Τέμπη: Οι τρεις τραγωδίες που συγκλόνισαν το πανελλήνιο
To πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ξύπνησε σε όλους τραγικές μνήμες από το 1999 και το 2003.

28 Φεβρουαρίου και ώρα 12.00 τα μεσάνυχτα. Στο φως της δημοσιότητας έρχεται η είδηση για ένα σιδηροδρομικό ατύχημα στα Τέμπη με δεκάδες τραυματίες. Οι πληροφορίες ελάχιστες και η ανησυχία μεγάλη.

Στο άκουσμα της φράσης αυτής στο μυαλό όλων ξύπνησαν τραγικές μνήμες και δυστυχώς λίγες ώρες μετά φάνηκε πως η ιστορία επαναλήφθηκε για τρίτη φορά.

Τέμπη: Τα τρία τραγικά δυστυχήματα που συγκλόνισαν την ελληνική κοινωνία

Η μοιραία σύγκρουση του λεωφορείου με φιλάθλους του ΠΑΟΚ το 1999

Στις 4 Οκτωβρίου του 1999 έξι φίλαθλοι του ΠΑΟΚ έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα στο οποίο ενεπλάκη ένα διώροφο τουριστικό λεωφορείο και ένα φορτηγάκι στα Τέμπη.

Το διώροφο τουριστικό λεωφορείο που μετέφερε τους φιλάθλους του ΠΑΟΚ από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε με διερχόμενο φορτηγάκι που κατευθυνόταν στη Λάρισα, ενώ στη συνέχεια το λεωφορείο έπεσε σε χαράδρα 8 μέτρων.

Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, δύο χιλιόμετρα πριν τα διόδια των Τεμπών το διώροφο τουριστικό λεωφορείο επιχείρησε να προσπεράσει προπορευόμενο όχημα, με αποτέλεσμα να βρεθεί στο αντίθετο ρεύμα και να συγκρουστεί με το φορτηγό.

Ανάμεσα στους νεκρούς του δυστυχήματος ήταν και ο οδηγός του φορτηγού που συγκρούστηκε με το λεωφορείο, στο οποίο επέβαιναν 77 φίλαθλοι.

Η τραγωδία στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 21 μαθητές το 2003

13 Απριλίου 2003 έγραφε το ημερολόγιο όταν γράφτηκε στα Τέμπη μια ασύλληπτη τραγωδία με θύματα 21 μαθητές.

Ήταν Κυριακή, μια νταλίκα που μετέφερε νοβοπάν ερχόταν από την αντίθετη πλευρά. Ο οδηγός έχασε τον έλεγχο και μπήκε στο αντίθετο ρεύμα. Τα νοβοπάν και οι μελαμίνες γλίστρησαν και άρχισαν να σκορπίζονται στον δρόμο. Μερικά από αυτά βρήκαν το λεωφορείο. Όπως και η νταλίκα. Η «καρότσα» μάλιστα της νταλίκας, δεν βρήκε απλά το λεωφορείο, αλλά το «θέρισε» σε όλο το μήκος του.

Λίγο πριν τις 8:00 το βράδυ, βγήκε το πρώτο έκτακτο δελτίο ειδήσεων. “Πούλμαν γεμάτο με μαθητές της Α’ λυκείου, επέστρεφε από εκδρομή στην Αθήνα, στο Μακροχώρι Ημαθίας. Ο οδηγός ενός φορτηγού που μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα Έβρου στην Αθήνα, έχασε τον έλεγχο και συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο στο 388ο χιλιόμετρο στην εθνική οδό Λάρισας- Θεσσαλονίκης, κοντά στην κοιλάδα των Τεμπών. Από την σύγκρουση χτυπήθηκε το μπροστινό μέρος γδέρνοντας την αριστερή πλευρά του λεωφορείου.

Οι ιμάντες που συγκρατούν τα νοβοπάν υποχώρησαν με αποτέλεσμα να πέσουν σαν ξυράφια στους ανυποψίαστους μαθητές. Το λεωφορείο κόπηκε στα δυο και το μόνο που επικράτησε ήταν πανικός. Τα σωστικά συνεργεία έκαναν πάνω από τρεις ώρες να απεγκλωβίσουν νεκρούς και τραυματίες. Τα παιδιά ήταν σε σοκ βλέπονταν τους συμμαθητές τους να έχουν πεθάνει“.

Τέμπη

Ο οδηγός της νταλίκας άρχισε να ουρλιάζει «εγώ φταίω, σκότωσα τα παιδιά. Θα μπορούσε να είναι η κόρη μου μέσα».

Τα πρωτοσέλιδα την επομένη είναι μαύρα. «Είναι άδικο…» γράφει η Θεσσαλονίκη. «Γιατί Θεέ μου;» ο Αγγελιοφόρος. Οι μαρτυρίες από το νοσοκομείο των μαθητών που σώθηκαν είναι σοκαριστικές: «Τα παιδιά φώναζαν για βοήθεια. Δεν μιλούσαν όλα… Κάποια είχαν σκεπαστεί κάτω από τα καθίσματα». «Εγώ κι ένας άλλο συμμαθητής μου κατορθώσαμε να βγούμε από το τζάμι δεξιά μας. Πετάχτηκα έξω, αλλά γύρω μου άκουγα κραυγές και δίπλα μου έβλεπα συμμαθητές μου νεκρούς…».

Μία 15χρονη μαθήτρια από το Μακροχώρι που είχε αποφασίσει την τελευταία στιγμή να μην πάει στην εκδρομή, προσπαθούσε να βρει όλη τη νύχτα τους συμμαθητές της στο τηλέφωνο. «Τους τηλεφώνησα όλους, δυστυχώς κανείς δεν απάντησε», είπε. Από τα πρώτα 24ωρα μετά το δυστύχημα, ειδικοί ψυχολόγοι βρίσκονται κοντά στους συγγενείς, τους φίλους και τους κατοίκους των χωριών της Βέροιας.

