Η εξουσία δεν είναι αυτοσκοπός, η ΔΗΜΑΡ περήφανη για τη συνεργατική κυβέρνηση.
Τη στιγμή που η Ελλάδα, η πολιτική και η κοινωνική της ζωή, βρίσκεται στον αστερισμό της υπερψήφισης ή μη του πακέτου των σκληρότατων κοινωνικά οικονομικών μέτρων, υπό το δίλλημα της άμεσης κατάρρευσης όπως τίθεται από τους ευρωπαίους εταίρους – δανειστές και το Δ.Ν.Τ., το neolaia.gr θεωρεί ιδιαίτερη χρήσιμη την… «ανάκριση» ενός από τα κεντρικά και με βαρύνουσα άποψη στελέχη της Δημοκρατικής Αριστεράς, του μέλους της Εκτελεστικής Επιτροπής της Γεράσιμου Γεωργάτου, λόγω και του κομβικού ρόλου του κόμματός του στις εξελίξεις. Ο υπεύθυνος της Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής της ΔΗΜΑΡ ρωτήθηκε για τη στάση του κόμματος στο εν λόγω εξαιρετικά αυξημένης κρισιμότητας ζήτημα, αλλά και γενικότερα για την πορεία της χώρας και των νέων μέσα στη σύγχρονη δυσοίωνη πραγματικότητά της.
Ο Γεράσιμος Γεωργάτος, ακαδημαϊκά ειδικευμένος στα πεδία της ευρωπαϊκής ιστορίας και της διαβαλκανικής συνεργασίας και πολιτικά ενεργός από τα νεανικά του χρόνια στην ευρύτερη κεντροαριστερά, μιλά ειδικότερα για τη διάκριση κυβερνώσας και κυβερνητικής αριστεράς και για το τι μπορεί να συνεπάγονται οι διαφορές τους πρακτικά. Χαρακτηρίζει τα μέτρα του νέου πακέτου αβάσταχτα για μεγάλο μέρος του πληθυσμού, αλλά τα περισσότερα εξ αυτών τα θεωρεί αναγκαία, με δεδομένη την εικόνα μιας Ελλάδας εκτός αγορών κι ακόμα στο περιθώριο των διεθνών εξελίξεων. Εκλαμβάνει την ανεργία και τους νέους ανέργους «βραδυφλεγή βόμβα» στα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας και το αντιμετωπίζει ως θέμα κατεπείγουσας δράσης. Πιστεύει, δε, ότι εκτός από την Ελλάδα που πρέπει, πράγματι, να επιτελέσει το καθήκον της, οφείλει κι η Ευρώπη να επανέλθει το συντομότερο δυνατό σε προοδευτική κατεύθυνση.
Στην «προβοκατόρικη» ερώτηση της νεανικής ιστοσελίδας για την εικόνα σε πολλούς της ΔΗΜΑΡ ως κόμματος «μπαλαντέρ» που θέλει να μπορεί να συνεργάζεται για τη διακυβέρνηση της χώρας και με τις δυο πλευρές του πολιτικού φάσματος, το στέλεχος της Δημοκρατικής Αριστεράς αντιστρέφει τους όρους της ερώτησης. Απαντά πως η ύπαρξη ενός τέτοιου κόμματος που η ύπαρξή του είναι σύνηθες φαινόμενο στην Ευρώπη μπορεί κάλλιστα να αποτελεί δείγμα αύξησης της κουλτούρας διαλόγου, συναινέσεων και συγκλίσεων των πολιτικών δυνάμεων που φιλοδοξούν να εργαστούν για ένα καλύτερο αύριο για τον τόπο.
