Πολλοί μπαίνουν στα Πανεπιστήμια, οι μισοί αποφοιτούν - Τι δείχνει έρευνα για την απασχόληση των πτυχιούχων
Από την ετήσια έκθεση για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, εξάγονται σημαντικά συμπεράσματα σχετικά με τη φοιτητική ζωή στην Ελλάδα, την απορρόφηση των αποφοίτων των ελληνικών Πανεπιστημίων στην αγορά εργασίας, την ανεργία των νέων πτυχιούχων, αλλά και το μισθολογικό χάσμα ανάμεσα στα δύο φύλα.

Χθες, Τετάρτη (15/12) ο Πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ, Καθηγητής Περικλής Α. Μήτκας, υπέβαλε την πρώτη Ετήσια Έκθεση για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2020 της ΕΘΑΑΕ στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κ. Κωνσταντίνο Τασούλα, παρουσία του Προέδρου της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, κ. Βασίλειου Διγαλάκη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 4653/20.

Ακολούθως, η Έκθεση θα υποβληθεί στην Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, τον Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων και τον Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Η Ετήσια Έκθεση για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης καταγράφει την πορεία της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, σε σύγκριση με τα συστήματα Ανώτατης Εκπαίδευσης άλλων χωρών, ιδιαιτέρως των χωρών της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ, στη διάρκεια του 2020.

Περιλαμβάνει, επίσης, στοιχεία για την κατάταξη των πανεπιστημίων στους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, ενότητα για τη λειτουργία των Πανεπιστημίων στις συνθήκες της πανδημίας και την ψηφιακή ανώτατη εκπαίδευση, καθώς και στοιχεία για το Εθνικό Σύστημα Ιχνηλάτησης Αποφοίτων.

Στο δεύτερο μέρος, η Έκθεση παρουσιάζει τις δράσεις διασφάλισης ποιότητας που πραγματοποιήθηκαν από την ΕΘΑΑΕ κατά το προηγούμενο έτος, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των δημόσιων Πανεπιστημίων της χώρας και, τέλος, τη στρατηγική και αναπτυξιακή δραστηριότητα της ΕΘΑΑΕ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, από την συγκεκριμένη έκθεση μεγέθους 219 σελίδων, εξάγονται σημαντικά συμπεράσματα που σχετίζονται με την φοιτητική ζωή στην Ελλάδα, την απορρόφηση των αποφοίτων των ελληνικών Πανεπιστημίων στην αγορά εργασίας, την ανεργία των νέων πτυχιούχων, αλλά και το μισθολογικό χάσμα ανάμεσα στα δύο φύλα.

Πανεπιστήμια: Το χάσμα των δύο φύλων στις σπουδές και την εργασία

Συνολικά, θα μπορούσαμε να πούμε πως αν και στην Ελλάδα το επίπεδο της ανώτατης εκπαίδευσης του πληθυσμού έχει ανοδική τάση διαχρονικά, η απασχόληση των πτυχιούχων στην Ελλάδα βρίσκεται σε σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο από αυτό των χωρών της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των χωρών του ΟΟΣΑ τόσο στην απασχόληση των
πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-64 (76%) όσο και των νέων αποφοίτων ηλικίας 25-34 (73%) (επίπεδα 5-8) απέχοντας 12 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.

Η συγκεκριμένη έκθεση, όμως, αναδεικνύει ακόμη ένα πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας, το οποίο δεν είναι άλλο από το χάσμα αμοιβών των δύο φύλων. Φυσικά, δεν είναι ένα πρόβλημα που αφορά αποκλειστικά την χώρα μας, αλλά ολόκληρη την Ε.Ε.. Στη συγκεκριμένη έκθεση όμως αποτυπώνεται το πρόβλημα στο πλαίσιο της Ελληνικής Επικράτειας, όπου και θα εστιάσουμε.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παρούσα έκθεση όσον αφορά το φύλο, οι γυναίκες με πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην
Ελλάδα (επίπεδα 5-8) υπερτερούν αριθμητικά των ανδρών κατά 15%. Ωστόσο, η αμοιβή των γυναικών με πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης ανέρχεται μόλις στο 78% των αποδοχών των ανδρών.

