Πανελλήνιες 2022: Πώς να επιλέξετε σωστά Σχολή και Σπουδές – Οι αλλαγές που θα ισχύσουν
Πανελλήνιες 2022: Τρεις βασικοί κανόνες για τη σωστή επιλογή αντικειμένου Σπουδών - Οι «χαμένοι» και οι «κερδισμένοι» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής

Αρκετές αλλαγές θα ισχύσουν φέτος στις Πανελλήνιες 2022, στις οποίες θα διαγωνιστούν οι υποψήφιοι, με στόχο την εισαγωγή τους στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Υπενθυμίζουμε ότι στις Πανελλήνιες 2022, οι υποψήφιοι αναμένεται τελικά να συμπληρώσουν ένα μηχανογραφικό.

Μεταξύ των αλλαγών που θα βρουν φέτος οι υποψήφιοι, ξεχωρίζουν οι εξής: εφαρμογή Συντελεστών Βαρύτητας και τροποποιήσεις στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αναστολή του «διπλού» μηχανογραφικού δελτίου, αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας με Λατινικά, αλλαγή ημερομηνίας των Προκαταρκτικών Εξετάσεων, ανακοίνωση των βάσεων νωρίτερα και αλλαγές στο Μηχανογραφικό.

Πότε θα βγουν οι βάσεις 2022

Νωρίτερα αναμένεται να γίνει φέτος η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ μετά τις Πανελλήνιες 2022.

Το Υπουργείο Παιδείας αναζητά τρόπους, ώστε να είναι σε θέση να ανακοινώνει από φέτος και στο εξής τις βάσεις, τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων στα τέλη Ιουλίου ή στις αρχές Αυγούστου. Υπενθυμίζουμε ότι, μέχρι πρότινος, τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων ανακοινώνονταν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου.

Ένας κρίσιμος παράγοντας για να γίνει ο σχεδιασμός αυτός πραγματικότητα είναι η ημερομηνία διεξαγωγής των προκαταρκτικών εξετάσεων, αλλά και των αγωνισμάτων των υποψηφίων για τις σχολές ενστόλων, οι οποίες και είναι εκείνες που καθυστερούν κάθε χρόνο τις σχετικές διαδικασίες.

Πανελλήνιες 2022: Νωρίτερα η ανακοίνωση των φετινών βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ.

Ο βασικός παράγοντας που δημιουργεί ουσιαστικά την καθυστέρηση κάθε χρόνο στην έκδοση των βάσεων και «σπρώχνει» τις ανακοινώσεις προς το τέλος του Αυγούστου, είναι τα αποτελέσματα των εξετάσεων για τις Σχολές ενστόλων, καθώς οι πρακτικές δοκιμασίες των υποψηφίων γίνονταν έως πέρυσι αργά, μέσα στο καλοκαίρι.

Έτσι, ο νέος στόχος του ΥΠΑΙΘ, αλλά και των Υπουργείων (Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και Υπουργείο Άμυνας) που εμπλέκονται με τις Πανελλήνιες, είναι όλα τα αθλήματα και δοκιμασίες να διεξαχθούν γρηγορότερα.

Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές της ΕΛ.ΑΣ., οι εμπλεκόμενοι φορείς βρίσκονται εν αναμονή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που θα υπογραφεί μέσα στον Φεβρουάριο ή το αργότερο στις αρχές Μαρτίου, και η οποία θα θέτει όλα τα χρονοδιαγράμματα, αλλά και τις ημερομηνίες διεξαγωγής των σωματομετρικών εξετάσεων.

Φέτος, οι προκαταρκτικές εξετάσεις που αφορούν αγωνίσματα και πρακτικές δοκιμασίες (για στρατιωτικές, αστυνομικές σχολές) θα διεξαχθούν την άνοιξη και το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα (από Μάρτιο ως Απρίλιο).

«Χαμένοι» και «κερδισμένοι» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής

Το νέο ακαδημαϊκό όριο που έθεσε από πέρσι το Υπουργείο Παιδείας λειτούργησε καταλυτικά στον άμεσο περιορισμό εισαγωγής φοιτητών.

