ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ | Τι γίνεται με σχολικούς βανδαλισμούς και σίτιση

Δυο σημαντικές ερωτήσεις προς το υπουργείο Παιδείας και άλλα συναρμόδια κατά περίπτωση υπουργεία κατέθεσε στη Βουλή ο Τομέας Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ για κλοπές και βανδαλισμούς σε σχολικά κτήρια και θέματα σίτισης σε εκπαιδευτικούς χώρους.

Για το πρώτο θέμα στη σχετική ερώτηση αναφέρεται:

Επανέρχεται στην επικαιρότητα το θέμα της ασφάλειας των σχολικών μονάδων με αφορμή τις κλοπές και τους βανδαλισμούς που υπέστησαν τρία σχολεία στο Περιστέρι (8o Δημοτικό Σχολείο, 17ο Γυμνάσιο, 14ο Λύκειο – Σ.Δ.Ε. Περιστερίου) τον τελευταίο μήνα. Σε όλη την Ελλάδα (π.χ. 1ο Δημοτικό Νεάπολης, Σχολικό Συγκρότημα Δεμενίκων στην Πάτρα, 7ο ΕΠΑΛ στη Λάρισα, Γυμνάσιο-Λύκειο Κολυμπαρίου και Δημοτικό Σχολείο στον Παζινό Ακρωτηρίου Χανίων και πλήθος άλλων) από την αρχή της σχολικής χρονιάς έχουν παρατηρηθεί δεκάδες εισβολές αγνώστων, σε σχολικά κτίρια που ακολουθούνται από κλοπές υπολογιστών και αντικειμένων μεγάλης αξίας, καταστροφές, βανδαλισμούς έως και εμπρησμούς, με ανυπολόγιστες ζημιές. Κοινό γνώρισμα αυτών των περιστατικών είναι ότι καμία από τις εισβολές δε συνδέεται με τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των νεαρών μαθητών για εκπαιδευτικά ζητήματα.

Το πρόβλημα έχει γίνει πιο έντονο τελευταία λόγω της έλλειψης σχολικών φυλάκων που θα προστάτευαν τους χώρους αυτούς και της υποχρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών (στις παροχές του σύγχρονου ελληνικού σχολείου δεν περιλαμβάνεται ούτε καν το πετρέλαιο θέρμανσης) ώστε να αδυνατούν να αντικαταστήσουν τις φθορές και τα κλοπιμαία. Επιπροσθέτως οι δημοτικές υπηρεσίες είναι αποψιλωμένες και οι δήμοι, ως θύματα του μνημονιακού «Καλλικράτη», καταχρεωμένοι με αποτέλεσμα να αδυνατούν να προσφέρουν και αυτοί τα βασικά στα σχολεία της χώρας. Ως εκ τούτου, τα σχολεία έχουν καταστεί έρμαια ληστών και βανδάλων και οι ζημιές και οι απώλειες είναι μόνιμες επειδή δεν υπάρχει δυνατότητα αντικατάστασης των κλαπέντων ή επιδιόρθωσης των ζημιών.

Αξιοπρόσεχτο είναι πως έχουν αυξηθεί δραματικά και οι κλοπές χαλκού από τα καλώδια των συστημάτων αλεξικέραυνης προστασίας στα σχολεία (όπως στο Γυμνάσιο Μεσοποτάμου Πρεβέζης και στο Γυμνάσιο – Λύκειο Κολυμπαρίου Χανίων) και πολλές φορές, πάνω στην προσπάθεια αυτής της κλοπής, προκαλούνται σημαντικές φθορές ή ακόμα και καταστροφή των αλεξικέραυνων.

Επειδή

1. Τα σχολικά κτίρια και τα αντικείμενα που βρίσκονται μέσα σε αυτά είναι περιουσία του ελληνικού λαού και ως τέτοια επιβάλλεται να προστατεύονται.

2. Ο θεσμός του σχολικού φύλακα τείνει να εξαλειφθεί καθώς τον έχει παρασύρει η λαίλαπα των μνημονίων και της πολιτικής λιτότητας που ακολουθείται.

3. Το κόστος διορισμού φυλάκων στις σχολικές μονάδες θα είναι μικρότερο από την αντικατάσταση ή επισκευή των διαλυμένων υλικών των σχολείων μετά από διάρρηξη ή βανδαλισμό.