Αναλυτικότερα, στο σύνολο των χώρων του ΟΟΣΑ (μέσος όρος), οι αποδοχές των εργαζόμενων γυναικών στις ηλικίες 25-64 υπολογίζονται στο 75% των αποδοχών των ανδρών. Το μισθολογικό χάσμα μεταξύ ανδρών – γυναικών επηρεάζει αρνητικά την ισότητα των φύλων, η οποία αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και βασικό στόχο κάθε σύγχρονης δημοκρατικής χώρας.

Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση στο συγκεκριμένο χάσμα, αφού και στην Ελλάδα, οι εργαζόμενες γυναίκες με πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης αμείβονται λιγότερο από τους άνδρες συναδέλφους τους, λαμβάνοντας το 78% των αποδοχών τους. Μάλιστα, αυτό συμβαίνει όσο οι γυναίκες συνεχίζουν να υπερτερούν αριθμητικό στο πλήθος των αποφοίτων όσο και στις μεταπτυχιακές σπουδές. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί πως όσον αφορά τις προπτυχιακές φοιτήτριες είναι λιγότερες από τους άνδρες.

Ωστόσο, το χάσμα των αμοιβών δεν αποτελεί το μοναδικό πρόβλημα, αφού οι γυναίκες πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πλήττονται σημαντικά και από την ανεργία, η οποία βέβαια πλήττει σε γενικό πλαίσιο όλους τους νέους και τις νέες της χώρας μας. Άλλωστε, το 2020 η Ελλάδα ανήκε στις πρώτες χώρες με υψηλό δείκτη ανεργίας σε νέους/νέες πτυχιούχους στις ηλικίες 25-39 ετών.

Πανεπιστήμια: Νέοι πτυχιούχοι και ανεργία

Ένα σημαντικό ζήτημα που αφορά όλους τους νέους και όλες τις νέες στην χώρα μας είναι η ανεργία. Πολλά άτομα πίστευαν ότι ένα πτυχίο μπορεί να εξασφαλίσει μία καλή θέση εργασίας, αλλά δυστυχώς τα πράγματα δείχνουν ότι τίποτα δεν είναι βέβαιο.

Στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών του ΟΟΣΑ, οι κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών εξασφαλίζουν ευκολότερα εργασία, σε σύγκριση με τους κατόχους πρώτου πτυχίου. Ειδικότερα, η απασχόληση των κατόχων πρώτου πτυχίου ανώτατης εκπαίδευσης
ανέρχεται στο 84%, ποσοστό χαμηλότερο σε σχέση με την απασχόληση των κατόχων μεταπτυχιακού (88%) ή διδακτορικού τίτλου σπουδών (93%).

Τα υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης κατόχων πτυχίου ανώτατης εκπαίδευσης καταγράφονται στηΣουηδία, τη Νορβηγία και τη Λιθουανία (91%) αλλά και τη Λετονία και τη Σλοβενία (90%). Βρίσκονται δηλαδή κάπου μακριά από την Ελλάδα. Αντίστοιχα για τους κατόχους μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης τα υψηλότερα ποσοστά εμφανίζονται στην Ισλανδία (96%), την Ινδονησία και την Αργεντινή (94%), τη Χιλή, τη Νορβηγία και τη Σουηδία (93%).

Ως προς τους αποφοίτους διδακτορικών προγραμμάτων σπουδών, τα υψηλότερα ποσοστά παρατηρούνται στη Λιθουανία (100%), την Ισλανδία, τη Λετονία, την Πολωνία και την Ινδονησία (98%), την Αυστραλία και τη Φινλανδία (97%). Με εξαίρεση τη Σλοβακία (85%) και τη Ρωσία (63%), η απασχόληση των κατόχων διδακτορικού τίτλου σπουδών υπερβαίνει το 90%.

