Τα Δικαιώματα Των Καταναλωτών

Φαντάζομαι στους περισσότερους σας έχει τύχει να αγοράσετε κάποια ελαττωματική συσκευή. Αυτό συνέβη και σε μένα σχετικά πρόσφατα. Το πρόβλημα όμως προέκυψε όταν πήγα στο πολύ γνωστό κατάστημα ηλεκτρικών ειδών του κέντρου που το αγόρασα και έκαναν τους «κινέζους», λέγοντάς μου αγενέστατα ότι δεν είναι υπεύθυνοι αυτοί, αλλά η αντιπροσωπία και άλλες τέτοιες εξυπνάδες. Τελικά την λύση την βρήκα μέσο της αντιπροσωπίας και της Γ.Γ. Καταναλωτή, όπου έγινε και η απαραίτητη καταγγελία. Επειδή όμως αυτό μπορεί να τύχει στον καθένα και επιπλέον τέτοιοι «επιχειρηματίες» πρέπει να μάθουν ότι δεν υπάρχουν πλέον κορόιδα και οι καταναλωτές έχουν δικαιώματα, ιδού ένας σύντομος και απλός οδηγός με τα δικαιώματα των καταναλωτών (πηγή είναι post σε forum του site AVClub.gr).

Δικαιώματα Καταναλωτών Σε Περίπτωση Αγοράς Ελαττωματικών Προϊόντων.

Με βάση την εναρμόνιση του Αστικού Κώδικα, με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, από το 2002 ισχύουν τα παρακάτω:

  • Πότε ένα προϊόν θεωρείται ελαττωματικό:

Όταν δεν πληρεί τις “συμφωνημένες ιδιότητες” δηλαδή δεν έχει τις ιδιότητες που περιέγραψε ο πωλητής, τα χαρακτηριστικά που προβάλλονται σε διαφημίσεις, στα manuals, καρτελάκια επάνω στο προϊόν κλπ. Αν έστω και μία απ’ αυτές δεν τηρείται το προϊόν σύμφωνα με τον νόμο είναι ελαττωματικό.

  • Που πρέπει να απευθύνεται ο καταναλωτής σε τέτοια περίπτωση;

Κατ’ αρχάς δεν χρειάζεται μεσολάβηση δικηγόρου. Ο καταναλωτής απευθύνεται απευθείας στο κατάστημα αγοράς, όπου έχει συναφθεί η “συμφωνία πώλησης”. Το κατάστημα πώλησης είναι υπεύθυνο, για το πουλημένο ελαττωματικό προϊόν κι όχι η εδώ αντιπροσωπεία εισαγωγής του προϊόντος. Συνήθως λέγεται στον καταναλωτή, ότι υπεύθυνη για επισκευή ή αντικατάσταση κλπ είναι η αντιπροσωπεία της οποίας είναι κι η επίσημη εγγύηση, αλλά αυτή η πρακτική είναι παράνομη. Ο λόγος είναι, ότι ο νόμος επιβάλλει σ’ όποιον πουλάει κάτι, να αναλαμβάνει και την ευθύνη γι’ αυτό που πουλάει, επειδή κερδίζει μέσω αυτού.

  • Αν το προϊόν έχει εγγύηση σε ποιον απευθυνόμαστε;

Είναι γνωστό, ότι η εγγύηση παρέχεται από τον κατασκευαστή των προϊόντων. Είναι όμως λάθος, η αντίληψη, ότι σ’ αυτόν πρέπει να απευθυνθούμε. Στην πραγματικότητα εγγύηση του κατασκευαστή λειτουργεί συμπληρωματικά εν είδη “διπλής προστασίας. Με βάση τον νόμο, έχετε δικαίωμα επιλογής μεταξύ και των δύο επιχειρήσεων, που υποχρεούνται κι οι δύο να επισκευάσουν το προϊόν. Το κατάστημα πώλησης, είναι υποχρεωμένο με δικά του έξοδα να αποκαταστήσει την βλάβη, είτε στέλνοντας το προϊόν στην αντιπροσωπεία είτε μέσω δικού του service.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ

Το άρθρο 540 του Αστικού Κώδικα προβλέπει για τον καταναλωτή:

  • Να απαιτήσει χωρίς επιβάρυνσή του επισκευή ή αντικατάσταση του προϊόντος.
  • Να μειώσει το αρχικό τίμημα αγοράς(π.χ. αν τελικά κρατηθεί το ελαττωματικό προϊόν από τον καταναλωτή).
  • Να υπαναχωρήσει από την σύμβαση αγοράς (γίνεται με απλή δήλωση κι επιστροφή του ελαττωματικού προϊόντος).

Μέσα σε πόσο χρόνο ασκούντα αυτά τα δικαιώματα;

Ο νόμος δίνει δικαίωμα άσκησης των παραπάνω δικαιωμάτων σε διάρκεια 2(δύο) χρόνων. Έτσι αυτά που λέγονται ή δίνονται προς υπογραφή στους πελάτες από τα καταστήματα(π.χ. επιστροφή εντός 15 ημερών, εγγύηση 1 χρόνου….),είναι παράνομα.

Σε περίπτωση ανάγκης βοήθειας ή καταγγελίας τα τηλέφωνα είναι:

  • Ινστιτούτο προστασίας καταναλωτή 210 3632443.
  • Γενική Γραμματεία Καταναλωτή(Υπουργείο ανάπτυξης) 1520.
  • Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής(ΕΚΠΟΙΖΩ) 210 3304444,2310 257776.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

19-12-2023

Χαλάνδρι

Πληροφορική

Πλήρης Απασχόληση

22-01-2024

Αιγάλεω

⚽🏀 LIVE SCORES
02 Μαϊ. 2024
Ast
22:00
-
Ολυ
02 Μαϊ. 2024
Oly
22:00
-
Ατα
02 Μαϊ. 2024
ΟΣΦΠ
19:45
-
BARC
02 Μαϊ. 2024
ΜΑΚ
21:45
-
ΠΑΟ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;