πανέμορφος.

Λίγα χρόνια μετά άρχισαν να εξαφανίζονται οι κανονικές ντομάτες. Οι εταιρείες που πουλάνε τους μεταλλαγμένους σπόρους δε θέλουν να μας αφήσουν καμιά επιλογή. Κάτι τρελοοικολόγοι έχουν απομείνει μόνο να κυνηγάνε από χωριό σε χωριό σπόρους κανονικούς, αυτούς που έφτιαξε ο καλός Θεός, που λέει και η κυρα-Γεωργία, για να ‘χουν στο μπαξεδάκι τους.

Η τεχνητή ντομάτα θριάμβευσε και η τεχνητή ζωή το ίδιο. Η μόνη χρήση που μου ‘ρχεται στο μυαλό πια όταν βλέπω ντομάτα είναι να την πετάξω στον εαυτό μου και σε όλους μας που επιτρέψαμε στα πράγματα να φτάσουν ως εδώ…

Κείμενο 3

Το ελάχιστο

Γιώργος Σκαμπαρδώνης (1953 -), Μικροδιήγημα από τη συλλογή «Νοέμβριος», Πατάκης, Αθήνα: 2014.

Διάβαζα ένα τεράστιο μυθιστόρημα που δεν διαβάζεται. Κουράστηκα. Μπάφιασα. Πόθησα την απόλαυση του συμπυκνωμένου ελάχιστου-θυμήθηκα τον παππού μου τον Θόδωρο, που στην Αρετσού της πόλης, κάποτε, επί ώρες έπινε μιαν ολόκληρη νταμιτζάνα ούζο χωρίς ψωμί, χωρίς μεζέ, χωρίς τίποτε, παρά γλείφοντας μόνο το κεφάλι ενός παστωμένου τσίρου.

ΘΕΜΑΤΑ

Α

Το Κείμενο 1 καταλήγει με την επισήμανση: «Οι ενδείξεις από τις έρευνες που έχουν γίνει προς το παρόν υποδεικνύουν την αποφυγή τους (των γενετικά τροποποιημένων τροφίμων)». Να παραθέσεις σε 60 -70 λέξεις τρεις λόγους που αναφέρει η αρθρογράφος, για τους οποίους θα ήταν συνετό να αποφεύγονται τα μεταλλαγμένα τρόφιμα.

Μονάδες 20

Β

1. Να αξιολογήσεις τον τίτλο του Κειμένου 2 ως προς τη σχέση του με το περιεχόμενο και ως προς την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητά του, σε σχέση με την πρόθεση της αρθρογράφου.

(μονάδες 10).

2. Να εντοπίσεις τρία παραδείγματα συνυποδηλωτικής χρήσης της γλώσσας στο Κείμενο 2 και να εξηγήσεις την επικοινωνιακή τους λειτουργικότητα σε κάθε περίπτωση

(μονάδες 10).

3. Ποιο ρηματικό πρόσωπο κυριαρχεί στο πρώτο και ποιο στο δεύτερο κείμενο; Ποια πρόθεση του
συντάκτη δείχνει η κάθε επιλογή;

( 9 μονάδες)

4. Τι δηλώνει η χρήση των σημείων στίξης στα υπογραμμισμένα χωρία; (6 μονάδες)

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ 3

Να ερμηνεύσεις στο Κείμενο 3 τη στάση του αφηγητή προς την ανάγνωση αξιοποιώντας τρεις σχετικούς κειμενικούς δείκτες. Να εκφράσεις την προσωπική σου σχέση με την ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων. (150-200 λέξεις)

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ 4

Λαμβάνεις μέρος σε μια διαδικτυακή συζήτηση με μαθητές από διάφορα σχολεία της χώρας στην οποία κάποιοι υποστηρίζουν ότι η εφηβεία είναι μια περίοδος αλλαγών που οδηγεί σε διατροφικές ακρότητες. Αποφασίζεις να συντάξεις άρθρο έκτασης 350 λέξεων για το θέμα σχολιάζοντας πώς τα προβαλλόμενα από τα ΜΜΕ πρότυπα επηρεάζουν τη διατροφική συμπεριφορά των εφήβων και προτείνοντας τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του φαινομένου.