Το πόρισμα δεν άργησε να βγει. Το απέδωσαν στην ταχύτητα που ανέπτυξε ο οδηγός της νταλίκας όταν πήρε τη στροφή. Δεν είχε ορατότητα και δεν πρόλαβε να φρενάρει με αποτέλεσμα να πέσει πάνω στο πούλμαν.

Τέμπη

Τα ευρήματα έδειξαν και κάτι άλλο. Ο δρόμος δεν πληρούσε καμία από τις προϋποθέσεις ασφαλείας που απαιτεί μια εθνική οδός. Ήταν στενός, μόνο με μιάμιση λωρίδα ανά κατεύθυνση και με συνεχείς στροφές. Το πλάτος της ασφάλτου στο σημείο της κοιλάδας των Τεμπών ήταν 9,5 μέτρα, ενώ σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας που είχε θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση έπρεπε να έχει τουλάχιστον 17,80 μέτρα πλάτος.

Η δίκη έγινε τον Οκτώβριο του 2008. Ο οδηγός του λεωφορείου αθωώθηκε, ενώ ο οδηγός της νταλίκας καταδικάστηκε σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας και του εργοστασίου νοβοπάν καταδικάστηκαν από 4 έως 14 χρόνια.

Η εταιρεία κατέβαλλε επίσης το ποσό των 8.500.000 ευρώ στις οικογένειες των αδικοχαμένων μαθητών. Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Βέροιας το 2012, Θ. Θεοδωρίδης «παρά τις τιμωρίες, παρά τις αποζημιώσεις, τα παιδιά του Μακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέ πίσω».

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες στις 28 Φεβρουαρίου 2023

Πηγή Φωτογραφίας: Intime

Λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Δευτέρας, 28 Φεβρουαρίου, η επιβατική αμαξοστοιχία που πραγματοποιεί το νυχτερινό δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, συγκρούεται μετωπικά με εμπορικό συρμό στην περιοχή των Τεμπών. Οι 350 επιβάτες, ανάμεσά τους πολλοί φοιτητές, ξυπνάνε από το απότομο φρενάρισμα και τον εκκωφαντικό ήχο της πρόσκρουσης. Σύντομα τα πρώτα βαγόνια τυλίγονται στις φλόγες. Κάποιοι καταφέρνουν να βγουν από τους εκτροχιασμένους συρμούς, σπάζοντας τα τζάμια. Ακολουθεί πανικός.

«Υπήρξε στην αρχή καθυστέρηση 20 λεπτά με μισή ώρα. Μετά μας λέει ο οδηγός για καθυστέρηση μίας ώρας […] λέει ότι υπάρχει σύγχυση στις γραμμές. Ακούμε δύο κοπέλες – δεν γνωρίζω πώς λέγονται οι βοηθοί – να λένε: πού είναι ο προϊστάμενος; Είναι πίσω; Και σε ένα λεπτό, μπαμ», δήλωσε ένας εκ των διασωθέντων που καθόταν στο τέταρτο βαγόνι. «Ήταν 10 δευτερόλεπτα εφιαλτικά, με φωτιές».

Άλλος επιβάτης αναφέρει φτάνοντας στη Θεσσαλονίκη ότι όταν το τρένο είχε σταματήσει με καθυστέρηση στο Παλαιοφάρσαλο, άκουσε τον μηχανοδηγό να λέει στον υπεύθυνο εισιτηρίων: «πάμε και όπου βγει». Στην ερώτηση, ποιος ήταν ο λόγος της καθυστέρησης, ο νεαρός άνδρας απάντησε ότι τους καθυστέρησαν λόγω φόρτου κίνησης των γραμμών.

Μέχρι στιγμή ο τραγικός απολογισμός είναι 40 νεκροί και ενώ υπάρχουν δεκάδες τραυματίες. Σύμφωνα με πληροφορίες οι μη ταυτοποιημένες σοροί στο νοσοκομείο της Λάρισας είναι 36.

Ο σταθμάρχης Λάρισας συνελήφθη από τις Αρχές για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη που έχει παγώσει ολόκληρο το πανελλήνιο. Οι κατηγορίες για τις οποίες θα ασκηθεί αύριο ποινική δίωξη από τον εισαγγελέα, ενώπιον του οποίου θα προσαχθεί, ο σταθμάρχης, αφορούν στο αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων (κακούργημα), το οποίο με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια.

Παράλληλα, διώξεις θα ασκηθούν για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή. Μάλιστα, πριν από λίγες ώρες ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, παραιτήθηκε αναφέροντας:

«Μόλις τώρα γύρισα από το σημείο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Ο πόνος είναι ανείπωτος. Είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά. Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη. Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος. Μέσα από την καρδιά μου, εκφράζω για άλλη μια φορά την οδύνη μου και τη συμπαράστασή μου στις οικογένειες των θυμάτων».

Η παραίτησή του έγινε δεκτή από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη

Οι ευθύνες φαίνεται να είναι πολλές και σύνθετες. Από το ανθρώπινο λάθος μέχρι σύστημα GSM-R που έχει αγοραστεί από το 2000 και ακόμη δεν έχει τεθεί σε λειτουργία, ο δρόμος φαίνεται μακρύς και δαιδαλώδης.

Διαβάστε ακόμη:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

08-01-2024

Μαρούσι

Πληροφορική

Πλήρης Απασχόληση

22-01-2024

Αιγάλεω

⚽🏀 LIVE SCORES
10 Μαϊ. 2024
ΠΑΟ
20:15
-
ΠΡΟΜ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

 0 
 1 
  
  
 1