ΑΠΘ: E-learning με τίτλο «Δημιουργική Γραφή - Θεωρία και Πράξη»
Όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για το προσφερόμενο e-learning του ΑΠΘ.

Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Δημιουργική Γραφή. Θεωρία και Πράξη», διάρκειας 100 ωρών (διδακτικές ώρες), το οποίο θα διεξαχθεί το Χειμερινό Εξάμηνο του 2022 και θα υλοποιηθεί με την μέθοδο της σύγχρονης -και ασύγχρονης- εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μέσω της πλατφόρμας zoom.

Επιστημονική Υπεύθυνη του προγράμματος: η Μαρία Αθανασοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας, του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, η οποία έχει υπερεικοσαετή πείρα στην διδασκαλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Θεωρίας της Λογοτεχνίας και -εσχάτως- της Δημιουργικής Γραφής, εντός και εκτός ΑΠΘ. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα στρέφονται γύρω από ζητήματα ποιητικής της ελληνικής πεζογραφίας και ποίησης των τελευταίων δύο αιώνων, τη θεωρία των λογοτεχνικών ειδών, τις σχέσεις λογοτεχνίας και ζωγραφικής, τις σχέσεις λογοτεχνίας και εθνικής ταυτότητας, και το διαπολιτισμικό στοιχείο της ελληνικής λογοτεχνίας, με ειδική αναφορά στη λογοτεχνία των ελλήνων της Αμερικής, την ελληνική λογοτεχνία της Κύπρου, τη λογοτεχνία των ελλήνων εβραίων του μεσοπολέμου. Συγγραφέας τριών βιβλίων νεοελληνικής φιλολολογίας, αρθρογραφεί, επίσης, τακτικά, ως κριτικός λογοτεχνίας και δοκιμίου, σε έγκυρα έντυπα νεοελληνικής φιλολογίας και κριτικής, λ.χ. στο Δέντρο, τη Νέα Εστία, τη Νέα Πορεία, την Παρέμβαση (Κοζάνης), την Ποιητική, τον Πόρφυρα (Κερκύρας), το Ύλαντρον (Λευκωσίας), το The Books’ Journal –όπου τελεί και μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του περιοδικού. Κατάλογος της εργογραφίας της διατίθεται στον ιστότοπο: https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=8984 .

Στόχος του προγράμματος

Στόχος του προγράμματος είναι : Το πρόγραμμα στοχεύει, στο πρώτο μέρος του: στην εκμάθηση των εντελώς βασικών σταθμών της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων –του λογοτεχνικού «κανόνα», μέσα από αντιπροσωπευτικά δείγματα κειμενικών ειδών όπως: το μυθιστόρημα (αποσπάσματα), το διήγημα, και το έμμετρο ή ελευθερόστιχο ποίημα. Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, θα ακολουθήσουν συγγραφικά εργαστήρια πεζογραφίας και ποίησης, με πανελλήνια αναγνωρισμένους πεζογράφους και ποιητές, που θα διδάξουν το αλφαβητάρι της καλλιτεχνικής συγγραφής. Ενισχυτικά θα συζητηθούν οι τεχνικές της επιμέλειας –τόσο της καλλιτεχνικής επιμέλειας λογοτεχνικού κειμένου, που συνήθως αναλαμβάνει ένας έμπειρος επιμελητής μέσα σε έναν εκδοτικό οίκο, όσο και της πιο τεχνικής επιμέλειας και ορθής εκφοράς λόγου που απαιτείται για την παραγωγή υπηρεσιακών εγγράφων. Σκοπός του προγράμματος η διάχυση του νέου γνωστικού αντικειμένου, αλλά και καλλιτεχνικής πρακτικής, της «Δημιουργικής Γραφής» που διδάσκεται αυτόνομα για πρώτη φορά, στο ΑΠΘ.

