Έρνεστ Χέμινγουεϊ: 60 χρόνια από το θάνατο του σπουδαίου συγγραφέα
Σαν σήμερα το 1961 αυτοκτόνησε ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ.

O Έρνεστ Μίλλερ Χέμινγουεϊ, όπως ήταν ολόκληρο το όνομά του, γεννήθηκε στις 21 Ιουλίου 1899. Υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς Αμερικανούς συγγραφείς του 20ού αιώνα, ενώ δραστηριοποιήθηκε και στη δημοσιογραφία αφήνοντας πλούσιο και σπουδαίο έργο τόσο στη δημοσιογραφία όσο και στη λογοτεχνία.

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ έζησε μία ασυγκράτητη και περιπετειώδη ζωή για την οποία μάλιστα έγινε εξαιρετικά γνωστός, καθώς είναι ορατή στο συγγραφικό του έργο.

Ο συγγραφέας μεγάλωσε στο Όουκ Παρκ του Ιλλινόις, κοντά στην πόλη του Σικάγο, όπου πήγε σχολείο. Ο πατέρας του ήταν γιατρός, αλλά και ερασιτέχνης ψαράς και κυνηγός, μεταδίδοντας στον Χέμινγουεϊ τη φυσιολατρία και το ενδιαφέρον για τον αθλητισμό, ενώ από την άλλη η μητέρα του στο παρελθόν είχε πραγματοποιήσει καριέρα στην όπερα διδάσκοντας παράλληλα μουσική και τραγούδι. Η φυσιολατρία που του μετέδωσε μάλιστα ο πατέρας του είναι ευδιάκριτη και στα έργα του.

Ο πατέρας του Έρνεστ Χέμινγουεϊ τον παρότρυνε στα 18 του να καταταχθεί στον Αμερικανικό στρατό για να πολεμήσει στον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο, αλλά απορρίφθηκε. Πιθανότατα ο λόγος για τον οποίο απορρίφθηκε από το στρατό ήταν ένα πρόβλημα όρασης που είχε, αλλά ο ίδιος δεν πτοήθηκε. Έτσι, το Δεκέμβριο του 1917, έγινε δεκτός ως εθελοντής οδηγός ασθενοφόρου του Ερυθρού Σταυρού, με αποτέλεσμα να αποχωρήσει από την εφημερίδα όπου εργαζόταν τον Απρίλιο του 1918 και να φύγει για το ιταλικό μέτωπο.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Super Utopia (@super.utopia)

Πολύ σύντομα είδε “από πρώτο χέρι” τις φρικαλεότητες του πολέμου, καθώς ήταν οδηγός ασθενοφόρου και έπρεπε να συλλέγει πτώματα. Ωστόσο, λίγο μετά την άφιξή του στην Ιταλία, στις 8 Ιουλίου 1918, ο Χέμινγουεϊ τραυματίστηκε σοβαρά από θραύσματα όλμου, ενώ μετέφερε εφόδια στους στρατιώτες, επιζώντας από καθαρή τύχη, αφού λειτούργησε ως ασπίδα το σώμα Ιταλού στρατιώτη, που βρισκόταν μπροστά του και πέθανε ακαριαία. Η ταυτότητα του στρατιώτη (Fedele Temperini, 26 ετών), που συνέβαλε άθελά του στην επιβίωση του συγγραφέα εξακριβώθηκε μόλις το 2019 μετά από έρευνα δύο Ιταλών, ενός βιογράφου και ενός ιστορικού.

Όταν ο πόλεμος τελείωσε, ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ παρασημοφορήθηκε από το ιταλικό κράτος για την ανδρεία και την προσφορά του. Οι εμπειρίες του στο μέτωπο, η ανάρρωσή του σε νοσοκομείο του Μιλάνο μετά τον τραυματισμό του, καθώς και η σχέση που ανέπτυξε με την εθελόντρια νοσοκόμα Άγκνες φον Κουρόφσκι τον ενέπνευσαν αργότερα προκειμένου να γράψει μυθιστόρημά του Αποχαιρετισμός στα όπλα. Ωστόσο, η αποτυχία της συγκεκριμένης σχέσης τον στιγμάτισε και κουβαλούσε το ψυχικό τραύμα σε όλη τη ζωή του.