Ας δούμε, όμως, αναλυτικά τις απόψεις του κ. Γεωργάτου ενόψει της ψηφοφορίας για το πακέτο των μέτρων αλλά και για ευρύτερου εσωτερικού και, φυσικά, λόγω και της ιδιότητάς του, και εξωτερικού ενδιαφέροντος ζητήματα:
Κύριε Γεωργάτε, τελικά, η Δημοκρατική Αριστερά είναι έτοιμη σε επίπεδο ηγεσίας όσο και βάσης για την ανάληψη των κυβερνητικών ευθυνών στην οποία προχώρησε με στόχο τη σταδιακή έξοδο της χώρας από την κρίση ή σύντομα θα αποδειχθεί ότι προτιμά την ύπαρξής της ως ένα κόμμα-φόρουμ ιδεών της κεντροαριστερής αντιπολίτευσης;
Η ΔΗΜΑΡ έχει αυτοπροσδιοριστεί ως κυβερνώσα αλλά όχι κυβερνητική αριστερά. Αυτό σημαίνει δυο πράγματα. Πρώτο, ότι η εξουσία δεν αποτελεί αυτοσκοπό και τρόπο αναπαραγωγής της μέσω πελατειακών δικτύων, όπως συμβαίνει με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, αλλά μέσο για την προώθηση προοδευτικών μεταρρυθμίσεων για τη βελτίωση της ζωής των πολιτών και για την προστασία των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων. Και αυτό μπορεί να το εξυπηρετήσει είτε από θέσεις κυβερνητικής ευθύνης είτε ως υπεύθυνη αντιπολίτευση, ανάλογα με το συσχετισμό δυνάμεων που προκύπτει κάθε φορά από τη δημοκρατική εκλογική διαδικασία. Δεύτερο, κυβερνώσα, σημαίνει ότι δεν περιορίζεται αποκλειστικά σε καταγγελίες και σε ρόλο εισαγγελέα του πολιτικού συστήματος, όπως μας έχει συνηθίσει επί χρόνια το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά είναι κάθε φορά έτοιμη να έλθει αντιμέτωπη με την πραγματικότητα και να δοκιμάσει να εφαρμόσει στο πεδίο του ρεαλισμού τα οράματα και τις αξίες της για ισότητα, δικαιοσύνη, ελευθερία και δημοκρατία.
Πως αλλάζει το πολιτικό-κοινωνικό τοπίο σε περίπτωση υπερψήφισης του νέου πακέτου μέτρων, όπως έχει συμφωνηθεί μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας;
Τα μέτρα είναι όχι απλώς δυσβάσταχτα, αλλά αβάσταχτα για μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Δυστυχώς όμως, με την Ελλάδα εκτός χρηματοδοτικών αγορών και με τεράστιο έλλειμμα και χρέος, δεν υπάρχει άλλη πηγή χρηματοδότησης εκτός από αυτή των ευρωπαίων εταίρων μας, για να μην πτωχεύσουμε. Είναι, ξέρετε, πολύ διαφορετικό πράγμα μια φτωχή από μια πτωχευμένη χώρα. Ούτε, εξάλλου, έχει κατατεθεί κάποιο εναλλακτικό πειστικό σχέδιο για έξοδο από την κρίση. Ο φετινός χειμώνας θα είναι εξαιρετικά δύσκολος και ελπίζω όλοι μας, οι έλληνες πολίτες και η ελληνική κοινωνία, να επιδείξουμε πείσμα, υπομονή, αντοχή και ψυχραιμία για να βγούμε από τα δύσκολα, γιατί θα βγούμε. Να γίνει όμως με τις μικρότερες δυνατές απώλειες. Αυτό εξάλλου επιδιώκει και η ΔΗΜΑΡ με τη συμμετοχή της στο συνεργατικό κυβερνητικό σχήμα. Το πολιτικό τοπίο είναι ρευστό. Υπάρχει έντονη κινητικότητα σε όλους τους πολιτικούς χώρους και σίγουρα θα υπάρξουν έντονες ανακατατάξεις. Από την πλευρά της η ΔΗΜΑΡ έχει θέσει ως στόχο την ανασυγκρότηση του χώρου του δημοκρατικού σοσιαλισμού και των προοδευτικών μεταρρυθμιστικών δυνάμεων που παραμένει κενός καθώς το ΠΑΣΟΚ καταρρέει και το οποίο επιπλέον δεν τον εκπροσώπησε ποτέ αυθεντικά ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό μεταρρυθμιστικό κόμμα.