4. Το κονδύλι των σχολικών επιτροπών είναι ιδιαιτέρως μειωμένο και δεν καλύπτει ούτε τις βασικές ανάγκες.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Προτίθενται να προβούν σε άμεσο διορισμό μόνιμων φυλάκων στα σχολικά συγκροτήματα;

2. Προτίθενται να προβούν σε άμεση αντικατάσταση των κλαπέντων και σε επισκευή των ζημιών που έχουν υποστεί οι σχολικές μονάδες, των οποίων το κόστος θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και όχι τις Σχολικές Επιτροπές;

Για το ζήτημα του προγράμματος δωρεάν σίτισης μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (02-11-2012), το ποσοστό παιδιών ηλικίας 0-17 ετών σε κίνδυνο φτώχειας ανέρχεται στο 23,7%, δηλαδή μισό εκατομμύριο παιδιά διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας. Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι οι μνημονιακές πολιτικές των τελευταίων ετών οδηγούν όλο και μεγαλύτερο αριθμό οικογενειών στα συσσίτια και στις πάσης φύσεως φιλανθρωπίες. Σε αυτό το δραματικό τοπίο, το Ινστιτούτο Προληπτικής Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής, PROLEPSIS (ΜΚΟ) με δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχου εκατομμυρίων ευρώ υλοποιεί ένα «Πρόγραμμα Σίτισης και προώθησης Υγιεινής Διατροφής σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου σε κοινωνικά ευπαθείς περιοχές» πιλοτικά από πέρυσι τον Απρίλιο και κανονικά από τον Οκτώβριο του 2012 σε όλη τη χώρα.

Πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα το οποίο εγείρει ζητήματα σχετικά με την προαγωγή της υγιεινής διατροφής μέσα από την εκπαίδευση και τον υποσιτισμό μεγάλου αριθμού μαθητών στις αίθουσες διδασκαλίας.

Τα σχολικά κυλικεία, και γενικά η διατροφή στο σχολείο, αποτελούν επί της ουσίας συναρμοδιότητα τεσσάρων Υπουργείων: Υγείας, Παιδείας, Αγροτικής Ανάπτυξης (ο ΕΦΕΤ είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο των διατιθέμενων τροφίμων) και Ανάπτυξης (για τον καθορισμό των τιμών). Η έλλειψη εθνικής στρατηγικής με στόχο την ενημέρωση για τη σωστή διατροφή, τη χάραξη πολιτικών για το σχολικό περιβάλλον και την υγεία των μαθητών, σε συνδυασμό με την αποσπασματικότητα των μέτρων και των δράσεων που ενίοτε και συνήθως καθυστερημένα αναλαμβάνει η επίσημη Πολιτεία, καθώς και η έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς, αφήνουν το δρόμο ανοιχτό για την είσοδο των χορηγών-ιδιωτικών συμφερόντων στην εκπαίδευση.

Άγνωστα παραμένουν τα κριτήρια επιλογής των σχολείων προς ένταξη στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά και ο ρόλος του Υπουργείου Παιδείας για τον καθορισμό των κριτηρίων αυτών.

Η υπογραφή ιδιωτικών συμβάσεων μέσα στο σχολικό χώρο είναι άλλο ένα σημείο που χρήζει προσοχής καθώς επί της ουσίας, επινοικιάζεται ο χώρος του κυλικείου στο Ινστιτούτο από το πρόσωπο που έχει ήδη υπογράψει σύμβαση για την εκμίσθωσή του από τη Σχολική Επιτροπή. Η «εταιρία τροφοδοσίας» ορίζεται αποκλειστικά από το Ινστιτούτο.

Τουλάχιστον έκπληξη προκαλεί, επίσης, η διανομή ερωτηματολογίων τόσο στους Διευθυντές των συγκεκριμένων σχολείων όσο και στους γονείς, οι οποίοι διευθυντές και οφείλουν να αρνηθούν ενυπόγραφα αφού συμπληρώσουν «τα στοιχεία του σχολείου, το όνομα και την ιδιότητά» τους, σε περίπτωση που δεν επιθυμούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα.. Όσο για το ερωτηματολόγιο των γονέων, εκεί ζητείται από τους γονείς να καταχωρήσουν προσωπικά και οικογενειακά τους στοιχεία, όπως ταμείο ασφάλισης, επάγγελμα, ημερομηνίες γέννησης, κτλ. αλλά και το οικογενειακό τους ιστορικό, εγείροντας ζήτημα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Δεδομένου ότι:

σύμφωνα με το σύνολο της διεθνούς βιβλιογραφίας, αφενός η διαθεσιμότητα των τροφίμων στους σχολικούς χώρους επηρεάζει τη διαμόρφωση των διατροφικών συνηθειών των παιδιών, και αφετέρου η διατροφή και η υγεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, ειδικά στις ηλικίες της ανάπτυξης, δε νοείται προαγωγή της υγιεινής διατροφής στα σχολεία με «κουπόνια για αγορές στα σουπερ-μάρκετ/ δωροεπιταγές και αυτόματους πωλητές», όπως αναφέρει το ενημερωτικό σημείωμα του PROLEPSIS προς τους Διευθυντές σχολείων.

