Και συμβαίνει το αναμενόμενο! Αντιδρούν οι φιλόλογοι για τις αλλαγές στο Λύκειο!

Από neolaia.gr Team 5 Σεπτεμβρίου 2018

Και άδικο δεν έχουν!

Και δεν μπορεί κανείς να τους κατηγορήσει. Οι αλλαγές στο Λύκειο και τις Πανελλήνιες, που το Υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε από το 2016, με αποκορύφωμα αυτές των τελευταίων ημερών, υποβαθμίζουν σαφώς το επάγγελμα του φιλολόγου.

Τη στιγμή που τα Λατινικά καταργήθηκαν από το Λύκειο (άρα και από τις Πανελλήνιες), δημιουργείται πρόβλημα σε χιλιάδες φιλολόγους που διδάσκουν σε φροντιστήρια. Είναι εξαιρετικά πιθανό να χάσουν τη δουλειά τους.

Το μάθημα της Κοινωνιολογίας είναι πολύ ενδιαφέρον, χωρίς αμφιβολία, ωστόσο υπάρχει κάποια υπερβολή στο να διδάσκεται για 6 ώρες την εβδομάδα. Όταν πανεπιστημιακά μαθήματα Κοινωνιολογίας διδάσκονται περίπου τις μισές ώρες.

Επίσης, το μάθημα της Λογοτεχνίας θα έμοιαζε για πολλούς πιο «λογική» επιλογή σαν μάθημα που θα έπρεπε να επανέλθει στις Πανελλήνιες.

Για όλα αυτά και πολλά ακόμα, στάλθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και σε όλους τους αρμόδιους για τις αλλαγές φορείς, μία επιστολή διαμαρτυρίας.

«Εδώ και δεκαετίες οι φιλόλογοι γινόμαστε μάρτυρες της μεθοδευμένης, συστηματικής υποβάθμισης και αποψίλωσης των κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών στα σχολεία. Τομές της επιδείνωσης η κατάργηση των εξετάσεων των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο, της Λογοτεχνίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, η εκμηδένιση σχεδόν της διδασκαλίας του Επιταφίου και της Αντιγόνης και η σοβαρή υποβάθμιση των Λατινικών.

Τα επόμενα βήματα είναι ο πλήρης εξοβελισμός των Λατινικών από την Ομάδα Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ Λυκείου και η περαιτέρω υποβάθμιση των Αρχαίων μέσω της κατάργησης της εξέτασης της μετάφρασης στο Γνωστό.

Ταυτόχρονα, ως προς τις εργασιακές συνθήκες, οι φιλόλογοι βιώνουν την πλήρη ανασφάλεια και υποτίμηση του επαγγέλματός τους και τον ασφυκτικό ανταγωνισμό για τις λιγοστές υπάρχουσες θέσεις εργασίας. Η πρόσληψη στο Δημόσιο ακόμη και ως αναπληρωτή ή ωρομισθίου έχει καταστεί ανέφικτη εδώ και χρόνια για τους νέους πτυχιούχους, ενώ οι παλαιότεροι βλέπουν τον διορισμό συνεχώς να απομακρύνεται από τον ορίζοντα.

Οι πίνακες είναι γεμάτοι με ονόματα ανθρώπων που δεν θα μπουν να διδάξουν σε τάξη ποτέ, ενώ ακόμη και οι επιτυχόντες στον ΑΣΕΠ δεν έχουν δει ακόμη τους κόπους τους να ανταμείβονται.

Λόγω της πλήρους εργασιακής εξαθλίωσης, του ευτελισμού των πτυχίων και του υπερκορεσμού του επαγγέλματος, η ζήτηση για τις Φιλοσοφικές Σχολές συνεχώς πέφτει, κατακρημνίζοντας εν συνεχεία τις βάσεις εισαγωγής στα εν λόγω τμήματα και υποβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο τις σπουδές και τα πτυχία των φιλολόγων. Κι ενώ οι αδιόριστοι και άνεργοι φιλόλογοι αριθμούν πολλές χιλιάδες, η εισαγωγή στις σχολές που οδηγούν στην ειδικότητα ΠΕ02 συνεχίζει ακάθεκτα αθρόα, με το φαινόμενο των 20 (!) πανεπιστημιακών τμημάτων να συνεχίζουν απτόητα τη λειτουργία τους, παράγοντας στρατιές ανέργων, που είναι μαθηματικά βέβαιο ότι αποκλείεται να απορροφηθούν τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Κανένας άλλος επιστημονικός κλάδος δεν αριθμεί τόσα πολλά πανεπιστημιακά τμήματα με τόσο δυσανάλογα μικρή απορρόφηση στην αγορά.