Πάνω από 30.000 υποψήφιοι αποκλείστηκαν από την συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, ενώ οι συντελεστές ορισμένων πανεπιστημιακών τμημάτων οδήγησαν στο να μείνουν τελικά αυτά χωρίς φοιτητές.

Η ελάχιστη βάση εισαγωγής επηρεάζει ξεκάθαρα τους υποψηφίους με μέτριες ή με χαμηλές επιδόσεις, καθώς από τους πρώτους μπορεί να στερήσει τις πρώτες επιλογές τους ενώ από τους δεύτερους την ευκαιρία ακόμα και να συμπληρώσουν μηχανογραφικό.

Αντιθέτως, οι υποψήφιοι που πέτυχαν υψηλές επιδόσεις δεν επηρεάζονται στο ελάχιστο από το να διεκδικήσουν τις πρώτες επιλογές τους, καθώς η εισαγωγή τους εξαρτάται αποκλειστικά από τον ανταγωνισμό μεταξύ και των άλλων υποψηφίων.

Φέτος, έγιναν διορθωτικές αλλαγές σε περσινούς συντελεστές, ιδίως στα τμήματα που πέρσι επλήγησαν από την ΕΒΕ, όμως, σε αρκετές περιπτώσεις, Πανεπιστήμια επέλεξαν να ανεβάσουν τον πήχη ανατρέποντας και πάλι τους υπολογισμούς.

Συντελεστές βαρύτητας

Φέτος, είναι η πρώτη εφαρμογή του νέου συστήματος συντελεστών βαρύτητας, χωρίς ακόμα να μπορεί να υπολογιστεί το μέγεθος της επιρροής τους στην διαμόρφωση του μέσου όρου επίδοσης.

Η συγκεκριμένη αλλαγή επηρεάζει το σύνολο των υποψηφίων, ιδίως στις σχολές και τα τμήματα που επέλεξαν τον υψηλότερο συντελεστή (σ.σ. 40%) για να πριμοδοτήσουν ένα μάθημα.

Για παράδειγμα, όσοι διεκδικούν Ιατρική, δεν υπάρχει καμία πριμοδότηση σε κάποιο συγκεκριμένο μάθημα, καθώς είναι όλα αντίστοιχης βαρύτητας. Αντιθέτως, όσοι διεκδικούν τμήματα Πληροφορικής, ανάλογα με το Πανεπιστήμιο που επιλέγουν, οι συντελεστές βαρύτητας διαφοροποιούνται, με τις διαφορές στο μέσο όρο του ίδιου υποψηφίου να φτάνουν ακόμα και τα 300 μόρια.

Το ΦΕΚ με τους συντελεστές βαρύτητας για τα ΓΕΛ

Το ΦΕΚ με τους συντελεστές βαρύτητας για τα ΕΠΑΛ

Η ΥΑ για τους συντελεστές βαρύτητας ΕΠΑΛ

Η ΥΑ για τους συντελεστές βαρύτητας ΓΕΛ

Οι πίνακες με τους συντελεστές βαρύτητας εδώ.

Συντελεστές Βαρύτητας για τις Σχολές Στρατιωτικές, Αστυνομικές, Πυροσβεστικής, Λιμενικού και ΑΣΤΕ

Ένα μηχανογραφικό

Στις Πανελλήνιες 2022 οι υποψήφιοι θα συμπληρώσουν μόνο το μηχανογραφικό δελτίο πρώτης φάσης, όπως έγινε και πέρυσι.

Η επιλογή αναστολής του «διπλού μηχανογραφικού» απλοποιεί το σύστημα εισαγωγής για τους υποψηφίους, καθώς και φέτος θα δηλώσουν απεριόριστο αριθμό σχολών και τμημάτων.

Η εφαρμογή και δεύτερου μηχανογραφικού θα έφερνε αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα και οι υποψήφιοι θα καλούνταν μέσα Αυγούστου να προχωρήσουν στη συμπλήρωση ενός ακόμα μηχανογραφικού, το οποίο θα περιελάμβανε μόνο τις κενές θέσεις από τα αποτελέσματα του πρώτου μηχανογραφικού.

