Honda CR-Z | Το υβριδικό που αλλάζει τα δεδομένα

Από Γ. Τσαλίκης 30 Μαΐου 2010

Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει κατορθώσει ακόμη να καταστήσει την υβριδική τεχνολογία προσιτή στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Ως εκ τούτου, τα μοντέλα που εκτός από κινητήρα εσωτερικής καύσης φέρουν και ηλεκτρικό μοτέρ είναι αφενός ακριβά και αφετέρου απρόσιτα για όσους αναζητούν την οδηγική απόλαυση. Αν προσθέσουμε και την αδιάφορη σχεδίαση, τότε μαζεύονται πολλά αρνητικά στοιχεία.

Με το CR-Z η Honda θέλει όμως να τραβήξει μία γραμμή. Κανείς δεν υποστηρίζει πως το coupe αμάξωμα από την Ιαπωνία αντιπροσωπεύει ό,τι πιο γοητευτικό έχουμε δει, αλλά αν το συγκρίνουμε με Prius, Insight κ.λπ. τότε παίρνει τα εύσημα. Οι επιρροές από το CR-X δεν έχουν να κάνουν μόνο με τη σχεδίασή του αλλά και με το όνομα. Απλά το «Ζ» παραπέμπει στη λέξη «Zero», το μελλοντικό δηλαδή στόχο πολλών εταιρειών, για μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Κοντό και φαρδύ

Το σφηνοειδές του σχήμα, η μεγάλη εισαγωγή αέρα, το επικλινές παρμπρίζ και τα εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα (με φώτα ημέρας LED στο κάτω μέρος τους) που εκτείνονται μέχρι τους θόλους των εμπρός τροχών στέλνουν ξεκάθαρα μηνύματα, σε συνδυασμό με το κοντό μεταξόνιο (2,43 μέτρα) και το φαρδύ μετατρόχιο: Το CR-Z δεν είναι ένα ακόμη compact οικογενειακό υβριδικό. Θα μπορούσε βέβαια αν αναλογιστούμε το μήκος του, το οποίο είναι μεγαλύτερο από αυτό του Jazz, όχι όμως και με τη συγκεκριμένη διάταξη του εσωτερικού: Οι δύο πίσω θέσεις υφίστανται μόνο θεωρητικά. Σε αυτές δεν μπορούν να φιλοξενηθούν ενήλικοι επιβάτες, παρά μόνο παιδιά. Δεν είναι μόνο ο περιορισμένος χώρος για τα γόνατα αλλά και ο ανύπαρκτος πάνω από τα κεφάλια, λόγω της έντονης κλίσης της οροφής. Ευτυχώς αναδιπλώνονται πλήρως τα πίσω καθίσματα και ο όγκος του χώρου αποσκευών ανεβαίνει από τα 233 στα 400 λίτρα. Το CR-Z είναι λοιπόν ένα 2θυρο, 2θέσιο υβριδικό coupe.

Ανοίγοντας τις πόρτες του διαπιστώνεις ότι «χτυπά» την πόρτα της premium κατηγορίας. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί, η συναρμογή τους, η διχρωμία αλλά και το εντυπωσιακό ταμπλό που περιβάλλει τον οδηγό σε κερδίζουν. Στην πλούσια μάλιστα έκδοση με την ηλιοροφή και τα δερμάτινα θερμαινόμενα καθίσματα, το CR-Z δεν έχει να ζηλέψει πολλά από προτάσεις με προέλευση τη Γερμανία. Οι ρυθμίσεις του καθίσματος και του τιμονιού επιτρέπουν – εντός ολίγων δευτερολέπτων – στην ανεύρεση της σωστής θέσης οδήγησης.