Έχοντας τελειώσει ο πόλεμος, το 1920  επέστρεψε στις Η.Π.Α., όπου εργάστηκε ως δημοσιογράφος και ανταποκριτής της εφημερίδας Toronto Star Weekly του Τορόντο. Το 1921 νυμφεύθηκε τη Χάντλυ Ρίτσαρντσον και για ένα διάστημα έζησαν στο Παρίσι, όπου ο Χέμινγουεϊ γνώρισε αρκετούς λογοτέχνες, ενώ συνδέθηκε φιλικά με τον Σκοτ Φιτζέραλντ, τον Έζρα Πάουντ και τον Τζαίημς Τζόυς. Εκείνη την περίοδο μάλιστα ο συγγραφέας επισκέφτηκε τη Θράκη, αφού ανέλαβε τη δημοσιογραφική κάλυψη του ελληνοτουρκικού πολέμου πραγματοποιώντας σημαντικές ανταποκρίσεις όσον αφορά την καταστροφή της Σμύρνης, αλλά και τις ανταλλαγές των πληθυσμών.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη #AlertaSpoiler (@alertaspoilernoticiero)

Το 1923 ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ επέστρεψε για λίγο στις Η.Π.Α., επειδή η σύζυγός του ήταν έγκυος και οι συνθήκες ήταν πιο ευνοϊκές εκεί για να γεννηθεί ο γιος τους. Την 1η Ιανουαρίου 1924 όμως παραιτήθηκε από την εφημερίδα όπου δούλευε και μετακόμισαν οικογενειακώς στο Παρίσι. Την περίοδο 1925-1929 ολοκλήρωσε μερικά από τα σημαντικότερα έργα του, ενώ γνωρίστηκε επίσης με την Γερτρούδη Στάιν, η οποία τον εισήγαγε στον κύκλο των καλλιτεχνών με επίκεντρο την Μονμάρτρη και ειδικότερα τη λογοτεχνική «Χαμένη Γενιά» (Lost Generation) των εξόριστων Αμερικανών συγγραφέων του Παρισιού.

Το 1927 χώρισε με την Χάντλυ Ρίτσαρντσον και νυμφεύθηκε για δεύτερη φορά την Αμερικανίδα Πωλίν Φάιφερ, ανταποκρίτρια μόδας για τα περιοδικά Vanity Fair και Vogue. Μαζί εγκαταστάθηκαν τον επόμενο χρόνο στo Κη Γουέστ της Φλόριντα, τόπο που αποτέλεσε μία σταθερή βάση για τον Χέμινγουεϊ τα επόμενα χρόνια, μέχρι φυσικά να “μεταφέρει” τη βάση του στην Κούβα. Μαζί της ο συγγραφέας απέκτησε το δεύτερο γιο του το 1928, ενώ το Δεκέμβριο του ίδιου έτους ο πατέρας του αυτοκτόνησε. Έπειτα, ακολούθησε η κυκλοφορία πολλών έργων, τα οποία σημείωσαν μεγάλη εμπορική επιτυχία, και τον καθιέρωσαν ως έναν εκ των σημαντικότερων συγγραφέων της γενιάς του.

Το Μάρτιο του 1937 ο Χέμινγουεϊ ταξίδεψε στην Ισπανία προκειμένου να καλύψει δημοσιογραφικά τον ισπανικό εμφύλιο. Εκεί γνώρισε τη γυναίκα που έγινε η τρίτη σύζυγός του. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τη Μάρθα Γκέλχορν, η οποία ήταν επίσης πολεμική ανταποκρίτρια. Η παράλληλη σχέση που αναπτύχθηκε μεταξύ τους οδήγησε όπως ήταν αναμενόμενο σε ένα δεύτερο διαζύγιο το 1940 και σε έναν τρίτο γάμο του με την Γκέλχορν, λίγες εβδομάδες αργότερα.