Εκτιμάται ότι ίσως αυτό να επηρέαζε και ίσως να ωφελούσε περισσότερο τους υποψηφίους με υψηλές ή μεσαίες βαθμολογίες, καθώς θα τους έδινε μια δεύτερη ευκαιρία για διεκδίκηση εναλλακτικών επιλογών. Εφόσον, όμως, επανέρχεται η συμπλήρωση του ενός μηχανογραφικού χωρίς περιορισμό στις επιλογές, δεν επηρεάζονται οι υποψήφιοι.

Στις Πανελλήνιες 2022 θα υπάρχουν επομένως δύο και όχι τρία Μηχανογραφικά. Ένα για τα ΑΕΙ κι ένα για τα ΙΕΚ.

Ειδικότερα, με τροπολογία, η οποία ψηφίστηκε στη Βουλή αναστέλλεται στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις η έναρξη εφαρμογής του δεύτερου Μηχανογραφικού, δηλαδή το να μπορούν οι υποψήφιοι τον Σεπτέμβριο να δηλώσουν νέο Μηχανογραφικό, διεκδικώντας κενές θέσεις , στα ΑΕΙ, που έχουν μείνει από το πρώτο.

Δείτε την πολυτροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή εδώ και εδώ.

Έτσι, για φέτος οι υποψήφιοι θα συμπληρώσουν μόνο το μηχανογραφικό δελτίο πρώτης φάσης, όπως έγινε και πέρυσι.

Α΄ Μηχανογραφικό: Οι υποψήφιοι ημερήσιων και εσπερινών Γ.Ε.Λ. και ΕΠΑ.Λ. που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων και τη γνωστοποίηση των βαθμών της τελικής τους επίδοσης στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες, καθώς και τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων των ικανοτήτων συμπληρώνουν μηχανογραφικό δελτίο (μηχανογραφικό δελτίο πρώτης φάσης).

Μηχανογραφικό ΙΕΚ: Παράλληλα με το Α’ Μηχανογραφικό με τις προτιμήσεις των τμημάτων για τα ΑΕΙ, οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το Β’ Μηχανογραφικό με τις ειδικότητες για τα ΙΕΚ.

Υποψήφιοι με 10%

Μηχανογραφικό 2018

Ωφελημένοι θα είναι όσοι θα διεκδικήσουν θέσεις με το 10%, καθώς για όσους έχουν αποφοιτήσει το 2020, δεν θα υπαχθούν στον περιορισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, σε αντίθεση με όσους έχουν αποφοιτήσει το 2021.

Σπουδές: Γιατί κάνουν λάθος επιλογές οι μαθητές;

Όπως τονίζει στο ethnos o καθηγητής και Σύμβουλος Σταδιοδρομίας κ. Στράτος Στρατηγάκης, «είναι προφανές, ότι όλα τα επιχειρήματα που ακούγονται για την εγκατάλειψη των σπουδών από τους φοιτητές, εδώ δεν ισχύουν. Το συμπέρασμα είναι, λοιπόν, ότι έκαναν λάθος επιλογή σπουδών, αφού τελικά εγκατέλειψαν τις σπουδές τους. Γιατί, όμως, έκαναν λάθος επιλογή σπουδών; Πολλοί και διαφορετικοί μπορεί να είναι οι λόγοι. Θα προσπαθήσουμε να τους ανιχνεύσουμε.

Είναι όμως προφανές ότι δεν ήταν αυτή η επιθυμία τους για τις σπουδές τους. Άλλα κριτήρια επικράτησαν στην επιλογή, που τους εξέτρεψαν από την επιθυμία τους, που, προφανώς, ήταν κάποια άλλη, διότι αν ήταν η Νομική θα είχαν ολοκληρώσει τις σπουδές τους. Όταν ο υποψήφιος επιλέγει σπουδές πολλοί παράγοντες εμπλέκονται. Ας τους δούμε, γενικότερα με αφορμή τη Νομική Αθήνας: Το κύρος της σχολής και του πτυχίου στην κοινωνία: γιατρός μηχανικός και δικηγόρος ήταν το όνειρο για δεκαετίες, διατηρώντας ακόμη κάτι από την παλιά του αίγλη, αν και τώρα έχει αντικατασταθεί από το χρήμα όπως και αν μπορεί αυτό να αποκτηθεί.

