Ο Άρης Σπηλιωτόπουλος στο neolaia.gr

Από nmpardakis 29 Σεπτεμβρίου 2009

spiliotopoulos-0

Εσείς ρωτήσατε και εμείς μεταφέραμε μερικές από τις απορίες σας στον Υπουργό Παιδείας, Άρη Σπηλιωτόπουλο. Δείτε παρακάτω τι απάντησε:

Σαν Υπουργός Παιδείας, είστε διατεθειμένος να προχωρήσετε σε ραγδαία μείωση των θέσεων εισακτέων σε σχολές υψηλής ζήτησης (Ιατρική, Νομική, Πολυτεχνικές) που παράγουν περισσότερους επιστήμονες, από όσους μπορεί να απορροφήσει η αγορά;

Επί του παρόντος τέτοια πρόθεση δεν έχει εκφραστεί ούτε από τη πλευρά των διοικήσεων των πανεπιστημίων ούτε από τη δική μας πλευρά. Αυτό που προέχει είναι να καταλήξουμε σε συγκεκριμένες προτάσεις, μέσα από τη διαδικασία του Εθνικού Διαλόγου, για τη δημιουργία ενός νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που θα εξασφαλίζει την αντικειμενική πρόσβαση -καθώς υπάρχει μεγάλος αριθμός υποψηφίων φοιτητών- και θα επιτρέπει την εμπλοκή των πανεπιστημίων στην επιλογή των φοιτητών τους. Ωστόσο, ως Υπουργείο Παιδείας ποτέ δεν αποκλείσαμε τη συνεργασία για την επεξεργασία οποιασδήποτε σκέψης ή πρότασης που κινείται στην κατεύθυνση βελτίωσης της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας της ανώτατης εκπαίδευσης. Αυτό, εξάλλου, το αποδεικνύουμε καθημερινά μέσα από τη διαδικασία του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία.

Σχετικά με τους δασκάλους της Ειδικής Αγωγής.
Θα υπάρξει μέσα στον επόμενο χρόνο κάποια εξέλιξη με την μονιμοποίησή τους;

Αυτή είναι η δική μας επιδίωξη. Πρέπει να σας πω ότι ήταν στον άμεσο σχεδιασμό μας αλλά, όπως αντιλαμβάνεστε, η προκήρυξη των εκλογών δεν μας επέτρεψε να προχωρήσουμε την όλη διαδικασία. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου λάβαμε εξαίρεση μόνο για τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και για τους αναπληρωτές καθηγητές. Ωστόσο, η ειδική αγωγή αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας και ως, εκ τούτου, λαού επιτρέποντος θα δρομολογήσουμε τη σχετική διαδικασία αμέσως μετά τις εκλογές.

Δεδομένου ότι ένας απόφοιτος Κολεγίου-Ιδιωτικου Πανεπιστημίου, θα παίρνει πτυχίο στα χέρια του ισότιμο με αυτό του Δημόσιου Πανεπιστήμιου…μέσα σε 3 χρόνια, δηλαδή 1-3 χρόνια πιο γρήγορα από κάποιον που φοιτεί σε μια αντίστοιχη δημόσια σχολή, αυτό δεν κάνει το φοιτητή του Κολεγίου να έρχεται σε πλεονεκτική θέση, τόσο για την απόκτηση του πτυχίου…όσο και στην αγορά εργασίας;;;

Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Ένας απόφοιτος κολεγίου δεν θα λαμβάνει πτυχίο ισότιμο με αυτό του δημόσιου πανεπιστημίου, πολύ απλά γιατί την ισοτιμία του πτυχίου την παρέχει ο ΔΟΑΤΑΠ. Πρέπει να γνωρίζετε ότι οι απόφοιτοι των κολεγίων είναι απόφοιτοι ξένων πανεπιστημίων που διδάσκονται με συμβάσεις δικαιόχρησης στα κολέγια. Ο δε τίτλος που λαμβάνουν είναι ο τίτλος του ξένου πανεπιστημίου. Το μόνο ζήτημα που τίθεται με τον συγκεκριμένο τίτλο βάσει των οδηγιών της ΕΕ είναι η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων.

