Pixar: Η συνοπτική ιστορία του θρυλικού animation στούντιο
Η Pixar άλλαξε για πάντα τον τρόπο που δημιουργούνται οι ταινίες animation στο Σινεμά και έχει αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα της στην ιστορία της έβδομης τέχνης.

Ένα από τα κινηματογραφικά στούντιο που έμελλε να αφήσει τη δική του ιστορία στο Σινεμά και να αλλάξει για πάντα τις ταινίες animation, είναι το Pixar Animation Studios ή, απλώς, Pixar. Το στούντιο είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία μερικών από των καλύτερων και πιο αγαπημένων μας ταινιών κινουμένων σχεδίων και, συνήθως, το όνομα της το έχουμε ταυτόσημο στο μυαλό μας με αυτό της Disney. Όμως, δεν ήταν πάντα έτσι. Η Pixar ξεκίνησε σαν ένα ανεξάρτητο και διαφορετικό στούντιο και ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει στις αίθουσες την 24 ταινία της με τίτλο «Turning Red».

Με αφορμή, λοιπόν, την κυκλοφορία της νέα ταινίας της Pixar, είπαμε να ρίξουμε μία σύντομη και συνοπτική ματιά στην ιστορία του στούντιο animation που άλλαξε για πάντα τις ταινίες αυτές και το Hollywood.

Η δημιουργία της Pixar και τα πρώτα χρόνια

Η Pixar ιδρύθηκε το 1979 με το όνομα «The Graphics Group», ως μέρος του τμήματος υπολογιστών της Lucasfilm, της εταιρείας παραγωγής του γνωστού σκηνοθέτη George Lucas. Ο Lucas προσέλαβε τον δρ. Ed Catmull από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Νέας Υόρκης για να αναλάβει το Εργαστήριο Γραφικών Υπολογιστών, το καθήκον της ομάδας αυτής ήταν να αναπτύξει τεχνολογία υπολογιστών αιχμής για την κινηματογραφική βιομηχανία. Η λίστα επιθυμιών του Lucas περιελάμβανε ένα ψηφιακό σύστημα επεξεργασίας ταινιών και σύστημα επεξεργασίας ήχου και έναν ψηφιακό εκτυπωτή ταινιών.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1983, ο John Lasseter θα ενταχθεί στο «The Graphics Group» για να δουλέψει στη μικρού μήκους ταινία «The Adventures of André & Wally B». Μόλις, τον επόμενο χρόνο προσλήφθηκε ως πλήρες μέλος του νέου στούντιο και είχε τη θέση του σχεδιαστή διεπαφής. Μια μερικώς ολοκληρωμένη έκδοση του «The Adventures of André & Wally B» κάνει πρεμιέρα το 1984 με την τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία της μικρού μήκους ταινία να θεωρείται πρωτοποριακή για την εποχή εκείνη. Η ταινία θεωρείται η πρώτη ταινία της Pixar, παρόλο που το στούντιο δεν υπήρχε ακόμα όπως το γνωρίζουμε σήμερα όταν γυρίστηκε αυτή.

Δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία της πρώτης ταινίας, και συγκεκριμένα το 1986 ο George Lucas πουλάει το Τμήμα Υπολογιστών της Lucasfilm στον Steve Jobs που είχε φύγει πρόσφατα από την Apple. Ο Jobs ίδρυει μια ανεξάρτητη εταιρεία και, έτσι, η Pixar δημιουργείται στην πολιτεία της Καλιφόρνια στις 3 Φεβρουαρίου 1986. Ο Jobs υπηρέτησε ως Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας μέχρι το 2006.

Τον Αύγουστο του ίδιου έτους, έχουμε και το σκηνοθετικό ντεμπούτο του John Lasseter με την ταινία «Luxo Jr», που ήταν η πρώτη ταινία που κυκλοφόρησε μετά την αγορά της εταιρείας από τον Jobs. Η πρώτη επίσημη ταινία της Pixar κάνει πρεμιέρα στο συνέδριο SIGGRAPH το 1986.

