Πόσο σημαντικές είναι οι διακοπές για σένα;

Από neolaia.gr Team 8 Απριλίου 2018

Η ψυχολογική και σωματική κούραση είναι κατά τη γνώμη μου μια πολύ ύπουλη κατάσταση, ακριβώς επειδή είναι μια «αόρατη ασθένεια».

 

Η ψυχολογική και σωματική κούραση είναι κατά τη γνώμη μου μια πολύ ύπουλη κατάσταση, ακριβώς επειδή είναι μια «αόρατη ασθένεια». Μια «νόσος» που το σώμα και η ψυχή ασθενούν όμως εξωτερικά τίποτα το ανησυχητικό δεν προβληματίζει τον πάσχοντα. Στην περίπτωση της το άτομο που νοσεί δεν έχει φαινομενικά τίποτα, στην πραγματικότητα όμως δεν είναι και δε νιώθει καλά.

Στην απλή της μορφή η κόπωση αποτελεί ένα δυσάρεστο σύνολο συναισθημάτων που βιώνει το άτομο όταν ξεπερνά τα ενεργειακά του αποθέματα. Πολλές φορές εμφανίζεται ως σωματική αντίδραση μετά από μια στενοχώρια, μια κατάσταση εντόνου στρες, ή μια φάση έντονης ψυχολογικής πίεσης. Συνηθέστερα εκδηλώνεται με μυϊκή καταβολή, επηρεάζοντας ταυτόχρονα το κεντρικό νευρικό σύστημα και τον ψυχισμό.

Η εξάντληση του ατόμου σε συνδυασμό με τη μείωση των κοινωνικών, επαγγελματικών και διαπροσωπικών του δραστηριοτήτων είναι τα μόνα που μπορούν να μαρτυρήσουν την ύπαρξη της σωματικής, ψυχολογικής και νευρολογικής δυσλειτουργίας. Όταν όλα οργανικά «λειτουργούν» κανονικά και όταν ο ύπνος δεν είναι ποτέ αρκετός για να μειώσει τα συμπτώματα και την αίσθηση της αδυναμίας, τότε πίσω από την σωματική εξάντληση κρύβεται μια ψυχοσωματική κατάσταση η οποία μπορεί να οδηγήσει σταδιακά στο σύνδρομο της χρόνιας κόπωσης.

Είναι πολύ δύσκολο να καταλάβουμε πότε ξεπερνούμε τα ενεργειακά μας αποθέματα και πότε υπερβαίνουμε τα ψυχολογικά μας όρια. Οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής, οι σύνθετες υποχρεώσεις και βέβαια οι προσωπικές μας φιλοδοξίες πολλές φορές μας οδηγούν στο να ξεπερνάμε διαρκώς τον εαυτό, τις δυνάμεις και τις αντοχές μας. Τι γίνεται όμως όταν ο εαυτό μας χτυπάει κόκκινο; Όταν οι αντοχές μας εξαντλούνται; Και όταν ο οργανισμός μας αρνείται να συνεχίσει;

ΚΑΙΡΟΣ ΓΙΑ ΑΛΛΑΓΗ

Όταν ο εσωτερικός συναγερμός αρχίσει να χτυπά τότε είναι ώρα για αλλαγή στον τρόπο ζωής και σκέψης. Σταδιακά και όχι απότομα πρέπει σιγά σιγά να μπούμε σε ένα νέο μοντέλο καθημερινότητας με λιγότερη πίεση, λιγότερη στενοχώρια, λιγότερο άγχος και στρες. Είναι πολύ σημαντικό να τιθασεύσουμε την τελειομανία, τη σχολαστικότητα και την υπερ-κινητικότητα μας. Να υιοθετήσουμε ένα πιο θετικό τρόπο σκέψης και ένα πιο χαλαρό τρόπο δράσης.

Είναι απαραίτητο να μειώσουμε κάποιες καθημερινές δραστηριότητες και να αφήσουμε στον εαυτό μας χώρο, χρόνο και δυνατότητες για χαλάρωση και ανάπαυση. Πρέπει με απλά λόγια να αποκτήσουν μια πιο υγιή καθημερινή ρουτίνα και ένα πιο ποιοτικό επίπεδο διατροφής, ύπνου και σωματικής δραστηριότητας.

ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΗΣ ΚΟΥΡΑΣΗΣ

  • Αν η απόδοση σου στη δουλειά/ σχολή έχει μειωθεί αισθητά
  • Αν οποιοδήποτε τηλεφώνημα σε ενοχλεί
  • Αν ο ύπνος έχει γίνει πολυτέλεια
  • Αν εκνευρίζεσαι με το παραμικρό
  • Αν ξεσπάς συνεχώς στον κολλητό/ή σου
  • Αν τα βάζεις με το/τη σύντροφό σου χωρίς ιδιαίτερο λόγο
  • Αν το αγαπημένο μέχρι πρότινος χόμπι σου ακούγεται ανυπόφορο βασανιστήριο.
  • Αν γενικά δεν έχεις καμία όρεξη να σηκωθείς από τον καναπέ.
  • Αν νιώθεις ότι δε θέλεις να δεις και να ακούσεις κανένα
  • Αν το κρεβάτι σου μοιάζει επίγειος παράδεισος…

Τότε σίγουρα χρειάζεσαι κάτι περισσότερο από μερικές ώρες ποιοτικού ύπνου. Πρώτα από όλα χρειάζεσαι άμεσα διακοπές.

Όταν λέω διακοπές δεν εννοώ απαραίτητα ένα μήνα σε κάποιο βουνό ή σε κάποιο ερημικό νησί. Ακόμα και τρεις μέρες μακριά από περιβάλλον και τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας μπορούν να γίνουν σανίδα σωτηρίας. Η ψυχική κούραση που βιώνεις αποτελεί μια επίπονη κατάσταση, η οποία σωματοποιεί την πίεση που ασκείται στο μυαλό σου από τις υποχρεώσεις και συνθήκες της καθημερινότητας. Ακόμα και η πιο μικρή διαφυγή από αυτή μπορεί να έχει πολλές ευεργετικές συνέπειες. Αθροιστικά πολλές σύντομες αποδράσεις όταν γίνονται συστηματικά μπορούν να κάνουν θαύματα, μπορούν να σου αλλάξουν τηδιάθεση, την ψυχολογία και συνολικά τον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς.

Το τριήμερο που έρχεται αποτελεί μια χρυσή ευκαιρία σωματικής ξεκούρασης και ψυχικής εκτόνωσης. Ακόμα και τρεις μέρες απόδρασης μπορούν να ανανεώσουν τη διάθεση σου και να γεμίσουν τις μπαταρίες σου.

Βρες ένα προορισμό της επιλογής σου, μια καλή παρέα, κλείσε το κινητό και αφήσου στην ανεμελιά, την τεμπελιά και την καλοπέραση!

Ειρήνη Μεσσήνη
Συμβουλευτική Ψυχολόγος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