Τι θα γίνει με τους ψυχολόγους στα σχολεία; Θα διοριστούν;

Είναι ένα ζήτημα το οποίο έχω θέσει στο τραπέζι του Εθνικού Διαλόγου που θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο μήνα. Προσωπικά έχω δηλώσει ότι στόχος μας πρέπει να είναι κάθε σχολείο να έχει και έναν ψυχολόγο. Όχι μόνο για να βοηθά τα παιδιά και να ενισχύει τις δεξιότητες που έχουν, αλλά μπορεί να είναι και αρωγός της εκπαιδευτικής κοινότητας εκεί που πράγματι η εκπαιδευτική κοινότητα τον χρειάζεται ή το ζητά. Το ζήτημα αυτό αποτελεί πρώτιστη προτεραιότητα για εμάς και, μέσα από τον Εθνικό Διάλογο, εκτιμώ ότι θα ληφθούν οι αναγκαίες αποφάσεις που θα ανοίξουν το δρόμο για τον διορισμό ψυχολόγων στα σχολεία της χώρας.

Η κυβέρνησή σας είχε υποσχεθεί 5% για την παιδεία!!! Γιατί δεν έγινε ποτέ κάτι τέτοιο;

Πράγματι δεν καταφέραμε να αγγίξουμε τη δέσμευση μας για το 5% του ΑΕΠ για την παιδεία, διότι τα οικονομικά μας ήταν τέτοια που δεν μας επέτρεψαν να αγγίξουμε το στόχο αυτό. Και βεβαίως είχαμε δυστυχώς την ατυχία, όπως και όλες οι χώρες της Ευρώπης να εισέλθουμε σε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση. Ωστόσο, θα πρέπει να σας πω ότι η χώρα μας όχι απλώς διατήρησε τις δαπάνες για την παιδεία, αλλά και εξαίρεσε την περιστολή των δαπανών εν μέσω κρίσης σε αντίθεση με άλλες ισχυρές ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι η Μεγάλη Βρετανία και η Γαλλία, οι οποίες προχώρησαν σε δραστική μείωση των πόρων για την παιδεία προκειμένου να καταφέρουν να εξέλθουν γρηγορότερα από την κρίση. Και βεβαίως δεν θα πρέπει να λησμονούμε το γεγονός ότι, όσον αφορά στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η χώρα μας είναι ανάμεσα στις χώρες που επενδύουν τους περισσότερους πόρους για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Γιατί τα κονδύλια για την Έρευνα είναι μηδενικά;

Οφείλουμε να μιλάμε τη γλώσσα της αλήθειας. Και η γλώσσα της αλήθειας, προφανώς, και μας υπαγορεύει να παραδεχτούμε ότι πράγματι η χώρα μας υστερεί σημαντικά στον τομέα της έρευνας. Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, δεν μπορούμε να μηδενίζουμε το έργο που έχει συντελεστεί όλα αυτά τα χρόνια. Μόνο ενδεικτικά θα σας αναφέρω το έργο «Ηράκλειτος» που έχουμε δρομολογήσει για την ενίσχυση του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού στη χώρα μας, συνολικού προϋπολογισμού 39 εκ ευρώ, την ενίσχυση ερευνητικών προγραμμάτων στα Τ.Ε.Ι μέσα από το πρόγραμμα «Αρχιμήδης ΙΙΙ» συνολικού προϋπολογισμού 21 εκ ευρώ και το έργο «Θαλής» για την ενίσχυση της Διεπιστημονικής ή και της Διιδρυματικής έρευνας και καινοτομίας με δυνατότητα προσέλκυσης ερευνητών υψηλού επιπέδου από το εξωτερικό, ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 120 εκ ευρώ. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικά έργα που ενισχύουν την έρευνα και την καινοτομία. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο τις δαπάνες στο μέτρο των αντοχών της οικονομίας μας ή ότι δεν θα πρέπει να δούμε στο μέλλον και το πόσο αποτελεσματικά αξιοποιούνται αυτές οι δαπάνες για την έρευνα. Σε κάθε περίπτωση, στόχος μας για τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να είναι η μεγαλύτερη στήριξη του τομέα της έρευνας, ώστε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος του παρελθόντος.