Αναγκαιότητα προγράμματος

Η αναγκαιότητα του προγράμματος συνίσταται στο ότι προβάλλει τη σπουδαιότητα, και προάγει την ορατότητα, των καλλιτεχνικών εκφράσεων των υποκειμένων, σε εποχή κυριαρχίας της τεχνολογίας, και της εργαλειακής αντιμετώπισης του βίου. Ειδικότερα, προωθεί μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης που δεν είναι ευρύτερα γνωστές στον πληθυσμό, καθώς δεν διδάσκονται στο σχολείο, ούτε προβάλλονται επαρκώς στη δημόσια σφαίρα, διότι έχουν υποσκελιστεί από οπτικές μορφές έκφρασης, όπως ο κινηματογράφος, η τηλεόραση, η διαφήμιση, γενικότερα η εικόνα. Εδώ προτείνεται η επαναφορά στον λόγο. Τέλος, ας σημειωθεί ότι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σταδιακά αντικαθίσταται το γνωστικό αντικείμενο της «Λογοτεχνίας» από το αναδυόμενο γνωστικό αντικείμενο της «Δημιουργικής Γραφής», άρα είναι εντελώς απαραίτητο να αρχίσει να διδάσκεται το αντικείμενο αυτό στους καθηγητές, ώστε να μπορεί να διδαχθεί με επάρκεια και στους μαθητές τους. Ο διττός χαρακτήρας του προγράμματος (θεωρητικός, αλλά και καλλιτεχνικός ταυτόχρονα), διασφαλίζει την σφαιρική κατανόηση του φαινομένου «Δημιουργική Γραφή» από τους εκπαιδευομένους.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα μπορούν:

  • Να αναγνωρίζουν τους βασικούς σταθμούς εξέλιξης της νεοελληνικής πεζογραφίας και ποίησης μέσα από την ανάλυση της κατασκευαστικής διάστασης των έργων, δηλ., μέσα από την ανάλυση της εσωτερικής οικονομίας της καλλιτεχνικής πράξης που τα «έφερε στη ζωή».
  • Σε επίπεδο καλλιτεχνικής πρακτικής, οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν: να αναγνωρίζουν τα βασικά συγγραφικά στάδια και τα βασικά συγγραφικά εργαλεία της αφήγησης.
  • Να είναι εξοικειωμένοι με βασικές αφηγηματικές πρακτικές.
  • Να έχουν ασκηθεί στη συγγραφή πεζογραφίας και ποίησης.
  • Να έχουν ασκηθεί στο να λειτουργούν ως συγγραφική και αναγνωστική ομάδα, η οποία προσλαμβάνει κριτικά και επιμελείται μη μυθοπλαστικά, αλλά και μυθοπλαστικά κείμενα.

Το πρόγραμμα προάγει, έτσι, τη φιλαναγνωσία, την καλλιλογία, αλλά και την πιο συνειδητή γνώση βασικών σταθμών της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων: δηλαδή, την λογοτεχνική και κριτική εγγραμματοσύνη, την «Δημιουργική Γραφή-Ανάγνωση».

Σε ποιους απευθύνεται το πρόγραμμα

Το πρόγραμμα απευθύνεται:

1. Σε ανθρώπους που αγαπούν την ανάγνωση και ενδιαφέρονται για την γραφή· 2. Σε ανθρώπους που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στη συγγραφή· 3. Σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τον συγγραφικό μηχανισμό εκ των έσω, ώστε να αποκτήσουν μια πιο βαθιά και ουσιαστική σχέση με την λογοτεχνία και να την απολαμβάνουν ακόμη περισσότερο· 4. Σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται για τα εργαλεία της αφήγησης, με στόχο να τα αξιοποιήσουν στην καθημερινή τους ζωή ή στην επαγγελματική τους ενασχόληση (εκπαιδευτικοί, δημοσιογράφοι, άνθρωποι που εργάζονται στη διαφήμιση και την επικοινωνία, επαγγελματίες στο χώρο του βιβλίου, άνθρωποι που αξιοποιούν τη αφήγηση για την παραγωγή πολιτιστικού/πολιτισμικού υλικού).