Σε έναν ορίζοντα διετίας, μέχρι τις πολλαπλές κάλπες του 2014, πιστεύετε ότι υπάρχει προοπτική σταδιακής υποχώρησης της ανεργίας σε ένα έστω ανεκτό -λειτουργικό επίπεδο για την ελληνική κοινωνία και οικονομία και ποιος είναι ο ρεαλιστικός στόχος της κυβέρνησης τρικομματικής συνεργασίας και ποια η ειδικότερη επιδίωξη για την αντιμετώπιση του ζητήματος της ανεργίας των νέων ανθρώπων;
Ας μη γελιόμαστε. Η ανεργία αποτελεί βραδυφλεγή βόμβα για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και είναι από τα πιο κρίσιμα και δύσκολα προβλήματα. Χρειάζεται επανεκκίνηση της χειμαζόμενης οικονομίας και αναπτυξιακή πνοή για τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Κάποια πράγματα θα γίνουν για να βελτιωθεί πιο άμεσα η κατάσταση. Με την ανακαιφαλαιοποίση οι τράπεζες θα επανατροφοδοτήσουν, έστω και με περιορισμένη ρευστότητα, επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Επιταχύνεται η απελευθέρωση και αξιοποίηση πόρων του ΕΣΠΑ και η επανεκκίνηση μεγάλων έργων που θα προκαλέσει αλυσιδωτές θετικές επιδράσεις. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα διοχετεύσει άμεσα πόρους για τη χρηματοδότηση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, θα ενεργοποιηθούν προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας. Και φυσικά σε ένα μεσοπρόθεσμο ορίζοντα οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε τη γραφειοκρατία και να θεσπίσουμε ένα σταθερό απλό και δίκαιο φορολογικό σύστημα δημιουργώντας έτσι φιλικό και ελκυστικό επενδυτικό περιβάλλον. Η συνέργια όλων αυτών των δράσεων και των παραγόντων αναμένεται να κάμψει άμεσα και μεσοπρόθεσμα το ύψος της ανεργίας
Απευθυνόμενος στη νεολαία, ποια επιχειρήματα μπορείτε να επιστρατεύσετε για να την πείσετε να αυξήσει την εμπιστοσύνη της προς το κόμμα σας;
Θα έλεγα πως η επιλογή της ΔΗΜΑΡ είναι επένδυση στην ελπίδα. Σήμερα, και εξαιτίας της κρίσης, μοιάζει σαν να αντιμάχονται δύο Ελλάδες. Η παλιά Ελλάδα των κρατικοδίαιτων πελατειακών σχέσεων, της διαφθοράς και της διαπλοκής, του ρουσφετιού και του εύκολου κέρδους που προσπαθεί απεγνωσμένα να διατηρήσει παράλογα προνόμια σε βάρος του γενικού κοινού συμφέροντος και η Ελλάδα που θέλει να απαλλαγεί από τα βαρίδια και τις στρεβλώσεις του παρελθόντος, η Ελλάδα της δημιουργίας, της προόδου, του ισότιμου ευρωπαϊκού εταίρου και όχι του επαίτη. Αυτή την Ελλάδα και όσους πιστεύουν σε μια τέτοια προοπτική, που αρνούνται τη μοιρολατρία του «τίποτα δεν αλλάζει» και του «όλοι τους είναι ίδιοι», αυτούς θέλει να εκφράσει και να εκπροσωπήσει πολιτικά η Δημοκρατική Αριστερά. Γι` αυτό καλεί τη νεολαία να πυκνώσει την παρουσία της και τη συμμετοχή της στο πολιτικό γίγνεσθαι, για να πιέσει και να διεκδικήσει το μέλλον που της ανήκει. Για να είναι η ίδια που θα το σχεδιάσει.
Σε πολιτικό επίπεδο, η ΔΗΜΑΡ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κι ως «κόμμα – μπαλαντέρ», που θα τη συναντάμε σε ρόλο κρίσιμου πολιτικού παράγοντα είτε σε οικουμενικότερα – κεντροδεξιά σχήματα είτε σε κεντροαριστερούς πόλους διακυβέρνησης ή θεωρείται πως η συμμετοχή της Δημοκρατικής αριστεράς στην παρούσα περισσότερο ή λιγότερο αναγκαστικά συντηρητική κυβερνητική πρόταση κάνει απαγορευτική στο άμεσο μέλλον μια κυβέρνηση αμιγούς αριστερής – κεντροαριστερής κατεύθυνσης;
Η ύπαρξη ενός τέτοιου κόμματος «μπαλαντέρ», παρόλο που ο όρος έχει αρνητικό φορτίο, στην πραγματικότητα αποτελεί εξαιρετικά θετικό γεγονός. Συμβαίνει σε πλείστες ευρωπαϊκές χώρες όπου υπάρχει κουλτούρα διαλόγου, συναινέσεων και συγκλίσεων και συγκροτούνται κυβερνήσεις συνεργασίας. Αποτελεί, δηλαδή, δείγμα κοινωνικής και πολιτικής ωριμότητας ενός κοινωνικού σχηματισμού. Αντιθέτως, οι μονοκομματικές κυβερνήσεις, η εμμονή στην ιδεολογική και πολιτική καθαρότητα και η κάθετη αντιπαράθεση, αποτελούν δείγματα τριτοκοσμικής και καθυστερημένης νοοτροπίας. Η ΔΗΜΑΡ είναι περήφανη, που έστω και υπό συνθήκες κρίσης, συμβάλλει σε ένα συνεργατικό εγχείρημα και ελπίζουμε αυτό να εμπεδωθεί στην ελληνική κοινωνία γιατί θα αποτελεί βήμα προόδου. Συνεπώς, ως κόμμα δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να συμμετέχουμε και σε κυβέρνηση αριστερής – κεντροαριστερής κατεύθυνσης, αρκεί αυτό να προκύπτει ως αποτέλεσμα προγραμματικής συμφωνίας και δέσμευσης για την ασκούμενη πολιτική και όχι ως ευκαιριακή σύμπραξη για τη νομή της εξουσίας.