Τι σκέφτεστε να κάνετε ώστε να φτάνουν τα συγγράμματα πιο νωρίς στους φοιτητές; Δυστυχώς φτάνουν πάντα λίγο πριν την εξεταστική…

Ήδη προχωρήσαμε στην εκπόνηση μελέτης ενός συστήματος ηλεκτρονικής διαχείρισης της διανομής των συγγραμμάτων σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, μέσα από το οποίο σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες και να παραδοθεί ένα έργο το οποίο θα απλοποιήσει τη διαδικασία της έγκαιρης παράδοσης των συγγραμμάτων στους δικαιούχους φοιτητές, αλλά συγχρόνως θα απλοποιήσει και τη διαδικασία αποζημίωσης των συγγραφέων και των εκδοτών. Γνωρίζουμε τα προβλήματα τα οποία δημιουργούνται κάθε χρόνο με τη διανομή των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων και πιστεύω ότι η ψηφιοποίηση των συγγραμμάτων μόνο οφέλη μπορεί να φέρει στη διαδικασία αυτή, όπως άλλωστε μας διδάσκει η συσσωρευμένη διεθνής εμπειρία. Στόχος μας είναι η μελέτη αυτή να ενταχθεί στις δράσεις του ΕΣΠΑ.

θα ήθελα και εγώ να σας ρωτήσω για την τροπολογία που ψηφίστηκε σχετικά με τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία 67% και την 12μηνη προϋπηρεσία (το Φ.Ε.Κ κυκλοφόρησε στις 8/9/2009 τεύχος Α 156), πότε σκοπεύετε να την εφαρμόσετε και ΚΥΡΙΩΣ αν θα απαιτείται Παιδαγωγική Κατάρτιση για τους κλάδους που δεν προέρχονται από καθηγητικές σχολές, όπως ΠΕ19-20.

Θα πρέπει να είμαι ξεκάθαρος. Ο νόμος είναι νόμος και θα πρέπει να τηρείται και να εφαρμόζεται. Οπότε δεν βλέπω γιατί να μην εφαρμόσουμε μια τροπολογία, η οποία ψηφίστηκε και αποτελεί πλέον διάταξη του σχετικού νόμου. Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης σας, σύμφωνα με τη διάταξη δεν απαιτείται παιδαγωγική κατάρτιση. Το μόνο που απαιτείται είναι πραγματική 12μηνη προϋπηρεσία.

Η κίνηση με τα netbooks στα παιδιά της πρώτης Γυμνασίου ήταν πράγματι κάτι το θετικό. Οι καθηγητές όμως έχουν εκπαιδευτεί για κάτι τέτοιο. Του χρόνου τι θα δούμε σχετικά με το συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Πρέπει να σας πω ότι το πρόγραμμα που υλοποιούμε προβλέπει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των Νέων Τεχνολογιών στην διδακτική πράξη, ενώ ήδη έχουν δρομολογηθεί αντίστοιχα έργα επιμόρφωσης τόσο για τους νεοδιοριζόμενους όσο και για τους μη νεοδιοριζόμενους καθηγητές. Παράλληλα, προχωρούμε στη διάθεση 8.000 υπολογιστών για τους καθηγητές, ενώ προβλέπεται η αγορά 5.000 διαδραστικών πινάκων μόνο για το σχολικό έτος 2010-2011, η ανάπτυξη πληροφοριακού συστήματος διεξαγωγής εξετάσεων και η προσαρμογή εκπαιδευτικού λογισμικού και ψηφιακού υλικού. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι πρόκειται για μια μεγάλη και φιλόδοξη προσπάθεια, που μόλις ξεκίνησε και οφείλουμε να την συνεχίσουμε τα επόμενα χρόνια. Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι καταφέραμε, μέσα σε λίγους μήνες, να εκπληρώσουμε τη δέσμευση του πρωθυπουργού μέσα από την υλοποίηση της οποίας θα εισάγουμε για πρώτη φορά ολοκληρωμένα τις Νέες Τεχνολογίες στα ελληνικά σχολεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