Μετά τον τρίτο του γάμο, ο Χέμινγουεϊ εγκαταστάθηκε στην Κούβα, στη βίλα Φίνκα Βίχια, κοντά στην Αβάνα, που ήταν και το πρώτο σπίτι που αγόρασε ο ίδιος έναντι 18.500 δολαρίων. Το σπίτι του στην Κούβα ήταν και η βάση του σχεδόν μέχρι και το θάνατό του. Όταν ξέσπασε ο Ισπανικός Εμφύλιος αποφάσισε να συμμετέχει ως πολεμικός ανταποκριτής στο μέτωπο της Αραγωνίας, όπως και γύρω από την πολιορκημένη από τα στρατεύματα του Φράνκο, Μαδρίτη. Έμεινε στο ξενοδοχείο Φλόριντα στη Μαδρίτη όπου φιλοξενούνταν ορισμένοι από τους δημοφιλέστερους Αμερικανούς εθελοντές στον πόλεμο. Μάλιστα, ο ίδιος τους γνώριζε προσωπικά και συνδεόταν φιλικά μαζί τους. Άλλωστε, στις ανταποκρίσεις του από την Ισπανία υπάρχουν προσωπικοί διάλογοι με αυτούς, ακόμα και ποιήματα αφιερωμένα στους νεκρούς του φίλους.

Την άνοιξη του 1944, ο Χέμινγουεϊ αποφάσισε να ταξιδέψει ξανά στην Ευρώπη για τη δημοσιογραφική κάλυψη του πολέμου, με πρώτο σταθμό το Λονδίνο. Εκείνη την περίοδο δημιουργήθηκε ρήξη στη σχέση με την τρίτη σύζυγό του. Παράλληλα, γνώρισε τη δημοσιογράφο του περιοδικού Time Μαίρη Γουέλς, με την οποία παντρεύτηκαν τελικά το 1946. Αυτή ήταν η τέταρτη σύζυγός του. Ο Χέμινγουεϊ επέστρεψε στην Αμερική τον Μάρτιο του ίδιου έτους, μετά τη λήξη του πολέμου.

Το 1950 εκδόθηκε το πρώτο μυθιστόρημα από την εποχή του Για ποιον χτυπά η καμπάνα, με τον τίτλο Across the River and Into the Trees, το οποίο πραγματεύεται μία ρομαντική ιστορία που εκτυλίσσεται στην μεταπολεμική Βενετία. Το μυθιστόρημα έλαβε κακές κριτικές ενταγμένες σε μία γενικότερη αμφισβήτηση της ικανότητάς του να συνεχίσει να δημιουργεί σημαντικά έργα. Η θεώρηση αυτή ανατράπηκε δύο χρόνια αργότερα, με την ολοκλήρωση της νουβέλας Ο Γέρος και η Θάλασσα, το 1951 και την έκδοσή της τον Σεπτέμβριο του 1952. Δημοσιεύτηκε αρχικά στο περιοδικό Life και προκάλεσε πολύ θετικά σχόλια, οδηγώντας τελικά στη βράβευση του Χέμινγουεϊ με το Βραβείο Πούλιτζερ (1953) και το Νόμπελ Λογοτεχνίας (1954).

Ο συγγραφέας αντιμετώπιζε για χρόνια αρκετά προβλήματα υγείας, ενώ προσπάθησε να αυτοκτονήσει δύο φορές. Δυστυχώς, τη δεύτερη φορά κατάφερε να βάλει τέλος στη ζωή του πυροβολώντας τον εαυτό του στο κεφάλι. Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ έφυγε από τη ζωή στις 2 Ιουλίου 1961.

Ακολουθούν 4 βιβλία του.