Η Ελλάδα εμφανίζει τα χαμηλότερα ποσοστά απασχόλησης στους κατόχους πτυχίου και μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (πτυχίο 78%, μεταπτυχιακό 82%), αν και σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, κατάφερε να βελτιώσει το ποσοστό απασχόλησης κατόχων διδακτορικού τίτλου σπουδών από 85% το 2017 σε 88% το 2019. Παρόμοιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν και η Ιταλία και η Σλοβακία, με τη διαφορά υπέρ των κατόχων μεταπτυχιακού τίτλου να ανέρχεται σε 10% για την Ιταλία και 7% για τη Σλοβακία, ενώ για τους κατόχους διδακτορικού τίτλου σπουδών στο 10% για τη Σλοβακία και στο 19% για την Ιταλία.

Συνεπώς, σύμφωνα με την παρούσα έκθεση η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των χωρών του ΟΟΣΑ τόσο στην απασχόληση των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-64 (76%) όσο και των νέων αποφοίτων ηλικίας 25-34 (73%) (επίπεδα 5-8) απέχοντας 12 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.

Παρ’ όλα αυτά το θετικό είναι πως τόσο το μεταπτυχιακό όσο και το διδακτορικό αυξάνουν τις πιθανότητες εύρεσης εργασίας. Πιο συγκεκριμένα, η κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών αυξάνει τις πιθανότητες απασχόλησης κατά 7%, σε σύγκριση με τις πιθανότητες των κατόχων πρώτου πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ η κατοχή διδακτορικού τίτλου κατά 13%.

Το θέμα των αποδοχών όμως αποτελεί ένα ακανθώδες ζήτημα, που ταλανίζει όσους και όσες καταφέρουν να βρουν εργασία. Ειδικότερα, όσον αφορά στις αποδοχές των πτυχιούχων, η Ελλάδα βρίσκεται σε σχετικά χαμηλή θέση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ απέχοντας 16 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο. 

Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η ανεργία των πτυχιούχων, ιδιαίτερα των νέων, παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, ενώ η ανεργία των πτυχιούχων συνολικά, στην Ελλάδα, εξακολουθεί να βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο των χωρών της ΕΕ27, παρόλο που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη μείωση μεταξύ των ετών 2016-2020.

Και μέσα σε όλη αυτή την δυσάρεστη κατάσταση για την χώρα, είναι πάλι αισθητό το πρόβλημα του χάσματος των δύο φύλων, αφού το ποσοστό ανδρών επί των ανέργων πτυχιούχων ΑΕΙ είναι κατά 20 σχεδόν ποσοστιαίες μονάδες μικρότερο από το αντίστοιχο ποσοστό των γυναικών.

Πανεπιστήμια: Πόσοι αποφοιτούν εν τέλει;

Ένα ακόμη εύρημα της παρούσας έκθεσης, που προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός πως ενώ ο φοιτητικός πληθυσμός στην Ελλάδα παραμένει μεταξύ των μεγαλύτερων στις χώρες της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ, ο αριθμός των αποφοίτων είναι ο χαμηλότερος.

Η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά φοιτητών σε σχέση με τον πληθυσμό της, αλλά είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι επειδή η μέτρηση γίνεται επί των εγγεγραμμένων φοιτητών και ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς θεωρούνται μη ενεργοί, η σύγκριση δεν αποτυπώνει ακριβώς την πραγματικότητα.

Για τους ίδιους λόγους, το ποσοστό των αποφοίτων στο σύνολο των φοιτητών ετησίως (8,91)% παραμένει το χαμηλότερο μεταξύ των χωρών της Ευρώπης και υπολείπεται σημαντικά από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (25%).

Από αυτό γίνεται αντιληπτό ότι μπορεί κάθε χρόνο μετά τις Πανελλήνιες πολλοί μαθητές και μαθήτριες να εισέρχονται στα Πανεπιστήμια, αλλά είναι λίγοι και λίγες αυτοί και αυτές που θα τα τελειώσουν. Πιο συγκεκριμένα, η χώρα μας υπολείπεται στον αριθμό αποφοίτων, σε ρυθμό κατά 50% λιγότερο από τους ετήσιους εισακτέους. Αναλυτικότερα, κάθε χρόνο από τους 80.000 φοιτητές που εισάγονται στα πανεπιστήμια, αποφοιτούν αντίστοιχα περίπου οι 44.000.