Η Γαλλία έχει ήδη από το 2005 απαγορεύσει τους αυτόματους πωλητές και όσες χώρες τους είχαν εισαγάγει, επανεξετάζουν την πολιτική τους, αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας να φροντίζει για την υγεία των μαθητών/-τριών αναλαμβάνοντας όλες τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες για τη σίτιση και τηρώντας όλους τους κανόνες υγιεινής διατροφής των παιδιών, αλλά και για την εκπαίδευσή τους σε θέματα υγιεινής διατροφής και καμία ιδιωτική πρωτοβουλία δε μπορεί να υποκαθιστά την παραπάνω υποχρέωση, ακόμα και αν δίδονται μεγάλα χρηματικά ποσά ως δωρεές σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, αυτό θα πρέπει να γίνεται με βάση το εκάστοτε νομοθετικό πλαίσιο και να ακολουθούνται οι δέουσες διαδικασίες που θα σέβονται τη διαφάνεια και τους θεσμούς, παρατηρείται μείωση του τζίρου σε όλα τα κυλικεία της χώρας με αποτέλεσμα πολλοί εκμισθωτές να επιθυμούν να τα εγκαταλείψουν, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο για την ανάληψη τους από συγκεκριμένες μεγάλες εταιρίες τροφοδοσίας

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί

1. Γίνονται ενέργειες από τα Υπουργεία για την καταπολέμηση του υποσιτισμού των μαθητών στο σύνολο της χώρας, και αν ναι, ποιες;

2. Υπάρχει εθνική πολιτική στρατηγική για την προαγωγή της υγιεινής διατροφής στην εκπαίδευση, οριζόντια και διεπιστημονική, όπως όφειλε να είναι, με δεδομένο ότι πλέον η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή ως προς την παιδική και εφηβική παχυσαρκία στην Ευρώπη;

3. Αν και σε ποιο βαθμό είναι ενήμερες οι αρμόδιες υπηρεσίες για το εν λόγω πρόγραμμα; Έχουν προβεί στους απαιτούμενους ελέγχους –π.χ. υγειονομικούς- για τη διασφάλιση της υγείας των σιτιζόμενων μαθητών; Παρακαλούμε να κατατεθούν τα σχετικά έγγραφα, καθώς και εκείνα με την άδεια τήρησης αρχείου προσωπικών δεδομένων από την Αρχή Προστασίας.

4. Γνωρίζουν με ποια κριτήρια (εκπαιδευτικά, κοινωνικά, κτλ) επιλέχθηκαν τα συγκεκριμένα σχολεία και αν γίνεται έμμεση διαφήμιση εταιριών μέσω της διανομής συγκεκριμένων προϊόντων; Υπάρχει έγκριση για την υλοποίηση του προγράμματος από τους αρμόδιους φορείς; Παρακαλούμε να κατατεθούν τα σχετικά έγγραφα.

5. Υπάρχει πολιτική βούληση για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της σχολικής σίτισης με την εισαγωγή αυτόματων πωλητών στα σχολεία, παρά το γεγονός ότι τέτοιες πρακτικές βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τη διεθνή βιβλιογραφία και τις έρευνες που έχουν διεξαχθεί σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη;

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Πληροφορική

Πλήρης Απασχόληση

22-01-2024

Αιγάλεω

Επιστήμες

Μερική Απασχόληση

31-01-2024

Ξηροκρηνη

400

⚽🏀 LIVE SCORES
15 Μαϊ. 2024
Ολυ
FT
2 - 0
ΑΕΚ
15 Μαϊ. 2024
ΠΑΟ
FT
4 - 1
Παν
15 Μαϊ. 2024
ΠΕΡ
ΤΕΛ
79 - 63
ΚΟΛ
16 Μαϊ. 2024
ΠΑΟ
20:15
-
ΠΑΟΚ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;