Μονάδες 30 

Δείτε τα προτεινόμενα θέματα για το μάθημα της «Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας» εδώ.

Ακολουθούν ενδεικτικές απαντήσεις:

(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, θεωρείται αποδεκτή)

ΘΕΜΑ A
(μονάδες 20)

Λόγοι αποφυγής των μεταλλαγμένων τροφίμων που παραθέτει η αρθρογράφος:

  • Παρά το γεγονός ότι η γενετική τροποποίηση στις αγροτικές καλλιέργειες και στο ζωικό βασίλειο είναι μηχανισμός περιβαλλοντικής προσαρμογής που χρησιμοποιείται φυσικά εδώ και εκατοντάδες χρόνια, στα σύγχρονα γενετικώς τροποποιημένα τρόφιμα, οι συγκεκριμένοι μηχανισμοί είναι τεχνητοί και διασταυρώνουν γονίδια πολύ διαφορετικών οργανισμών, πράγμα που εγείρει ερωτηματικά για το πόσο επικίνδυνα μπορεί να είναι για την υγεία μας («Η γενετική τροποποίηση … για την υγεία μας»).
  • Ο κανόνας της αναγραφής των άνω του 0,9% γενετικά τροποποιημένων συστατικών στις ετικέτες των τροφίμων δεν προστατεύει αποτελεσματικά τον καταναλωτή, αφού «δεν του επιτρέπει να γνωρίζει αν το τρόφιμο που καταναλώνει, περιέχει έστω και μικρές ποσότητες γενετικά τροποποιημένων τροφίμων, και από την άλλη, υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις – ακόμα και στην Ελλάδα – που έχουν ανιχνευτεί μεγαλύτερες συγκεντρώσεις από τις επιτρεπόμενες, χωρίς αυτό να αναγράφεται στην ετικέτα του τροφίμου».
  • Βάσει των πολυάριθμων μελετών που έχουν γίνει και σύμφωνα με τις ανασκοπήσεις της Αμερικάνικης Ακαδημίας Περιβαλλοντικής ιατρικής, οι κίνδυνοι που εγκυμονούν τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα αφορούν αλλεργικές αντιδράσεις, προβλήματα στο αναπαραγωγικό και το γαστρεντερικό σύστημα, στους νεφρούς, στη ρύθμιση του μεταβολισμού και στην παραγωγή ορμονών όπως η ινσουλίνη.
  • Μελέτες δείχνουν ότι ένας από τους κινδύνους που εγκυμονούν τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα είναι να αναμιχθούν κομμάτια του DNA τους στους ζωικούς ιστούς – χωρίς να μπορεί κανείς να προβλέψει τι επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτή η διαδικασία.
  • Κρίνεται απαραίτητο οι σχετικές μελέτες να εξελιχθούν, για να μπορεί κανείς να πει ότι είναι ασφαλή ή μη τα μεταλλαγμένα τρόφιμα.

Ερώτημα B1
(μονάδες 10)

Ο τίτλος του Κειμένου 2 («Ντομάτες γεμιστές (με ορμόνες)») συνδέεται στενά με το περιεχόμενο του κειμένου δεδομένου ότι το θέμα του είναι η «εξέλιξη» της φυσικής ντομάτας του παρελθόντος στο μεταλλαγμένο έκτρωμα του παρόντος. Επικοινωνιακά, είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικός, διότι η εντός παρενθέσεων διευκρίνιση τροποποιεί απρόσμενα το κυριολεκτικό μήνυμα του πρώτου σκέλους (Ντομάτες γεμιστές) και, συνακόλουθα, κατευθύνει τις προσδοκίες του αναγνώστη. Ο αναγνώστης, που θα περίμενε ενδεχομένως να διαβάσει μια συνταγή μαγειρικής ή ένα αφήγημα για κάποιο βίωμα σε σχέση με το συγκεκριμένο φαγητό, τίθεται πλέον μπροστά σε μια σκωπτική καταγγελία της μεταλλαγής των παραδοσιακών ελληνικών φαγητών – πράγμα που αποτελεί και την πρόθεση της αρθρογράφου.

