Υπουργείο Παιδείας: Ερωτήσεις και απαντήσεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Το ΥΠΑΙΘ απαντά σε επτά (7) βασικές ερωτήσεις σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, διαδικασία που θα εκκινήσει την ερχόμενη εβδομάδα.

Η διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ξεκινά το αμέσως επόμενο διάστημα, όπως είπε η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η οποία παράλληλα αναφέρθηκε και στην ημερομηνία των Πανελλήνιων Εξετάσεων 2023 επιβεβαιώνοντας ότι οι υποψήφιοι θα καθίσουν στα θρανία για να διαγωνιστούν στο πρώτο μάθημα την 1η Ιουνίου 2023.

Ειδικότερα, το Υπουργείο Παιδείας απαντά σε επτά (7) βασικές ερωτήσεις σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, διαδικασία που θα εκκινήσει την ερχόμενη εβδομάδα, όπως ανακοινώθηκε, σήμερα, Πέμπτη.

Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις τους, όπως δόθηκαν από το Υπουργείο:

1. Σε τι και πώς αξιολογείται ο εκπαιδευτικός;

Η αξιολόγηση εστιάζει σε δύο πεδία:

* α) το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, που εξειδικεύεται σε α1) γενική και ειδική διδακτική, α2) παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και

* β) την υπηρεσιακή του συνέπεια και επάρκεια. Η αξιολόγηση διενεργείται βάσει τετράβαθμης περιγραφικής κλίμακας («εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό» έργο).

2. Ποιοι αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς;

Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται από 3 στελέχη εκπαίδευσης:

* τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (π.χ. Σύμβουλος Φυσικής αξιολογεί τους Φυσικούς),

* τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης του Σχολείου και

* τον Διευθυντή του σχολείου.

3. Ποια είναι η διαδικασία της αξιολόγησης;

Η αξιολόγηση εκκινεί με μια πρώτη συνάντηση μεταξύ αξιολογητή και αξιολογούμενου προκειμένου να αναλυθεί η διαδικασία και οι παράμετροι της αξιολόγησης. Στη συνέχεια, σε συμφωνημένη ώρα/ημέρα, ο αξιολογητής παρακολουθεί τον αξιολογούμενο σε δύο διδασκαλίες. Η παρατήρηση των διδασκαλιών, σε συνδυασμό με την έκθεση αυτοαξιολόγησης του αξιολογούμενου, τα σχετικά τεκμήρια που προσκομίζει, καθώς και τη διαδικασία αναστοχασμού που ακολουθεί μετά από κάθε διδασκαλία, συνιστούν τη βάση για την αξιολογική κρίση του αξιολογητή.

Για τους σκοπούς της αξιολόγησης, έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή εφαρμογή, προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Στην εφαρμογή αυτή τηρούνται όλοι οι σχετικοί ηλεκτρονικοί φάκελοι των στελεχών εκπαίδευσης, εκπαιδευτικών, μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), μαζί με όλα τα σχετικά τεκμήρια για την αξιολόγηση (π.χ. ατομικός φάκελος/portfolio, εκθέσεις αυτοαξιολόγησης, αξιολογικές εκθέσεις των αξιολογητών κλπ). Επιπλέον, μέσω της εφαρμογής αυτής θα μπορούν να υποβληθούν και αντιρρήσεις ή ενστάσεις. Η συμμετοχή στη διαδικασία αξιολόγησης και στις σχετικές με αυτή διαδικασίες αποτελεί υπηρεσιακό καθήκον των εκπαιδευτικών.

4. Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών;

Στο πεδίο α1, το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, στο πλαίσιο της γενικής και ειδικής διδακτικής του γνωστικού αντικειμένου, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (ειδικότητας), με βάση τα εξής κριτήρια:

α) Προετοιμασία διδασκαλίας, β) Ετοιμότητα ως προς το γνωστικό́ αντικείμενο, γ) Διδακτική́ μεθοδολογία και πρακτικές, δ) Παιδαγωγικό́ κλίμα και διαχείριση της τάξης, ε) Αναστοχασμός της διδασκαλίας – Αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού́.

Στο πεδίο α2, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας η συμβολή́ του εκπαιδευτικού́ στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, στην προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού́ μεταξύ́ του ιδίου και των μαθητών στην εμπλοκή́ τους στη μαθησιακή́ διαδικασία, στην πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, στην επίλυση διαφορών και στη διαχείριση συγκρούσεων και στην αποδοχή́ της διαφορετικότητας. Αξιολογείται επίσης, η ικανότητα αναστοχασμού του εκπαιδευτικού́, ως προς τη διαχείριση του παιδαγωγικού́ κλίματος της τάξης, την κριτική επανεξέταση των πρακτικών του, τον εντοπισμό́ των προβληματικών σημείων στη διαχείριση του κλίματος και την υιοθέτηση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων για την αντιμετώπισή́ τους.

Στο πεδίο β, η υπηρεσιακή́ συνέπεια και η επάρκεια του εκπαιδευτικού αξιολογούνται τεκμηριωμένα από́ τον Διευθυντή́ ή Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, με βάση τα εξής κριτήρια: α) Συνέπεια και ενδιαφέρον κατά́ την εκτέλεση των υπαλληλικών υποχρεώσεών του, β) Ενεργός συμμετοχή́ στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, γ) Συνεργασία με τους συναδέλφους, δ) Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς. Για την αξιολόγηση του πεδίου β, υποβάλλεται μία έκθεση από κοινού και από τους δύο αξιολογητές.

Τέλος, το αξιολογικό πλαίσιο προσαρμόζεται κατάλληλα για τις περιπτώσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) και εκπαιδευτικών που είναι αποσπασμένοι σε συγκεκριμένες θέσεις.