Υπάρχουν όμως πολλοί υποψήφιοι που θέλουν πτυχίο κύρους από Πανεπιστήμιο κύρους, παραβλέποντας τις επιθυμίες τους, κρύβοντας τις ανασφάλειές τους πίσω από το κύρος του πτυχίου. Η εντύπωση του κόσμου ότι ο διαθέτων το συγκεκριμένο πτυχίο θα έχει καλές επαγγελματικές προοπτικές. Κοιτάζοντας κάποιους λίγους επιτυχημένους μεγαλοδικηγόρους (βάλτε ότι άλλο μεγάλο στη θέση των μεγαλοδικηγόρων, για να μιλάμε γενικότερα), ελπίζουν ότι θα γίνουν έτσι και αυτοί. Αυτό που πιστεύει ο πολύς κόσμος ότι μπορεί να έχει επαγγελματικές προοπτικές απέχει πολύ από την πραγματικότητα τις περισσότερες φορές.

Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πραγματικά τις επαγγελματικές προοπτικές του πτυχίου, διότι ο κόσμος μας αλλάζει πολύ γρήγορα και οι φετινοί υποψήφιοι θα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην αγορά εργασίας περίπου το 2030. Ποιος ξέρει πως θα είναι ο κόσμος μας τότε, για να μπορέσουμε να προβλέψουμε τις επαγγελματικές προοπτικές ενός πτυχίου.

Οι απόψεις των σημαντικών άλλων, των γονέων, αλλά και γενικότερα του κοινωνικού περίγυρου μπορεί να στρέψουν τον υποψήφιο αλλού. Γονείς που νιώθουν μεγάλη ανασφάλεια και φοβούνται για την επιβίωση των παιδιών τους, στρέφουν πολλές φορές τα παιδιά τους προς την αναζήτησης μονιμότητας στην εργασία, που παλιά οδηγούσε γενικά στο Δημόσιο, ενώ τώρα στις σχολές ενστόλων. Άλλοι, πάλι, ωθούν στα παιδιά τους να ακολουθήσουν το δικό τους επάγγελμα, ανεξάρτητα αν τους αρέσει και τους ταιριάζει. Αυτό είναι πολύ έντονο στη χώρα μας.

Βλέπουμε γιους πρωθυπουργών και βουλευτών, δικηγόρων, γιατρών και οδοντιάτρων αλλά και παιδιά σεισμολόγων και μετεωρολόγων. Δεν είναι κακό να ακολουθούν το επάγγελμα της οικογένειας? είναι κακό, όμως, αν δεν τους ταιριάζει και οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αποτυχία.

Σημαντικοί άλλοι που πιστεύουν ότι γνωρίζουν την αγορά εργασίας στρέφουν υποψηφίους προς την πληροφορική, για παράδειγμα, διότι έχει μεγάλη ζήτηση εργαζομένων, δίχως να κοιτάζουν αν το παιδί ενδιαφέρεται γι’ αυτό. Άλλοι κοιτάζουν αυτό που συμβαίνει σήμερα στην αγορά εργασίας και νομίζουν ότι έτσι θα είναι τα πράγματα για πάντα. Παραβλέπουν ότι ο κόσμος μας αλλάζει με ιστορικά πρωτοφανείς ταχύτητες και, συνεπώς, δεν γνωρίζουμε ποια επαγγέλματα θα υπάρχουν το 2030 που θα βγουν στην αγορά εργασίας οι σημερινοί υποψήφιοι.»

Πώς πρέπει να κάνουν τις επιλογές σπουδών τα παιδιά;

Η επιλογή σπουδών έχει κανόνες παρά το γεγονός ότι ζούμε σε μια εποχή που τα πάντα μεταβάλλονται με τρομερή ταχύτητα, ενώ διαρκώς εμφανίζονται νέα επαγγέλματα τα οποία δεν είχαμε καν φανταστεί.