B2.
(Μονάδες 10)

Περιπτώσεις συνυποδηλωτικής χρήσης της γλώσσας στο Κείμενο 2 και η επικοινωνιακή τους λειτουργικότητα:

  • στην ώρα της σαν Ελβετίδα: με την παρομοίωση, που παραπέμπει στην ακρίβεια των ελβετικών ρολογιών, υπογραμμίζεται εμφατικά η ακρίβεια της φυσικής ωρίμανσης της ντομάτας που δεν καταλύει τους φυσικούς νόμους και δεν βλάπτει τους καταναλωτές
  • Μαζί με την καρπουζομυρωδιά, οι δύο επικρατέστερες στα καλλιστεία καλοκαιρινών μυρωδιών παιδικής ηλικίας: με την προσωποποίηση της ευωδιάς της ντομάτας και του καρπουζιού (σαν νικήτριες καλλονές σε παιδικά καλλιστεία) υπογραμμίζεται εμφατικά η προτίμηση των παιδιών αλλοτινών εποχών στα δύο αυτά φυσικά τρόφιμα, που είχαν τη μορφή, το άρωμα και τη γεύση της φύσης πριν καταλήξουμε στα σημερινά τερατόμορφα, άοσμα και άγευστα μεταλλαγμένα
  • «Σαν αγγούρι είναι, κύριε Μάκη»: με την παρομοίωση τονίζεται ειρωνικά η απουσία γεύσης και αρώματος από τα μεταλλαγμένα τρόφιμα ώστε να παρατηρείται σύγχυση και να μην ξέρουμε πλέον τι τρώμε
  • ντομάτα σαν καρπουζάκι: με την παρομοίωση καταγγέλεται έμμεσα η μετάλλαξη ως «τερατογένεση»
  • νόμιζα ότι ήταν δαιμονισμένη!: με την προσωποποίηση υπογραμμίζεται η ανοίκεια όψη των μεταλλαγμένων τροφίμων που προξενούν φόβο σε όσους είναι συνηθισμένοι στις διαστάσεις των φυσικών τροφίμων (πράγμα που ενισχύεται με τη χρήση του θαυμαστικού)
  • ο καρπός να ωριμάζει καλπάζοντας: η μεταφορά «καλπάζοντας» ειρωνεύεται τους αφύσικους ρυθμούς ωρίμανσης των μεταλλαγμένων καρπών
  • σαν τη μαγική φασολιά του Τζακ: συνδυαστικά προς τη μεταφορά «καλπάζοντας» η παρομοίωση παραπέμπει στο γνωστό παιδικό παραμύθι «Ο Τζακ και η φασολιά» ενισχύοντας την καταγγελτική ειρωνεία της ωρίμανσης των μεταλλαγμένων τροφίμων
  • Η τεχνητή ντομάτα θριάμβευσε και η τεχνητή ζωή το ίδιο: η προσωποποίηση λειτουργεί εδώ στο πλαίσιο της αναλογίας για να υπογραμμίσει την επικράτηση της ψεύτικης τεχνητής τροφής και ζωής έναντι της φυσικής και αληθινής. κ.λπ.

Ερώτημα Β3
(μονάδες 9)

Στο πρώτο κείμενο κυριαρχεί το τρίτο ρηματικό πρόσωπο που προσδίδει αντικειμενικότητα και επισημότητα στο λόγο. Στο δεύτερο κείμενο κυριαρχεί το πρώτο πρόσωπο που αποκαλύπτει τον βιωματικό χαρακτήρα του αποσπάσματος και την υποκειμενικότητα των απόψεων του αφηγητή.

Β4
(6 μονάδες)

προσθήκη ενός σχολίου του συντάκτη
επεξήγηση της λέξης επίμυες
αυτούσια μεταφορά των λεγομένων

ΘΕΜΑ 3 (μονάδες 15)

Οποιαδήποτε διαπίστωση από τους/τις μαθητές/-τριες θεωρείται αποδεκτή, εφόσον μπορεί να συσχετιστεί/ τεκμηριωθεί με στοιχεία/ χωρία του κειμένου, χωρίς να δίνεται με τρόπο αυθαίρετο.