Ως υπεύθυνος του Τομέα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής της ΔΗΜΑΡ, έχετε τη γνώμη ότι τα αυξανόμενα προβλήματα αναχρηματοδότησης του δημόσιου χρέους σε Ισπανία και Ιταλία αποτελούν συγκριτικό διαπραγματευτικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα ή παράγοντας αύξησης της διακινδύνευσης της θέσης της χώρας στο «ευρωενωσιακό» πλαίσιο;
Υπάρχουν δύο πράγματα. Αυτά που πρέπει να κάνει η Ελλάδα και αυτά που πρέπει να κάνει η Ευρώπη. Η Ελλάδα οφείλει να κάνει όσα επιβάλλονται για να παραμείνει, εφόσον θέλει, εντός ευρωπαϊκού πλαισίου. Να προχωρήσει άμεσα στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που θα την καθιστούν συμβατό κράτος, ομοειδές με τους εταίρους της στην Ευρώπη, και να μην προσποιείται ότι κάνει ή θα κάνει μεταρρυθμίσεις παρασιτώντας και ζώντας με δανεικά, όπως συνήθιζε επί τόσα χρόνια. Αν δεν το κάνει αυτό, θα τεθεί από μόνη της εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου. Από την άλλη, οι πολιτικές που εφαρμόζει η συντηρητική πλειοψηφία των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων (24 από τις 27 είναι συντηρητικές), αναπαράγει ένα αδιέξοδο. Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες σε κάθε χώρα, Ισπανία, Πορτογαλία, Ελλάδα, πρέπει να συνεπικουρούνται από αλλαγές και μεταρρυθμίσεις σε ευρωπαϊκή κλίμακα. Τέτοιες είναι η κοινή αντιμετώπιση του χρέους μέσω ευρωομολόγων, οι κοινές ευρωπαϊκές αναπτυξιακές επενδύσεις σε δίκτυα και υποδομές, η κοινή δημοσιονομική πολιτική και η κοινή οικονομική διακυβέρνηση και άλλα που εμβαθύνουν την ολοκλήρωση προς την κατεύθυνση μιας δημοκρατικής ομοσπονδίας εθνών – κρατών. Γιατί σήμερα ζούμε το ιστορικό παράδοξο, που παροξύνθηκε εξαιτίας της κρίσης, να έχουμε ένα νόμισμα, το ευρώ, χωρίς κράτος. Όσο η κρίση σε κάθε χώρα θα θεωρείται ξεχωριστή και ιδιαίτερη περίπτωση, η αντιμετώπισή της θα είναι επίσης μερική και ημιτελής. Μόνο η συνδυασμένη ανάληψη δράσης σε εθνική και ευρωπαϊκή κλίμακα μπορεί να μεγιστοποιήσει το αποτέλεσμα και να οδηγήσει με ασφάλεια και σταθερότητα σε έξοδο από την κρίση. Οι συντηρητικοί άργησαν πολύ να το αντιληφθούν και έχασαν πολύτιμο χρόνο. Έπρεπε η κρίση να αρχίσει να αγγίζει τον σκληρό πυρήνα της ευρωζώνης, την ίδια τη Γερμανία, για να αρχίσουν κάτι να αντιλαμβάνονται και να αρχίσουν να συζητούν, έστω και διστακτικά, συνολικότερες λύσεις. Ας ελπίζουμε ότι η εκλογή Ολάντ ήταν μόνο η αρχή για να αλλάξει ο συσχετισμός δυνάμεων στην Ευρώπη και τα πράγματα να κινηθούν ταχύτερα.
Εις το διαδικτυακό επανιδείν…
JOBS
Χιλιάδες Θέσεις Εργασίας σε όλη την Ελλάδα
Marketing
Πλήρης Απασχόληση
19-12-2023
Βούλα
Στελέχη Ξενοδοχειακών Μονάδων
Εποχιακή Εργασία
21-12-2023
Μυκονος