Κατηγορίες υποψηφίων που γίνονται δεκτές/οί/Προαπαιτούμενες γνώσεις/ Κριτήρια επιλογής

Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν: Απόφοιτοι λυκείου που ενδιαφέρονται για την συγγραφή· φοιτητές των ανθρωπιστικών επιστημών και των τεχνών του λόγου, που ενδιαφέρονται να ενισχύσουν τις σπουδές τους με εμβάθυνση στο αντικείμενο της δημιουργικής γραφής· επαγγελματίες από το χώρο του βιβλίου, της διαφήμισης, της μουσειολογίας, κτλ., και γενικότερα κάθε είδους επαγγέλματος που βασίζεται στον λόγο και στην συγγραφή. Εκπαιδευτικοί.

  • Πρόσβαση στο διαδίκτυο
  • Κατοχή προσωπικού e-mail
  • Aπαιτείται επίσης: ικανότητα χρήσης επεξεργαστή κειμένου (πρόγραμμα word), και πλατφόρμας zoom.

Για την επιλογή των υποψηφίων απαιτείται η κατάθεση της σχετικής φόρμας αίτησης, στην οποία επίσης θα αναγράφονται οι λόγοι επιλογής του συγκεκριμένου προγράμματος, καθώς και δείγμα γραφής 100-350 λέξεων (πρωτότυπο ποιήμα ή μικρό αφήγημα). Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας μέχρι την συμπλήρωση του μέγιστου δυνατού αριθμού εγγραφών για αυτόν τον κύκλο του προγράμματος, που έχει οριστεί στους 28 συμμετέχοντες.

Μέθοδος υλοποίησης

Στο πρώτο μέρος του προγράμματος (12 ώρες) θα συζητηθούν μείζονες ποιητές και πεζογράφοι των τελευταίων δύο αιώνων μέσα από την ανάγνωση και ανάλυση αντιπροσωπευτικών δειγμάτων γραφής τους. Θα εστιάσουμε στα στοιχεία μορφολογίας των κειμένων τους, και στην κατασκευαστική τους διάσταση –εισερχόμενοι, έτσι, στο «εργαστήρι» των συγγραφέων μας (διδάσκουσα: Αθανασοπούλου). Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, μετά από σύντομη ανασκόπηση της ιστορίας της ανάδυσης της Δημιουργικής Γραφής ως χωριστής καλλιτεχνικής πρακτικής (διδάσκουσα: Συμεωνάκη), θα πραγματοποιηθούν Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής. Τα εργαστήρια θα έχουν διμερή οργάνωση. Θα προηγείται «παράδοση» σχετικά με τα μυστικά του κάθε είδους (μυθιστόρημα, διήγημα, ποίημα), στη συνέχεια θα προετοιμάζονται από τους συμμετέχοντες λογοτεχνικά κείμενα στον δικό τους χρόνο σχετικά με το κάθε είδος, σε επόμενη συνάντηση τα κείμενα θα συζητώνται ομαδικά και θα προτείνονται βελτιώσεις. Προβλέπονται 12 ώρες σύγχρονης διδασκαλίας για την πεζογραφία (διδάσκουσα: Νικολαΐδου), 13 ώρες για την ποίηση (διδάσκοντες: Αλισάνογλου, Αμανατίδης, Πεχλιβάνη). Για το τρίτο μέρος του προγράμματος (12 ώρες) προβλέπονται εργαστήρια επιμέλειας κείμενου. Ο Κοτσιφός θα επιμείνει στην επιμέλεια της μυθοπλαστικής αφήγησης, και της ποίησης –εκθέτοντας τις τεχνικές στις οποίες καταφεύγουν μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι στην Ελλάδα και το εξωτερικό, για την βελτίωση του προϊόντος τους. Η Δράκου θα επιμείνει στις τεχνικές επιμέλειας δοκιμιακών κειμένων και υπηρεσιακών εγγράφων.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Διαβάστε ακόμη:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Επιστήμες

Μερική Απασχόληση

31-01-2024

Ξηροκρηνη

400

Πληροφορική

Πρακτική Άσκηση

05-02-2024

Άγιος Δημήτριος Αττικής

⚽🏀 LIVE SCORES
09 Μαϊ. 2024
Ολυ
22:00
0 - 0
Ast
09 Μαϊ. 2024
Ατα
22:00
0 - 0
Oly

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;