Και κάπως έτσι έφτασαν η ανεργία και η ετεροαπασχόληση στα ύψη, ενώ η αμοιβή στα φροντιστήρια και στα ιδιαίτερα στα τάρταρα.

Βλέποντας την οικτρή κατάσταση της ανθρωπιστικής παιδείας και τις ζοφερές επαγγελματικές μας προοπτικές (παθογένειες σύμφυτες και αλληλένδετες), αισθανόμαστε το χρέος να αρθρώσουμε λόγο. Να μη μένουμε άλλο βουβοί. Να εκφράσουμε την αγωνία μας και να καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις προς όλους τους ιθύνοντες και τους αρμόδιους φορείς.

Οι θέσεις μας είναι σαφείς και εύλογες:

1. Δραστική μείωση των εισακτέων στις Φιλοσοφικές Σχολές.
2. Συγχώνευση των διαφορετικών τμημάτων που οδηγούν στην ειδικότητα ΠΕ02 σε ένα και μοναδικό τμήμα Φιλοσοφικής ανά πόλη όπου τώρα υφίστανται, με κατευθύνσεις που θα οριστούν από το κάθε τμήμα. Όχι στην πολυδιάσπαση της Φιλοσοφικής. Μία και ενιαία Φιλοσοφική-Φιλολογική Σχολή.
3. Ενσωματωμένη και αναπόσπαστη παιδαγωγική επάρκεια στα πτυχία των φιλολόγων.
4. Αποσύνδεση των βάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη ζήτηση των σχολών. Προκαθορισμός του βαθμού πρόσβασης και του αριθμού των εισακτέων σε κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα από τα μέλη ΔΕΠ αυτού, βάσει σαφούς σχεδιασμού.
5. Επαναφορά της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
6. Επαναφορά του συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων με τα 6 μαθήματα, όπως ίσχυσε κατά τα έτη 2006-2015. Επαναφορά της πανελλαδικής εξέτασης της Λογοτεχνίας. Όχι στην κατάργηση των Λατινικών. Όχι στη μείωση ή κατάργηση των εξετάσεων στη Β’ Λυκείου.
7. ‘Αμεσοι διορισμοί όλων των επιτυχόντων φιλολόγων στους μέχρι τώρα διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Προσμέτρηση της προϋπηρεσίας.
8. Όχι στην ανάθεση των φιλολογικών μαθημάτων σε καθηγητές άλλων ειδικοτήτων.
9. Επετηρίδα ανοιχτή για όλους τους πτυχιούχους φιλολόγους, με επιπλέον μοριοδότηση των σχετικών προσόντων.
10. Αναμόρφωση-αναβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων σε Γυμνάσιο και Λύκειο, με έμφαση στην κλασική παιδεία και στις διαχρονικές, καθολικές ανθρωπιστικές αρχές της. Μαθήματα προσανατολισμένα στη διεπιστημονική και διεθνιστική προοπτική, όπως Ιστορία Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, Θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Στοιχεία Παγκόσμιας Φιλοσοφίας, Παγκόσμια Λογοτεχνία, Αρχαιοελληνικός και Ρωμαϊκός Πολιτισμός.»

Δείτε επίσης: Αλλαγές στο Λύκειο: Γιατί καταργήθηκαν τα Λατινικά από τις Πανελλήνιες;

ΕΙΣΑΙ ΜΕΣΑ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΚΟΝΤΟΠΑΚ VIBER ΣΤΙΚΕΡΣ; ΝΤΑΟΥΝΛΟΟΥΝΤ ΛΕΜΕ ΕΔΩ --> https://vb.me/fac486