5. Ποιες είναι οι συνέπειες της θετικής ή μη ικανοποιητικής αξιολόγησης;

Η θετική αξιολόγηση συμβάλλει στην ευρύτερη αναγνώριση και επιβράβευση του έργου του εκπαιδευτικού. Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να αξιοποιήσει την αξιολόγησή του ως μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή του σε θέση ευθύνης (π.χ. για να αναλάβει θέση Διευθυντή Σχολείου, Διευθυντή Εκπαίδευσης, Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης) που συνεπάγεται και υψηλότερες αποδοχές. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού ή του μέλους ΕΕΠ ή ΕΒΠ δύναται να λαμβάνεται επίσης υπόψη σε διαδικασίες επιλογής για την ανάθεση επιμορφωτικού ή άλλου επιστημονικού-εκπαιδευτικού έργου.

Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής αξιολόγησης, δεδομένου ότι ο στόχος της αξιολόγησης είναι κυρίως διαμορφωτικός και όχι τιμωρητικός, ο αξιολογηθείς υποψήφιος θα πρέπει να παρακολουθήσει υποχρεωτική επιμόρφωση, βάσει υλικού που εκπονεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

6. Πώς διασφαλίζεται περαιτέρω η διαδικασία αξιολόγησης;

Ενδεικτικά:

* Είναι τρεις οι αξιολογητές κάθε εκπαιδευτικού.

* Η αξιολογική έκθεση όλων των αξιολογητών είναι υποχρεωτικά τεκμηριωμένη και, αφού καταχωριστεί στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή, γνωστοποιείται στον αξιολογούμενο που αφορά.

* Προβλέπεται ειδική διαδικασία ένστασης.

7. Τι ισχύει ανά την Ευρώπη αναφορικά με την αξιολόγηση;

Η συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ειδικότερα εφαρμόζει αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Πληθώρα εκθέσεων από Ευρωπαϊκούς φορείς υπογραμμίζουν την αξία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως μια διαδικασία η οποία συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, ενισχύοντας παράλληλα και τα επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών.

Νίκη Κεραμέως: Ξεκινά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Μιλώντας στην εκπομπή Συνδέσεις της ΕΡΤ, η κα Κεραμέως επεσήμανε ότι η ημερομηνία έναρξης για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2023 θα είναι η 1η Ιουνίου.

Μιλώντας για τα νέα προγράμματα σπουδών και τα πολλαπλά βιβλία και επισήμανε ότι στόχος είναι να μπορούν τα παιδιά να διδάσκονται με πιο διαδραστικό και κριτικό τρόπο και να μην μένουν μόνο στην αποστήθιση.

«Δημοσιοποιήσαμε τα προγράμματα σπουδών σε 166 μαθήματα. Να μιλήσουμε για παράδειγμα για την ιστορία, αφού δεν μαθαίνεις απ΄ έξω τι έκανε ο Καποδίστριας, θα σου λένε ότι είσαι ο Καποδίστριας και πρέπει να γράψεις μια ομιλία. Έτσι τα παιδιά καλούνται να διαχειριστούν ιστορικά γεγονότα με τον πιο διαδραστικό τρόπο. Όσο για το πολλαπλό βιβλίο. Μπορεί να υπάρχουν 3-4 βιβλία. Ο εκπαιδευτικός θα επιλέγει με ποιο βιβλίο θα γίνεται το μάθημα. Το παιδί μπορεί να διαβάζει το ένα βιβλίο, αλλά θα υπάρχουν διαθέσιμα και άλλα βιβλία ψηφιακά», είπε η κα Κεραμέως τονίζοντας ότι η όλη φιλοσοφία της εκπαίδευσης αλλάζει.

«Πάμε σε προγράμματα που καλλιεργούν όχι την αποστήθιση, αλλά την κριτική σκέψη. Πρέπει να αλλάξει όλη η φιλοσοφία. Χρειάζεται ζύμωση με τους εκπαιδευτικούς. Μιλάμε για στροφή στην εκπαίδευση των γνώσεων. Από εκεί που εστιάζαμε στην μετάδοση της γνώσης, πάμε σε μια προσέγγιση πιο κριτική, πιο διαδραστική», τόνισε.

Για την πρόταξη των πολυτέκνων στους πίνακες και το άνοιγμα του ΑΣΕΠ για τους αναπληρωτές η υπουργός ανέφερε: «Θα δούμε στο νέο σύστημα διορισμών για τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια για τους πολύτεκνους. Όπου να ‘ναι ανοίγει το ΑΣΕΠ για αναπληρωτές. Τις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξουν οι πίνακες γενικής εκπαίδευσης για προσλήψεις».

Για την διαβάθμιση των πτυχίων των καλλιτεχνικών σχολών η Νίκη Κεραμέως ανέφερε: «Είναι μεγάλη συζήτηση. Δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτα. Το πεδίο είναι αρρύθμιστο για σχεδόν 30 χρόνια. Δεν υπάρχει διαβάθμιση εδώ και 30 χρόνια. Θα ξεκινήσουμε να τα δούμε όλα με τα συναρμόδια υπουργεία. Δεν έχουμε αλλάξει κάτι. Ισχύει ότι και την προηγούμενη 4ετία».

Πηγή εικόνας: Intime

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ:

ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΠΟΥΔΩΝ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2023 ΑΠΟ ΤΗΝ ORIENTUM – ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Μεταφορές

Πλήρης Απασχόληση

22-01-2024

Μαρούσι

800

Logistics

Πλήρης Απασχόληση

09-01-2024

Κηφισιά

⚽🏀 LIVE SCORES

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;