1. Για ποιον χτυπά η καμπάνα

Σύνοψη: Βασισμένο στις εμπειρίες του από τον Ισπανικό Εμφύλιο, το “Για ποιον χτυπά η καμπάνα” θεωρήθηκε από τους βιβλιοκριτικούς ως το κορυφαίο έργο του συγγραφέα και ένα από τα καλύτερα πολεμικά μυθιστορήματα όλων των εποχών. Περιγράφει τέσσερις μέρες από τη ζωή του ήρωα και πρωταγωνιστή Ρόμπερτ Τζόρνταν, ενός Αμερικανού που έχει σταλεί με την ιδιότητα του δυναμιτιστή, για να ανατινάξει μια στρατηγικής σημασίας γέφυρα. Τέσσερις μονάχα μέρες, στα τέλη της άνοιξης του 1937 στην Ισπανία, και συγκεκριμένα στα δάση γύρω από τη Σεγκόβια. Στη διάρκεια αυτών των κρίσιμων ημερών, ο Τζόρνταν βιώνει συγκλονιστικά τον έρωτα στο πρόσωπο της πανέμορφης και βασανισμένης Μαρίας, το φόβο και την αγωνία σε μια σπαρασσόμενη από τον Εμφύλιο χώρα, την αφοσίωση και τη φιλία, αλλά και τη δεισιδαιμονία στα πρόσωπα των Ισπανών ανταρτών. Παντού γύρω του ελλοχεύει ο θάνατος, που δίνει σε όλα τα συναισθήματα μια ολότελα διαφορετική διάσταση και ένταση.

2. Ο γέρος και η θάλασσα

Σύνοψη: Ο Σαντιάγο, ένας γέρος μοναχικός ψαράς που οι άλλοι θεωρούν γρουσούζη, θα δώσει τη μεγαλύτερη κι ίσως την τελευταία μάχη του με τον μεγάλο ξιφία στα ανοιχτά της Κούβας. Θα χρησιμοποιήσει όλη τη μαστοριά, το μυαλό και την τέχνη του. Τρεις μέρες θα κρατήσει η μάχη κι ο Σαντιάγο θα νικήσει. Όταν αργά την τρίτη νύχτα, θα μπει στο λιμάνι, δίπλα στη μικρή του βάρκα θα πλέει μονάχα το άσπρο κόκαλο από το τεράστιο ψάρι που καταβρόχθισαν στη διαδρομή τους οι καρχαρίες. Μια σημαντική στιγμή της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ένα από τα αξεπέραστα έργα του μεγάλου νομπελίστα συγγραφέα, το σπουδαιότερο ίσως κείμενο που γράφτηκε ποτέ για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση.

3. Αληθινό με το πρώτο φως

Σύνοψη:  “Είμαι μυθιστοριογράφος, άρα είμαι κι εγώ ψεύτης και επινοώ απ’ ό,τι ξέρω κι απ’ ό,τι έχω ακούσει. Είμαι ένας ψεύτης και η δικαιολογία μου είναι ότι, επινοώντας την αλήθεια, την κάνω πιο αληθινή απ’ όσο θα ήταν. Αυτό κάνει ένα συγγραφέα καλό ή κακό. Αν γράψω στο πρώτο πρόσωπο, δηλώνοντας ότι είναι μυθιστορία, οι κριτικοί θα εξακολουθήσουν εντούτοις να προσπαθούν να αποδείξουν ότι αυτά τα πράγματα ποτέ δεν μου συνέβησαν. Είναι τόσο ανόητο όσο το να προσπαθείς να αποδείξεις ότι ο Ντεφόε δεν ήταν ο Ροβινσώνας Κρούσος, κι επομένως το βιβλίο είναι κακό”. Το “Αληθινό με το πρώτο φως”, με θέμα το ταξίδι του Χέμινγουεϊ στην Κένυα το 1953-1954, είναι ένα μυθιστόρημα με έντονα τα αυτοβιογραφικά στοιχεία, γραμμένο κι αυτό, όπως και οποιοδήποτε άλλο του βιβλίο, με το απαράμιλλο ύφος του. Εκδόθηκε μετά θάνατον από το γιο του Πάτρικ, ο οποίος αναφέρεται σε αυτό ως ένα “παιδικό αρκουδάκι” που θέλει να παίρνει μαζί του στο κρεβάτι, κάθε νύχτα, πριν κοιμηθεί…