Στο πλαίσιο αυτό οι κανόνες συνοψίζονται στα εξής σημεία:

1. Η πραγματική επιθυμία

Tο πιο σημαντικό κριτήριο στην επιλογή σπουδών, είναι η πραγματική επιθυμία. Αυτό που θέλει να σπουδάσει το παιδί, αν είναι πράγματι η δική του επιθυμία και όχι κάποιου άλλου, είναι το ασφαλέστερο κριτήριο για την επιλογή σπουδών.

Το επάγγελμα που θα ασκήσει στον εργασιακό του βίο δεν θα είναι μοναδικό. Οι περισσότεροι σημερινοί υποψήφιοι θα αλλάξουν πολλά επαγγέλματα στη διάρκεια του εργασιακού τους βίου, καθώς η οικονομία και οι ανάγκες της αλλάζουν ταχύτατα.

Το επάγγελμα που θα ασκήσει εξαρτάται όχι μόνο από τις σπουδές του, αλλά και από τις δεξιότητες που απέκτησε συνολικά, αλλά και από την τύχη, που σίγουρα παίζει το ρόλο της στη σταδιοδρομία του ανθρώπου.

Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι τώρα επιλέγουν κυρίως τις σπουδές τους. Ας επιλέξουν τις σπουδές που τους αρέσουν πραγματικά, ώστε να έχουν αυξημένες πιθανότητες να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Έτσι κι αλλιώς είναι πολύ δύσκολο να επιλέξει κάποιος επάγγελμα στα 18, περίοδο που εξερευνά και ανακαλύπτει τον εαυτό του, που αλλάζει συνεχώς.

Πολύ λίγοι είναι ξεκάθαροι στο τι θέλουν να κάνουν στη ζωή τους σ’ αυτή τη φάση. Το επάγγελμα θα έρθει αργότερα και η αντιστοιχία σπουδών και επαγγέλματος είναι πιο χαλαρή από κάθε άλλη εποχή. Αυτό σημαίνει ότι όλο και μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων άλλο σπουδάζουν και αλλού εργάζονται, καθώς η εκπαίδευση δεν προλαβαίνει να ακολουθήσει τις ανάγκες της οικονομίας.

2. Ικανότητες σε συγκεκριμένα μαθήματα

Οι ικανότητες σε συγκεκριμένα μαθήματα είναι το δεύτερο κριτήριο επιλογής. Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά της Γ΄λυκείου πριν δηλώσουν κάποια σχολή να ξέρουν ποια μαθήματα θα παρακολουθήσουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Και αυτό είναι κάτι εύκολο να το δουν μπαίνοντας στην ηλεκτρονική σελίδα κάθε τμήματος ή σχολής.

Είναι απολύτως αυτονόητο ότι εάν τα μαθήματα δεν τους αρέσουν ή δεν έχουν την ικανότητα να τα παρακολουθήσουν και να έχουν καλές επιδόσεις ότι δεν θα καταφέρουν ποτέ να πάρουν το πτυχίο τους.

Και άλλωστε τι νόημα έχει να διαβάζεις κάτι που ούτε σου αρέσει ούτε το….καταλαβαίνεις; Σε αυτή την περίπτωση η αποτυχία είναι δεδομένη το ίδιο και η ταλαιπωρία.

3. Οι τάσεις της αγοράς εργασίας

Οι τάσεις της αγοράς εργασίας είναι ο τρίτος κανόνας. Μελέτες από διεθνείς φορείς δίνουν μια εικόνα για το πως κινείται η αγορά εργασίας αλλά το πολύ για μια δεκαετία καθώς οι αλλαγές που συντελούνται σε αυτόν τον τομέα είναι τεράστιες. Για παράδειγμα μια από τις τελευταίες μελέτες αναφέρει ότι οι νέοι πρέπει να στρέψουν τη προσοχή τους κυρίως σε επαγγέλματα της κατηγορίας STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά) σε συνδυασμό με επαγγέλματα που σχετίζονται με τη πράσινη μετάβαση και την υγειονομική περίθαλψη.

Δείτε ακόμα:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Χωρίς κατηγορία

Πλήρης Απασχόληση

18-01-2024

Ασπρόπυργος

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

19-12-2023

Νέα Ιωνία Αττικής

⚽🏀 LIVE SCORES

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

 1 
 2 
 0