Memes και τρολ κυνισμός
Η κουλτούρα του τρολ κυνισμού που σατιρίζει (πολύ πετυχημένα) τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Αφορμή για το κείμενο που διαβάζεις στάθηκε μία πρόσφατη προσωπική εμπειρία, η οποία έχει άμεση σχέση με το αναπτυσσόμενο πολιτισμικό φαινόμενο, που λέγεται “μιμίδια”, memes.

Όταν ήμουν στο Παρίσι, επισκέφτηκα κι εγώ, σαν πιστή τουρίστρια του είδους, το μουσείο του Λούβρου, έχοντας την κοινή ψευδαίσθηση ότι θα προλάβω να περιηγηθώ παντού και να δω όλα τα εκθέματα, ή έστω τα περισσότερα, μέσα σε μια μέρα. Έλα, όμως, που ο Λούβρος θέλει μια ολόκληρη ζωή. Αnyway, ξεφεύγω απ’ το θέμα.

Κάποια στιγμή, λοιπόν, φτάσαμε στον όροφο που στεγάζεται η σχολή των Ιταλών ζωγράφων της Αναγέννησης, όπου απο μόνη της η ιταλική σχολή περιλαμβάνει τουλάχιστον 1.000 και βάλε πίνακες, ανάμεσά τους βέβαια και η περίφημη Μόνα Λίζα του Νταβίντσι, η οποία ίσα που αχνοφαίνεται πίσω απο τα selfie sticks και τις κάμερες των Κινέζων τουριστών.

Κάναμε βόλτα και κοιτούσαμε πότε αδιάφορα πότε με περιέργεια τους πίνακες γύρω μας, όταν ξαφνικά αντικρύζω ένα έργο που μου τραβάει απευθείας την προσοχή, χωρίς να καταλαβαίνω ακριβώς το γιατί. Ένιωσα, ωστόσο, να μου θυμίζει πολύ έντονα κάτι γνώριμο και από την πρώτη στιγμή που έπεσε το μάτι μου εκεί, ήμουν πεπεισμένη ότι κάπου είχα ξανά δει τα ανεικονιζόμενα πρόσωπα και τον ίδιο τον πίνακα.

Μόλις συνειδητοποίησα απο που ήξερα τον πίνακα, ήταν μια στιγμή αστείας συνειδητοποίησης, ευχάριστης και περίεργης. Η αυτόματη εξοικείωσή με τον πίνακα είχε σαφή λόγο ύπαρξης: Τον είχα δει ξανά και ξανά με τη μορφή ancient meme και είναι αυτός εδώ:

O πίνακας, “Self-Portrait with a Friend”, γνωστός και ως,”Double Portrait”, αποδίδεται στον Ιταλό αναγεννησιακό ζωγράφο και αρχιτέκτονα, Raffaello Sanzio da Urbino, και στεγάζεται στο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι.

Νομίζω τότε ήταν που κατάλαβα πόσο βαθιά έχουν μπει τα memes στην καθημερινότητα και την κουλτούρα μας.

Αυτό που μας διασκεδάζει τόσο πολύ στα μιμίδια βρίσκεται ακριβώς στον πυρήνα της παραγωγής του χιούμορ και του γέλιου: Τα μιμς παρουσιάζουν μια “αβάσταχτη” αντικειμενική αλήθεια, την οποία αποδέχονται και την ίδια στιγμή σατυρίζουν, τρολάρουν. Κάνουν ένα κυνικό statement, σχόλιο πάνω στην τρέχουσα επικαιρότητα/πραγματικότητα, το οποίο, απ’ τη μία, “νομιμοποιεί” – αποδέχεται μια αλήθεια, ένα γεγονός -μέσω του χιούμορ και της βιτριολικής σάτιρας- και ταυτόχρονα τη στηλιτεύει, μέσω της απενοχοποιημένης ειρωνείας.

Ενδεικτικό παράδειγμα meme με πολιτικό περιεχόμενο/σκοπιμότητα:

Είναι ένα είδος κυνικής τρολιάς που εξομαλύνει τον πόνο μιας αλήθειας, μιας συνθήκης, μιας κατάστασης, συνήθως επίκαιρης και αντικειμενικής (π.χ. ένα γεγονός της επικαιρότητας, την οικονομική κρίση, τους χαμηλούς μισθούς, τις σχέσεις, την ελληνική οικογένεια, την ακρίβεια των γιατρών που χρεώνουν ακριβά την επίσκεψη), κάνοντάς την λίγο πιο γλυκιά, πολύ πιο αστεία, λίγο περισσότερο “βιώσιμη” για εμάς και όσους τη ζουν ως τέτοια.

Πρόκειται για μια εξαιρετικά πετυχημένη και διαδεδομένη μορφή σατυρικής αναπαράστασης την πραγματικότητας που “πιάνει” τον παλμό της εποχής και ταυτόχρονα καταφέρνει να δίνει παλμό στην εποχή, έναν παλμό τρολιάς, καυστικού χιούμορ και διαφυγής από την πραγματικότητα.

Αυτό για εμάς είναι τόσο λυτρωτικό όσο και “ανησυχητικό”, με την έννοια ότι διασκεδάζουμε όντως πολύ, βλέποντας πρόσωπα σε πίνακες απ’ την εποχή της Αρχαιότητας, του Βυζαντίου ή της Αναγέννησης να συνομιλούν μεταξύ τους στο σύμπαν της οικονομικής κρίσης και παγκόσμιας αποσταθεροποίησης του 2018.

Αν μη τι άλλο, πλέον αναδεικνύεται ως μια σχεδόν αλάνθαστη και εγγυημένη πρακτική παραγωγής γέλιου, η οποία πατάει πάνω στις μεγάλες αλήθειες… Όλες εκείνες τις αλήθειες των καιρών μας, που πονάνε, που μας καταπιέζουν, μας κατατρέχουν καθημερινά και για αυτό ακριβώς είναι και τόσο αστείες, όταν πέφτουν στα νύχια του επικού τρολαρίσματος των memes.

Τα μιμίδια, αυτή η τόσο εφευρετική μορφή θέασης και κριτικής, μας απελευθερώνουν και μας προκαλούν αίσθημα κάθαρσης, μέσω της απενοχοποιημένης σάτιρας και της troll αποδοχής της σκληρής και ενίοτε δυστοπικής πραγματικότητας που ζούμε.

Παρότι συχνά έρχονται στο επίκεντρο μεγάλης διαμάχης για λόγους πολιτικής ορθότητας, με αφορμή κάποιες ατυχείς στιγμές τους, τα memes είναι στην πλειοψηφία τους ευφυή, διασκεδαστικά και αποτελούν έναν σύγχρονο και δοκιμασμένο τρόπο να διαφύγει κανείς από μια πραγματικότητα, την οποία δεν μπορεί να διαχειριστεί ή να αλλάξει -για πολλούς και διάφορους λόγους.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ VIDEOS - ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΛΟΙ

JOBS

Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα

Παραγωγή

Πλήρης Απασχόληση

11-03-2024

Ασπρόπυργος

Υπηρεσίες Εστίασης

Πλήρης Απασχόληση

11-03-2024

Βουλιαγμένη Αττικής

950

⚽🏀 LIVE SCORES

ΠΩΣ ΣΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;