Τέλος, επειδή Πανεπιστήμιο και εκπαίδευση χωρίς διδακτικό προσωπικό δεν γίνεται να υπάρξει, θα πρέπει να αναφερθούμε και στο διδακτικό προσωπικό των ελληνικών ΑΕΙ.

Ειδικότερα, στην Ελλάδα παραμένει το πλέον ολιγάριθμο σε σχέση με τον φοιτητικό πληθυσμό και παρουσιάζει την δυσμενέστερη αναλογία μεταξύ γυναικών και ανδρών, μεταξύ των χωρών της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ.  Μάλιστα, στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν 40 φοιτητές ανά διδάσκοντα με το ποσοστό των ανδρών διδασκόντων να είναι σχεδόν διπλάσιο από αυτό των γυναικών. Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό των ανδρών διδασκόντων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχεται στο 64,30%, ενώ το υπόλοιπο 35,70% αποτελεί το ποσοστό των γυναικών.

Οι 6 προτάσεις της ΕΘΑΑΕ για τα ελληνικά Πανεπιστήμια

Ωστόσο, μέσω της ετήσιας έκθεσής της η ΕΘΑΑΕ δεν έμεινε αποκλειστικά στην έρευνα και την ιχνηλάτηση του τοπίου και της κατάστασης που επικρατεί στα ελληνικά Πανεπιστήμια σε σύγκριση με ξένα, αλλά πρότεινε και τρόπους με τους οποίους τα ελληνικά ΑΕΙ θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κατάταξή τους σε διεθνείς κατατάξεις.

Ειδικότερα, η ΕΘΑΑΕ προτείνει:

Α. Προώθηση της δημιουργίας διαδικτυακών προφίλ ερευνητών του ιδρύματος

Η ανάπτυξη διαδικτυακών προφίλ του ακαδημαϊκού προσωπικού ενός ιδρύματος, όπου θα καταγράφεται το σύνολο της ερευνητικής δραστηριότητάς τους, διευκολύνει την εύρεση και ταυτοποίηση όλου του ερευνητικού τους έργου. Προφίλ στη βάση Scopus, Web of Science, Google Scholar και ιδιαίτερα προφίλ που αντλούν στοιχεία από όλες τις βάσεις δεδομένων, όπως το ORCID,το οποίο λύνει το πρόβλημα των πολλαπλών διαφορετικών (αναγνωριστικών) ταυτοτήτων (ID), βελτιώνουν τη διαχείριση και οργάνωση της ερευνητικής δραστηριότητας, καθώς και τη διαλειτουργικότητα με άλλα συστήματα πληροφόρησης, εντός και εκτός των ιδρυμάτων. Παράλληλα, διευκολύνει την άμεση αναζήτηση και άντληση στοιχείων της ερευνητικής δραστηριότητας από οποιονδήποτε εξωτερικό φορέα όπως οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης.

Β. Ορθή καταγραφή της ονομασίας του κάθε ιδρύματος και τμήματος στις επιστημονικές δημοσιεύσεις

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα κατά την καταγραφή των επιστημονικών δημοσιεύσεων αποτελεί η διαφοροποίηση της ονομασίας του κάθε ιδρύματος ή και τμήματος σε ορισμένες δημοσιεύσεις. Πολλές φορές οι ονομασίες (affiliations) που χρησιμοποιούνται μπορεί να εμφανίζουν παραλλαγές με αποτέλεσμα να υποκαταγράφεται ο συνολικός αριθμός των δημοσιεύσεων. Το πανεπιστήμιο οφείλει να επικοινωνήσει προς όλο το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό του, την ορθή ονομασία που θα πρέπει να χρησιμοποιείται για το ίδρυμα και για το κάθε τμήμα, ώστε να μην υπάρχει ουδεμία απώλεια κατά την καταγραφή του συνολικού αριθμού τους. Για παλαιότερες δημοσιεύσεις που ήδη έχουν δημοσιευτεί με διαφορετική σύνδεση θα πρέπει το ίδρυμα να έρθει σε επικοινωνία με τους διεθνείς οίκους και τις βάσεις δεδομένων, ώστε να τις συμπεριλαμβάνουν και αυτές στις καταγραφές τους.