4. Θάνατος το απομεσήμερο

Σύνοψη:  “Με το που δέχεσαι για το θάνατο το “ου φονεύσεις”, είναι εντολή που εύκολα κι αυθόρμητα υπακούς. Όταν όμως ένας άνθρωπος είναι ακόμη εξεγερμένος ενάντια στο θάνατο, απολαμβάνει το να υιοθετεί ένα από τα θεϊκά χαρακτηριστικά, δηλαδή το να θανατώνει ο ίδιος. Είναι από τα βαθύτερα συναισθήματα όσων απολαμβάνουν το να σκοτώνουν. Είναι κάτι που γίνεται με περηφάνια, και φυσικά η περηφάνια είναι χριστιανικό αμάρτημα και ειδωλολατρική αρετή. Αλλά η περηφάνια γεννά την ταυρομαχία και την αληθινή απόλαυση της θανάτωσης, που πλάθει τον μεγάλο ματαδόρ.” Το “Θάνατος το απομεσήμερο” είναι από τα πιο σημαντικά βιβλία που γράφτηκαν ποτέ για τις ταυρομαχίες, αλλά δεν είναι αυτό μόνο. Με γλώσσα καθαρά λογοτεχνική, ο Χέμινγουεϊ βρίσκει εδώ την ευκαιρία να μιλήσει όχι μόνο για την Ισπανία και τους ανθρώπους της αλλά και για τη λογοτεχνία, την τέχνη, την τιμή, την ανδρεία, το θάνατο, με τρόπο ευθύ κι ωμό, συχνά συγκινητικό, κάποτε προκλητικό ή κι εξοργιστικό ακόμα.

Έρνεστ Χέμινγουεϊ: 10 γνωμικά του συγγραφέα γεμάτα σοφία

  1. Ποτέ μην ταξιδεύετε με κάποιον που δεν αγαπάτε.
  2. Είμαστε ισχυρότεροι στα σημεία που έχουμε ήδη σπάσει.
  3. Ποτέ μην κρίνετε έναν άνθρωπο από τους φίλους. Να θυμάστε, ότι οι φίλοι του Ιούδα ήταν άψογοι.
  4. Κοιτάζοντας φωτογραφίες χωρίς προκατάληψη και διαβάζοντας βιβλία με ανοιχτό μυαλό, θα έχετε την ζωή που θέλετε.
  5. Ο καλύτερος τρόπος για να μάθετε αν μπορείτε να εμπιστευτείτε κάποιον είναι να τον εμπιστευτείτε.
  6. Υπάρχουν 2 είδη ανθρώπων: αυτοί που είναι εύκολο να είσαι μαζί τους, αλλά εξίσου εύκολο να είσαι χωρίς αυτούς και αυτοί που είναι δύσκολο να είσαι μαζί τους, αλλά αδύνατο να ζήσεις χωρίς αυτούς.
  7. Η ευτυχία των έξυπνων ανθρώπων είναι το πιο σπάνιο πράγμα που ξέρω.
  8. Η ευτυχία δεν είναι τίποτα παραπάνω από καλή υγεία και κακή μνήμη.
  9. Η ζωή δεν είναι δύσκολη, όταν δεν έχει τίποτα να μάθεις.
  10. Είναι καλύτερο να μην έχεις ιδεολογία από το να μην έχεις δουλειά.

Πηγή εικόνας: Wiki Media Commons

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Πωλήσεις

Πλήρης Απασχόληση

06-03-2024

Αθήνα

1.000

Μέσα μαζικής ενημέρωσης

Πλήρης Απασχόληση

04-01-2024

Κηφισιά

⚽🏀 LIVE SCORES
30 Μαρ. 2024
Παν
15:00
-
Αστ
30 Μαρ. 2024
Βόλ
17:30
-
Κηφ
29 Μαρ. 2024
ΦΕΝ
19:45
-
ΑΛΜΠ
29 Μαρ. 2024
ΒΙΡ
21:30
-
ΠΑΟ

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;