Ο κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας αυτής, το επιτραπέζιο φωτιστικό Luxo Jr., αποτέλεσε και την πηγή της μασκότ της εταιρείας. Ξέρεις, αυτό το φωτιστικό γραφείου που εμφανίζεται στο λογότυπο της Pixar πριν από κάθε ταινία. Προκειμένου να ολοκληρωθεί η ταινία εγκαίρως για το συνέδριο SIGGRAPH, ο Lasseter και ο Catmull δούλευαν πολλές ώρες με τον Lasseter να κοιμάται ακόμη και κάτω από το γραφείο του, ώστε να μπορούσε να ήταν στο στούντιο από νωρίς το πρωί. Η ταινία έλαβε υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων μικρού μήκους και γίνεται η πρώτη ταινία με τη χρήση εφέ CGI που προτάθηκε για Όσκαρ. Το 2014, η ταινία του Lasseter «Luxo Jr» επιλέγεται από το Liberty of Congress για διατήρηση στο Εθνικό Μητρώο Ταινιών με την αιτιολογία ότι είναι «πολιτιστικά, ιστορικά ή αισθητικά σημαντική».

Το πρώτο βραβείο Όσκαρ για το στούντιο ήρθε με τη μικρού μήκους ταινία «Tin Toy» του 1988, πάλι δημιουργήθηκε από τον Lasseter. Αυτή ήταν η τέταρτη μικρού μήκους ταινία της Pixar και κατάφερε να αποσπάσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων στα 61α Όσκαρ.

Το 1989 κυκλοφορεί η πρώτη έκδοση του «RenderMan». Αυτό ήταν το λογισμικό που θα άλλαζε για πάντα το animation στον Σινεμά. Πλέον, είναι το τυπικό λογισμικό που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία ταινιών για την απόδοση γραφικών υπολογιστών. Το 2001 η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών (δηλαδή η Ακαδημία που δίνει τα βραβεία Όσκαρ) τίμησε τον Ed Catmull, τη Loren Carpenter και τον Rob Cook με τιμητικό Όσκαρ για τις «σημαντικές προόδους στον τομέα της απόδοσης κινηματογραφικών ταινιών, όπως αποδεικνύεται από το «RenderMan» της Pixar». Μάλιστα, αυτό ήταν και το πρώτο Όσκαρ που δόθηκε ποτέ σε πακέτο λογισμικού. Η 19η έκδοση αυτού του λογισμικού κυκλοφόρησε πρόσφατα.

Η συμφωνία με την Disney

Το 1991 είδε την Disney να μπαίνει στο κάδρο, με τις δύο εταιρείες να ανακοινώνουν ότι είχε γίνει συμφωνία μεταξύ τους για την παραγωγή και τη διανομή τουλάχιστον μιας ταινίας κινουμένων σχεδίων φτιαγμένη με τις καινοτομίες της Pixar. Αυτή η ταινία ήρθε τελικά τον Νοέμβριο του 1995 με τη μορφή της βραβευμένης και κλασσικής, πλέον, ταινίας, «Toy Story». Η ταινία αυτή αποτελεί και την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Pixar.

Το «Toy Story» είδε τον Lasseter να κερδίζει ένα τιμητικό Όσκαρ στα βραβεία του 1996 για την «εμπνευσμένη ηγεσία του στην ομάδα της Pixar για την ταινία «Toy Story» με αποτέλεσμα την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων φτιαγμένη από υπολογιστή». Η ταινία είχε βρεθεί υποψήφια για τρία βραβεία Όσκαρ, και μέχρι σήμερα θεωρείται αυτή που άλλαξε για πάντα τον τρόπο που γυρίζονται και φτιάχνονται οι ταινίες animation στο Σινεμά.

Το 1997, η Pixar και η Disney ανακοίνωσαν μια συμφωνία για την παραγωγή πέντε ταινιών μεγάλου μήκους μέσα στα επόμενα 10 χρόνια. Αυτές ήταν οι κλασσικές και αγαπημένες ταινίες των παιδικών (και όχι μόνο) χρόνο μας «A Bug’s Life» (1998), «Toy Story 2» (1999), «Monsters, Inc.» (2001), «Finding Nemo» (2003) και «The Incredibles» (2004).

Το 1997 και το 1998 η Pixar κέρδισε άλλα 5 βραβεία Όσκαρ, με τον William Reeves να λαμβάνει το Όσκαρ Επιστημονικής και Μηχανικής για τα Συστήματα Σωματιδίων και τον Rick Sayre να λαμβάνει το Όσκαρ Τεχνικού Επιτεύγματος για Συσκευή Άμεσης Εισαγωγής το 1997. Στα 70ά Όσκαρ το 1998 «Geri’s Game» σε σκηνοθεσία του Jan Pinkavatook κατακτά το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων μικρού μήκους και οι Eben Ostby, William Reeves και Tom Duff έλαβαν το Βραβείο Επιστημονικής και Μηχανικής της Ακαδημίας για το σύστημα Marionette 3-D Animation, ενώ, ο Thomas Porter το Βραβείο Επιστημονικής για τη δημιουργία του Digital Painting.