Γ. Αύξηση εξωστρέφειας και συνεργασίας με ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα

Η διεθνής διάσταση και εξωστρέφεια ενός πανεπιστημίου μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο σε ένα μεγάλο εύρος δεικτών που καταγράφονται από τους διεθνείς οίκους όπως ο αριθμός αλλοδαπών φοιτητών, ο αριθμός αλλοδαπών μελών ΔΕΠ και η συγγραφή δημοσιεύσεων από κοινού με επιστήμονες της αλλοδαπής. Τα παραπάνω στοιχεία επηρεάζουν θετικά τη θέση σε κατατάξεις όπως των QS, THE και Scimago. Παράλληλα, μπορεί να επιδράσει θετικά στη “φήμη” του πανεπιστημίου προς ξένους ερευνητές και να βελτιωθεί η θέση του ιδρύματος στις αντίστοιχες έρευνες φήμης των οίκων QS και ΤΗΕ. Συνεργασίες μέσω του προγράμματος Erasmus, συμμετοχές σε διεθνή συνέδρια,
101 ΜΟΔΙ.Π. ΕΚΠΑ «Πίνακες Διεθνούς Κατάταξης Πανεπιστημίων», Εκδόσεις ΕΚΠΑ,2018. Διαθέσιμο εδώ

Ετήσια Έκθεση της Αρχής 2020 Α’ Μέρος παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και ανάπτυξη δικτύου επαφών με ξένα ιδρύματα και
ερευνητές μπορεί να συμβάλλουν θετικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Δ. Αποστολή των επιστημονικών εργασιών προς δημοσίευση σε περιοδικά που καταγράφονται στις ΒΔ Scopus και Web of Science, με έμφαση στα επιστημονικά περιοδικά υψηλής κατάταξης

Για να καταμετρηθεί μια δημοσίευση θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να καταγράφεται στη βάση δεδομένων Scopus (THE, QS, SCImago) ή Web of Science (ΑRWU, URAP). Σε ορισμένους οίκους αξιολόγησης καταγράφονται μόνο δημοσιεύσεις που περιλαμβάνονται στα περιοδικά υψηλής κατάταξης (καλύτερο 75%, 25%, κ.ά.). Κατά την επιλογή της αποστολής μιας επιστημονικής εργασίας σε ένα περιοδικό, θα πρέπει να ελέγχεται η παρουσία του περιοδικού στις βάσεις Scopus ή/και Web of Science (ιδανικά να βρίσκεται και στις δύο) και στη συνέχεια να ελέγχεται, μέσω και της βάσης SCImago, η κατάταξη του περιοδικού, ώστε να επιλέγεται για την αρχική αποστολή ένα περιοδικό υψηλότερης κλίμακας στην κατάταξη.

Ε. Καταγραφή βραβείων, ευρεσιτεχνιών και λοιπών διακρίσεων ακαδημαϊκού προσωπικού και αποφοίτων

Η καταγραφή και τεκμηρίωση όλων των διακρίσεων (βραβείων, ευρεσιτεχνιών, κ.ά.), που έχουν λάβει οι απόφοιτοι και το ακαδημαϊκό προσωπικό του ιδρύματος μπορεί να βοηθήσει στην άνοδο του πανεπιστημίου σε πίνακες κατάταξης σε οίκους όπως οι ARWU και SCImago.