Τρεις εποχές

Η εκκίνηση του 1.5 i-VTEC γίνεται μέσω του κόκκινου μπουτόν στα δεξιά του τιμονιού. Ο συγκεκριμένος κινητήρας προέρχεται από το ιαπωνικό Jazz και αποτελεί το κύριο μέρος του υβριδικού συστήματος, καθώς η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα είναι μόλις 14 ίπποι. Ο ρόλος του είναι να συμβάλλει όταν απαιτείται περισσότερη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Το κύριο χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου είναι τα τρία προγράμματα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος, «οι τρεις τρόποι να οδηγείς το CR-Z», όπως ισχυρίζονται τα στελέχη της Honda. Σε κάθε μία από τις ρυθμίσεις «Econ», «Normal» και «Sport» αντιστοιχεί και ένα κουμπί. Ανάλογα με την επιλογή, επηρεάζεται η απόκριση του κινητήρα, ο τρόπος λειτουργίας του ηλεκτρικού μοτέρ, η αίσθηση του τιμόνι και ο κλιματισμός. Μην περιμένετε όμως αλλαγή στην ανάρτηση, καθώς κάτι τέτοιο θα ανέβαζε το κόστος.

Καλεσμένοι της εταιρείας Σαρακάκης ΑΕ, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το νέο υβριδικό της Honda από την Αθήνα έως την Ερέτρια, σε μία διαδρομή που συνδύαζε την εθνική με τους επαρχιακούς δρόμους. Η έστω ολιγόωρη συνύπαρξη με το CR-Z ήταν αρκετή για να διαπιστώσουμε ότι η διαφορά ανάμεσα στις θέσεις econ και sport είναι κάτι παραπάνω από αισθητή.

Στην… πράσινη θέση λειτουργίας, ο κινητήρας του CR-Z δείχνει να βρίσκεται σε χειμερία νάρκη. Δεν ενδείκνυται για την κίνηση σε επαρχιακό δρόμο ή σε κάθε περίπτωση που ο οδηγός χρειάζεται άμεσα δύναμη (π.χ. σε προσπεράσεις). Για την κίνηση στην κόλαση της πόλης η λειτουργία econ είναι ιδανική, σε συνδυασμό και με τη διακοπή λειτουργίας του κινητήρα κάθε φορά που το αυτοκίνητο ακινητοποιείται. Κινούμενοι στην εθνική οδό – με ταχύτητες γύρω στα 130 χλμ./ώρα – και με το πρόγραμμα Econ ενεργοποιημένο, η κατανάλωση ήταν κοντά στα 6 λίτρα ανά 100 χλμ., άκρως ικανοποιητική.

Πατώντας το κουμπί Normal, περνάς σε μία ενδιάμεση κατάσταση. Η κατανάλωση ανεβαίνει μεν λίγο, όμως το CR-Z υπακούει αμεσότερα στις επιθυμίες του οδηγού. Εκεί όπου εντοπίζεται πραγματική αλλαγή είναι στη θέση Sport. Αν μάλιστα επιλεγεί εν κινήσει, νιώθεις σαν μία αόρατη δύναμη να σπρώχνει προς τα εμπρός το υβριδικό coupe. Και αυτό γιατί ασκώντας το ίδιο βάρος στο δεξί πεντάλ έχεις περισσότερη δύναμη στη διάθεσή σου. Σε συνδυασμό και με το ότι το τιμόνι γίνεται πιο σκληρό, το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό. Η ρύθμιση της ανάρτησης έγινε με γνώμονα τη σπορ οδηγική συμπεριφορά παρά την παρεχόμενη άνεση. Αλλά όπως είπαμε και πιο πάνω, το CR-Z δεν είναι ένα ακόμη οικογενειακό υβριδικό.