Ενδεικτικοί άξονες της απάντησης:

Ο αφηγητής θεωρεί το «ελάχιστο», το κεφάλι ενός παστωμένου τσίρου ως πηγή γευστικής απόλαυσης, σε αντίθεση με ένα εκτενές και κουραστικό μυθιστόρημα, που αποτυγχάνει να του δώσει αισθητική απόλαυση για την οποία κανονικά προορίζεται ως έργο τέχνης. Με αυτή την αναλογία και την ανάμνηση του παππού επιδιώκει να τονίσει την προτίμησή του σε σύντομα («απόλαυση συμπυκωμένου ελάχιστου») λογοτεχνικά κείμενα και όχι εκτενή μυθιστορήματα που κουράζουν («Κουράστηκα. Μπάφιασα») με τις αναλυτικές και λεπτομερείς (για κάποιους ανούσιες) περιγραφές και αφηγήσεις.

Κειμενικοί δείκτες που αξιοποιούνται:

  • Αντιθετική χρήση επιθέτων: τεράστιο μυθιστόρημα – συμπυκνωμένου ελάχιστου
  • Πρωτοπρόσωπη αφήγηση ως αληθοφανής αποτύπωση του προσωπικού βιώματος και της ανάμνησης, ως κατάθεσης της προσωπικής μαρτυρίας.
  • Επανάληψη και κλιμάκωση: χωρίς ψωμί, χωρίς μεζέ, χωρίς τίποτε, κ.λπ.
  • Η λιτότητα της αφήγησης για ένα ζήτημα θεμελιώδες, όπως η απλότητα (δημιουργείται έτσι εμφατική αντίθεση).

Η απάντηση στο τρίτο ζητούμενο είναι ελεύθερη, ανάλογα με τις προσωπικές επιλογές των μαθητών/-τριών.

Πανελλήνιες 2023: Το πρόγραμμα για ΓΕΛ, ΕΠΑΛ & ειδικά μαθήματα

Η αρχή για τις Πανελλήνιες 2023 θα γίνει με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

Ειδικότερα:

Ημερήσια και Εσπερινά ΓΕΛ

  • Παρασκευή, 2/6/2023 Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας
  • Τρίτη, 6/6/2023 Αρχαία Ελληνικά, Μαθηματικά, Βιολογία Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, Ο.Π. Σπουδών Υγείας
  • Πέμπτη, 8/6/2023 Λατινικά, Χημεία, Πληροφορική Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Ο.Π. Σπουδών Υγείας, Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής
  • Δευτέρα, 12/6/2023 Ιστορία, Φυσική, Οικονομία Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Ο.Π. Σπουδών Υγείας, Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής

Ημερήσια και Εσπερινά ΕΠΑΛ

  • Πέμπτη, 1/6/2023 Νέα Ελληνικά
  • Σάββατο, 3/6/2023 Μαθηματικά (Άλγεβρα)
  • Τετάρτη, 7/6/2023 Ανατομία- Φυσιολογία ΙΙ, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ), Δίκτυα Υπολογιστών, Αρχές Βιολογικής Γεωργίας
  • Παρασκευή, 9/6/2023 Ηλεκτροτεχνία 2, Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, Ναυτικό Δίκαιο-Διεθνείς Κανονισμοί στη Ναυτιλία-Εφαρμογές, Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
  • Σάββατο, 10/6/2023 Υγιεινή, Προγραμματισμός Υπολογιστών, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ), Στοιχεία Μηχανών
  • Τρίτη, 13/6/2023 Ηλεκτρικές Μηχανές, Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις, Ναυσιπλοΐα ΙΙ, Ναυτικές Μηχανές
  • Πέμπτη, 15/6/2023 Τεχνολογία Υλικών, Οικοδομική, Μηχανές Εσωτερικής Καύσης (ΜΕΚ ΙΙ), Ψηφιακά Συστήματα
  • Παρασκευή, 16/6/2023 Στοιχεία Ψύξης-Κλιματισμού, Κινητήρες Αεροσκαφών, Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων

Ειδικά και Μουσικά Μαθήματα για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ

  • Σάββατο, 17/6/2023 Αγγλικά 10.00 πμ
  • Δευτέρα, 19/6/2023 Γερμανικά 8.30 πμ
  • Τρίτη, 20/6/2023 Ελεύθερο Σχέδιο 8.30 πμ
  • Τετάρτη, 21/6/2023 Γραμμικό Σχέδιο 8.30 πμ
  • Πέμπτη, 22/6/2023 Αρμονία 8.30 πμ
  • Παρασκευή, 23/6/2023 Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων 16.30 πμ
  • Σάββατο, 24/6/2023 Μουσική Αντίληψη και Γνώση 12.30 πμ
  • Δευτέρα, 26/6/2023 Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία 8.30 πμ
  • Τρίτη, 27/6/2023 Γαλλικά 8.30 πμ
  • Τετάρτη, 28/6/2023 Ισπανικά 8.30 πμ
  • Πέμπτη, 29/6/2023 Ιταλικά 8.30 πμ

Πανελλήνιες 2023: Οι αλλαγές στην εξέταση και τη βαθμολόγηση των μαθημάτων

Πηγή εικόνας: Intime

Το neolaia.gr σας υπενθυμίζει ότι από τις επερχόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις θα ισχύσουν αλλαγές στην εξέταση και βαθμολόγηση των επιμέρους θεμάτων της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν τις βαθμολογίες όλων των υποψηφίων για τα ΑΕΙ.

Ειδικότερα, οι αλλαγές αυτές, στις οποίες προχώρησε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, σε εξέταση και βαθμολόγηση πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, αναμένεται να επηρεάσουν τη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Οι αλλαγές θα εφαρμοστούν από τις επερχόμενες Πανελλήνιες 2023.

Στην ουσία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, δυσκολεύει το άριστα στα Αρχαία Ελληνικά για τους υποψηφίους των σχολών ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών, ενώ αλλαγές θα ισχύσουν και στη βαθμολόγηση των επιμέρους θεμάτων της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας. Η νέα αυτή εξέλιξη είναι προφανές ότι θα επηρεάσει τις βαθμολογίες όλων των υποψηφίων για τα ΑΕΙ.

Ειδικότερα οι αλλαγές που αφοορύν το μάθημα της Νεοελληνική Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι οι εξής:

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας δίνονται πέντε θέματα. Η αλλαγή που θα ισχύει από το 2023 είναι ότι το άριστα για το πρώτο θέμα, η περίληψη που καλούνται να κάνουν οι υποψήφιοι, θα είναι 20 μονάδες στις συνολικά 100 από 15 μονάδες που ήταν έως πέρυσι.

Οι πέντε μονάδες αφαιρούνται από το δεύτερο θέμα έχει τρία υπο-ερωτήματα σχετικά με το μη λογοτεχνικό κείμενο που δίδονται στους μαθητές του διαγωνίσματος για το οποίο το άριστα από 40/100 μειώνεται σε 35/100 μονάδες. Και εδώ, αυτή η μικρότερης βαρύτητας -σε σχέση με εκείνη των Αρχαίων- αλλαγή εκτιμάται ότι θα δυσχεράνει το 20.

Πανελλήνιες 2023Μάθημα αυξημένης βαρύτητας

Πηγή εικόνας: Intime

Από το 2022, είναι γνωστή η ισχυροποίηση της θέσης του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» σε όλα τα Επιστημονικά Πεδία.

Μέχρι και το 2021, η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία ήταν εξεταζόμενο μάθημα όλων των Επιστημονικών Πεδίων, αλλά σε κανένα Πεδίο δεν ήταν μάθημα αυξημένης βαρύτητας, ούτε στο πρώτο επιστημονικό πεδίο. Από το 2022 και εξής βλέπουμε ότι είναι σημαντικός ο αριθμός των Τμημάτων που έδωσαν υψηλό συντελεστή στη Γλώσσα.

Έτσι, έχοντας η Νεοελληνική Γλώσσα αναβαθμισμένο ρόλο σε τόσα τμήματα, θα πρέπει πλέον οι υποψήφιοι να της δώσουν ιδιαίτερη βαρύτητα.

Διαβάστε ακόμη:

Πηγή κεντρικής εικόνας: Intime

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

19-12-2023

Βούλα

Πωλήσεις

Πλήρης Απασχόληση

15-02-2024

Νέα Σμύρνη

⚽🏀 LIVE SCORES

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

 1 
 0