Από το 1998 έως το 2004 πραγματοποιήθηκε η συμφωνία των δύο στούντιο για τις πέντε ταινίες μέσα σε 10 χρόνια, με τις πέντε μεγάλου μήκους ταινίες να είναι υποψήφιες για 14 βραβεία Όσκαρ. Πέρα από την επιτυχία στα βραβεία και στους κριτικούς, οι ταινίες των δύο στούντιο ήταν επιτυχημένες και εμπορικά με το «A Bug’s Life» να καταρρίπτει τα ρεκόρ εισιτηρίων για το Σαββατοκύριακο των Ευχαριστιών το 1998. Το «Toy Story» καταρρίπτει πολλά ρεκόρ εισιτηρίων σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιαπωνία το 1999. Το 2001, η ταινία «Monsters Inc.»  συγκέντρωσε πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια στο box office στην Αμερική μέσα σε 9 ημέρες, πιο γρήγορα από οποιαδήποτε προηγούμενη ταινία κινουμένων σχεδίων. Το «Finding Nemo» έσπασε όλα τα προηγούμενα ρεκόρ εισιτηρίων το Σαββατοκύριακο για μια ταινία κινουμένων σχεδίων το 2003 και το DVD της ταινίας έγινε αυτό με τις ταχύτερες πωλήσεις όλων των εποχών μέσα στο 2004. Το «Incredibles» κατέρριψε όλα τα ρεκόρ της Pixar το 2004 κερδίζοντας πάνω από 70 εκατομμύρια δολάρια στο box office κατά το πρώτο σαββατοκύριακο προβολής του.

Τον Ιούνιο του 2006, το «Cars» ήταν η τελευταία ταινία της Pixar που κυκλοφόρησε ως ανεξάρτητη εταιρεία, προτού η Disney την αγοράσει από τον Steve Jobs.

Η Pixar γίνεται (και επίσημα) κομμάτι της Disney

Με την εξαγορά της Pixar από την Disney, ο Ed Catmull γίνεται Πρόεδρος των Disney και Pixar Animation Studios και ο John Lasseter μπαίνει στη θέση του Chief Creative Officer των τμημάτων αυτών. Η συνέχεια, έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία του Σινεμά και των ταινιών κινουμένων σχεδίων.

Από την εξαγορά της μέχρι και σήμερα, η Pixar έχει κυκλοφορήσει 17 ταινίες μεγάλου μήκους υπό την “ομπρέλα” της Disney. Πολλές από αυτές θεωρούνται πλέον κλασσικές και κάθε μία έχει κάτι ξεχωριστό να προσφέρει στην ιστορία του Σινεμά και του animation. Κάποιες από αυτές είναι τα «Ratatouille» (2007), «WALL-E» (2008), «Up» (2009), «Toy Story 3» (2010), «Coco» (2017) και «Soul» (2020), ενώ σε λίγες ημέρες θα κυκλοφορήσει και η 24η ταινία του κινηματογραφικού στούντιο «Turning Red».

30 και πλέον χρόνια από τη σύσταση της εταιρείας, με πολλές ταινίες να βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε διάφορα στάδια παραγωγής, η Pixar δε δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Μπορεί να έχουν προκύψει κάποια προβλήματα με την πρεμιέρα των ταινιών της Pixar απευθείας στο Disney+ και όχι στα Σινεμά, αλλά φαίνεται ότι η επικερδής συνεργασία των δύο στούντιο θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια.

Όλα δείχνουν ότι η Pixar θα παρέχει σε παιδιά (αλλά και σε ενήλικες) υπέροχες ταινίες, χαρακτήρες και πολύτιμες αναμνήσεις για πολλά χρόνια ακόμα!

Διάβασε ακόμα:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Γραφικές Τέχνες

Πλήρης Απασχόληση

19-12-2023

Βούλα

Υπάλληλοι γραφείου

Πλήρης Απασχόληση

05-03-2024

Ταύρος

⚽🏀 LIVE SCORES
27 Απρ. 2024
Αστ
20:00
-
ΟΦΗ
27 Απρ. 2024
Βόλ
20:00
-
Παν
27 Απρ. 2024
ΠΤΡ
20:15
-
ΛΑΥ
27 Απρ. 2024
ΠΑΟΚ
20:15
-
ΜΑΡ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;