Πανελλήνιες 2015: Η αποτίμηση της 1ης ημέρας των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Η εναρκτήρια ημέρα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2015, δεν επεφύλασσε καμία αρνητική έκπληξη για τους μαθητές που διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας,

Πανελλαδικές ΕΞετάσεις 2012

Η εναρκτήρια ημέρα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2015, δεν επεφύλασσε καμία αρνητική έκπληξη για τους μαθητές που διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, στα κατά τόπους εξεταστικά κέντρα απανταχού της χώρας. Τα θέματα δεν είχαν υψηλό βαθμό δυσκολίας, ωστόσο πολλά φαίνεται πως θα κριθούν στην αυτοσυγκέντρωση και την νηφαλιότητα των διαγωνιζομένων.

Έχει αποδειχθεί πολλάκις, πως όταν το θέμα της έκθεσης δεν ξαφνιάζει τους μαθητές, πολλοί από αυτούς, πάνω στον ενθουσιασμό που τους καταλαμβάνει, οδηγούνται σε μία επιδερμική προσέγγιση των θεμάτων.

Η πρώτη κίνηση των μαθητών μόλις τα θέματα μοιραστούν, είθισται να είναι η ανάγνωση του θέματος της έκθεσης. Άν και αυτό (συνήθως) είναι το τελευταίο κομμάτι με το οποίο θα ασχοληθούν, ωστόσο, η περιέργεια και η αγωνία, τους οδηγεί πρώτα σε αυτό. Φέτος λοιπόν, θα λέγαμε πως το θέμα ανήκε στα λεγόμενα «υψηλής επικινδυνότητας» θέματα. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, που πολλοί ίσως να θεωρούσαν πως δύσκολα θα έμπαινε ένα θέμα που τόσο εύκολα τραβούσε την προσοχή όλων. Λαμβάνοντας υπ όψιν μάλιστα και την σύμπτωση της ημέρας του διαγωνισμού με την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων, κανείς δεν μπορεί να αιφνιδιαστεί από ένα θέμα που κινείται στο τρίπτυχο: πολιτιστική κληρονομιά, μνημεία, μουσεία. Μάλιστα καί το επικοινωνιακό πλαίσιο το οποίο ζητήθηκε (ομιλία), αλλά καί η σύνδεση με την πρέπουσα στάση του ατόμου και δη των νέων, θύμισε την λογική θεμάτων πολλών ετών. Ο κίνδυνος έγκειται κυρίως στο δεύτερο ερώτημα πάντως, καθώς δεν έπρεπε κάποιος να παρασυρθεί και να γράψει για τη στάση των φορέων κοινωνικοποίησης στην « επιχείριση» διάσωσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αλλά θα έπρεπε να επιχειρηματολογήσει πάνω στις ατομικές δράσεις, υπογραμμίζοντας ιδιαίτερα τις νεανικές πρωτοβουλίες.

Ως προς το δοθέν κείμενο στο οποίο ζητήθηκε περίληψη, αποτελεί απόσπασμα κειμένου του καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας Βασίλη Λαμπρινουδάκη, σε μια έκδοση που συμπεριέλαβε τις τοποθετήσεις μιας σειράς διαννοουμένων που συντάχθηκαν στη κίνηση πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων. Σαφές και κατανοητό, χωρίς επαναλήψεις, χωρίς ειδική ορολογία ή απαιτητικό λεξιλόγιο, οπότε δεν αναμένεται να δυσκόλεψε ιδιαίτερα τους καλά προετοιμασμένους μαθητές.

Στο κομμάτι των ασκήσεων, ίσως είχαμε φέτος την μεγαλύτερη ανατροπή, καθώς αντί να ζητηθεί ανάπτυξη ή σχολιασμός κειμενικής φράσης, όπως συνέβαινε κάθε χρόνο, ζητήθηκε η αναγνώριση «Σωστού – Λάθους» σε μία σειρά από τοποθετήσεις, με βάση την κατανόηση του κειμένου. Σίγουρα πολύ πιο εύκολος τύπος άσκησης, που θα ευνοήσει τους λιγότερο καλούς μαθητές, που παραδοσιακά δυσκολεύονταν να πάρουν αρκετές από αυτές τις 10 μονάδες! Ως προς τις υπόλοιπες ασκήσεις, αξίζει να σημειωθεί πως έχουν ζητηθεί όλες τα προηγούμενα έτη και μόνο οι τρόποι ανάπτυξης ίσως να μπέρδεψαν αρκετούς, καθώς εκτός από τα «Αίτια- Αποτελέσματα», συνυπήρχαν στην ίδια παράγραφο η «Διαίρεση» και τα «Παραδείγματα». Αν αναλογιστούμε όμως, πως ακόμη και έτσι, διακυβεύονται απλά 1  με 2 το πολύ μονάδες από τις 35 των ασκήσεων, βλέπουμε πως δεν αποτελεί ούτε αυτή ρυθμιστή για τη διαμόρφωση των τελικών βαθμολογιών.

Συμπέρασμα, όταν οι ασκήσεις εξασφαλίζουν στους μαθητές αρκετές μονάδες σχετικά εύκολα και το κείμενο δεν είναι υψηλής δυσκολίας για την κατανόηση και την περιληπτική του απόδοση, τότε, είναι πιό εύκολο να δούμε αρκετούς να φτάνουν τη βάση, πολλούς να πετυχαίνουν μέτριες βαθμολογίες και το ξεκαθάρισμα να γίνεται στις πολύ καλές και άριστες βαθμολογίες κυρίως με γνώμωνα τη ποιότητα της έκθεσης (εδώ ομιλίας) που συνέταξαν οι διαγωνιζόμενοι.

Ανεξαρτήτως αποτελέσματος, η σημερινή εμπειρία των μαθητών από τον διαγωνισμό τους στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι θετική και τους φέρνει χαμόγελα αισιοδοξίας για να συνεχίσουν την προσπάθειά τους τις επόμενες ημέρες για τα υπόλοιπα μαθήματα. Καλή υπομονή και καλή συνέχεια σε όλους τους διαγωνιζομένους!

Κούνος Λουκάς, Φιλόλογος (Υπεύθυνος Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στα παραρτήματα του Φροντιστηρίου ΝΕΟ στα Άνω και στα Κάτω Πατήσια). 

Διαβάστε επίσης

Πανελλήνιες 2015: Τι επιτρέπεται να έχουν μαζί τους οι εξεταζόμενοι

Πανελλήνιες 2015: Τι πρέπει να προσέξετε για να «κερδίσετε» τους βαθμολογητές

Πανελλήνιες 2015: Όλη η ανακοίνωση για το 10%

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Γραφικές Τέχνες

Πλήρης Απασχόληση

19-12-2023

Βούλα

Τεχνικοί - Τεχνίτες

Πλήρης Απασχόληση

03-01-2024

Μενίδι

⚽🏀 LIVE SCORES
02 Μαϊ. 2024
Ast
22:00
-
Ολυ
02 Μαϊ. 2024
Oly
22:00
-
Ατα
02 Μαϊ. 2024
ΟΣΦΠ
19:45
-
BARC
02 Μαϊ. 2024
ΜΑΚ
21:45
-
ΠΑΟ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;