Στους βασικούς συμμάχους του οδηγού συμπεριλαμβάνεται και το κιβώτιο, το πρώτο 6άρι μηχανικό που συνδυάζεται με υβριδικό σύστημα. Είναι αυτό που συναντάμε στο Civic 1.8, με μόνη διαφορά το γεγονός ότι η 6η σχέση είναι πιο μακριά, με προφανή στόχο τον περιορισμό της κατανάλωσης. Οι κοντές διαδρομές, το σαφές κούμπωμα και η – συνολικά – ικανοποιητική λειτουργία του επιλογέα, συμπληρώνουν το «πακέτο». Δίκην επιλόγου, ένας ισχυρότερος κινητήρας θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί σε μεγαλύτερο βαθμό τις δυνατότητες του πλαισίου. Τότε όμως θα ανέβαινε η κατανάλωση και θα «χαλούσε» η εικόνα ενός οικολογικού αυτοκινήτου.

Οι καλοί λογαριασμοί…

Όλα καλά λοιπόν με το CR-Z, αλλά πόσο κάνει και πόσα προσφέρει στη βασική του έκδοση; Αυτό θα ρωτούσε κάθε αναγνώστης, πόσω μάλλον μεσούσης της οικονομικής κρίσης. Βασική έκδοση, κάθε άλλο παρά φτωχή, είναι η Sport. Πωλείται προς 22.990 ευρώ και περιλαμβάνει 6 αερόσακους, VSA (σύστημα ευστάθειας), hill start assist, προβολείς ομίχλης, ζάντες 16 ιντσών, ηλεκτρικούς καθρέπτες, αυτόματο κλιματισμό, ραδιο-CD με MP3 και θύρα USB, δερμάτινο τιμόνι και λεβιέ ταχυτήτων. Η αμέσως πιο πλούσια έκδοση είναι η GT (25.600 ευρώ) με αισθητήρες φώτων, βροχής και παρκαρίσματος, cruise control και εμπρός θερμαινόμενα καθίσματα. Αν θέλετε επιπλέον ηλιοροφή η τιμή ανεβαίνει στα 26.700 ευρώ και δερμάτινα καθίσματα στα 28.000 ευρώ. Σε αυτές τις εκδόσεις η επιβάρυνση οφείλεται εν μέρει και στο φόρο πολυτελείας.

Για τα μηχανικά μέρη η Honda προσφέρει εγγύηση για 3 έτη ή 100.000 χλμ, ενώ για το υβριδικό σύστημα 5 έτη. Η έναρξη πωλήσεων του μοντέλου έχει οριστεί για την 1η Ιουνίου και η ελληνική αντιπροσωπεία της ιαπωνικής εταιρείας στοχεύει στη διάθεση 500 μονάδων για το δεύτερο εξάμηνο του 2010. Με δεδομένο ότι το CR-Z είναι ένα ιδιαίτερο αυτοκίνητο που απευθύνεται σε ιδιαίτερο κοινό, δεν αποκλείεται να εκπληρώσει τις προσδοκίες της Honda.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Βενζινοκινητήρας 1.5 i-VTEC

Κυβισμός: 1.497 cc
Μέγιστη ισχύς: 114 ίπποι στις 6.100 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 14,8 χλγμ. στις 4.800 σ.α.λ.

Ηλεκτροκινητήρας

Μέγιστη ισχύς: 14 ίπποι στις 1.500 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 8 χλγμ. στις 1.000 σ.α.λ.
Συνδυαστική ισχύς: 124 ίπποι στις 6.100 σ.α.λ.
Συνδυαστική ροπή: 17,7 χλγμ. στις 1.000 σ.α.λ.

Επιδόσεις

Επιτάχυνση (0-100 χλμ./ώρα): 9,9 δλ.
Τελική ταχύτητα: 200 χλμ./ώρα

Κατανάλωση (μεικτός κύκλος): 5 λ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 117 γρ./χλμ.

Διαστάσεις

Ολικό μήκος: 4,080 μέτρα
Ολικό πλάτος: 1,740 μέτρα
Ολικό ύψος: 1,395 μέτρα
Μεταξόνιο: 2,435 μέτρα

Τιμή βασικής έκδοσης: 22.990 ευρώ
Τιμή μοντέλου δοκιμής: 28.000 ευρώ

Άρθρο από το autofree.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