Στ. Ενίσχυση του περιεχομένου και της επίδρασης της ξενόγλωσσης ιστοσελίδας του πανεπιστήμιου

Η ιστοσελίδα του πανεπιστημίου που είναι στην αγγλική γλώσσα θα πρέπει να εμπλουτίζεται συνεχώς με περιεχόμενο και να παρουσιάζει όλες τις εκδηλώσεις, δράσεις, ανακοινώσεις, διακρίσεις καθώς και στοιχεία που αφορούν την ευρύτερη ερευνητική και ακαδημαϊκή δραστηριότητα του ιδρύματος. Επίσης, θα πρέπει να ενισχυθεί η επίδρασή της, με την αύξηση των backlinks. Οι ενέργειες αυτές μπορεί να ενδυναμώσουν τη θέση του πανεπιστημίου κυρίως στον οίκο αξιολόγησης Webometrics, αλλά και στον οίκο αξιολόγησης SCImago.

Τι κρατάμε από την έκθεση;

Συμπερασματικά, η παρούσα έκθεση ανέδειξε πολλά και πολυεπίπεδα προβλήματα που υφίστανται στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα σήμερα. Αρχικά, μίλησε για την ανεργία των νέων πτυχιούχων, το οποίο, αν και δεν ειπώθηκε στην έρευνα, γνωρίζουμε ότι μάλλον “κρύβεται” σε μεγάλο ποσοστό πίσω από το μεγάλο brain drain που καλείται να αντιμετωπίσει η χώρα μας.

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εκπαιδεύονται στην Ελλάδα, όπου αν και οι χρηματοδοτήσεις δεν είναι υψηλές σε σύγκριση με άλλες χώρες, οι αξιολογήσεις σε παγκόσμια κλίμακα είναι ικανοποιητικές, όπως θα δείτε και στην έκθεση. Ωστόσο, η αδυναμία τους να βρουν δουλειά στο αντικείμενό τους με αποδοχές βάσει των οποίων θα μπορούν να ζήσουν καλά στην χώρα τους, τους οδηγούν στο εξωτερικό. Φυσικά, στην έρευνα δε γίνεται κάποια αναφορά στο brain drain, αλλά βλέποντας τους αριθμούς δεν γίνεται να μην κάνουμε τη σύνδεση θεωρώντας την δυσκολία εύρεσης εργασίας με ικανοποιητικές αποδοχές ως βασικό αίτιο για την μετανάστευση των νέων απόφοοιτων σε άλλες χώρες.

Επιπλέον, ένα άλλο πρόβλημα ακόμη πιο περίπλοκο, είναι αυτό της ανισότητας των δύο φύλων. Η χώρα μας φαίνεται ότι βρίσκεται έτη φωτός μακριά από την έμπρακτη ισότητα των δύο φύλων, κάτι που μέσω της παρούσας έκθεσης φαίνεται από το μισθολογικό χάσμα. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, αν και ο αριθμός απόφοιτων γυναικών είναι μεγαλύτερος, αυτές τελικά αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο πρόβλημα όταν το θέμα έρχεται στην ανεργία ή τις αποδοχές.

Αν λοιπόν κρατάμε κάτι από την έκθεση, αυτό είναι η ανάγκη για μείωση της ανεργίας, η απορρόφηση των καταρτισμένων επιστημόνων στην χώρα, αλλά και η ανάγκη μείωσης του χάσματος μεταξύ των δύο φύλων. Βέβαια, όσον αφορά το τελευταίο ζήτημα, η αλήθεια είναι πως όχι μόνο η Ελλάδα αλλά και ολόκληρη η Ε.Ε. είναι απαραίτητο να κινηθεί προς την μείωσή του.

Δείτε ολόκληρη την έκθεση της ΕΘΑΑΕ εδώ.

Πηγή κεντρικής εικόνας: Intime

Διαβάστε ακόμη:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Υγεία

Πρακτική Άσκηση

05-02-2024

Οια

Marketing

Πλήρης Απασχόληση

18-12-2023

Αθήνα

⚽🏀 LIVE SCORES
10 Μαϊ. 2024
ΠΑΟ
20:15
-
ΠΡΟΜ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;