Αγγελιόσημο @ Web: Ταφόπλακα στην τελευταία αχτίδα ανάπτυξης

Από Γιώργος Γκριτζάλας 14 Μαΐου 2010

Τελευταία ακούγεται ως φήμη η πιθανότητα εισαγωγής της πρακτικής του αγγελιοσήμου, στο διαδίκτυο. Ο φοροπυρεττός στην Ελλάδα, πάει να βάλει τέλος σε έναν κλάδο που τώρα προσπαθεί να αποκτήσει ρυθμό και να αναπτυχθεί, μόνο και μόνο για ελάχιστες παραπάνω εισπράξεις. Όπως έχω πει και παλιότερα, στο internet δεν υπάρχουν αρκετά χρήματα, όμως με μία τέτοια κίνηση, η όποια προοπτική εξανεμίζεται. Διαβάστε παρακάτω την σχετική ανακοίνωση του IAB Hellas:

«Τα πρόσφατα δημοσιεύματα και η φημολογία που αφορούν στην ενδεχόμενη επιβολή αγγελιοσήμου στο ελληνικό Διαδίκτυο προκαλούν βαθύ προβληματισμό και έντονη ανησυχία στην αγορά της online εμπορικής επικοινωνίας.

Το ΙΑΒ Hellas ως πολυσυλλεκτικός οργανισμός που εκπροσωπεί όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές στην online διαφήμιση (διαφημιζόμενους, εκδότες, διαφημιστικές εταιρείες, εταιρείες τεχνολογίας, ISPs και εταιρείες ερευνών), πιστεύει πως πριν από οποιαδήποτε μεταβολή του σημερινού καθεστώτος πρέπει να προηγηθεί μία διαδικασία ανοικτής διαβούλευσης, καθώς τα ζητήματα που προκύπτουν είναι ιδιαίτερα περίπλοκα αλλά και κρίσιμα για το μέλλον της ελληνικής ψηφιακής οικονομίας.

Είναι δεδομένο ότι το Διαδίκτυο, εκτός από το πλέον ζωντανό και ταχύτατα αναπτυσσόμενο Μέσο επικοινωνίας (λ.χ. σε επενδύσεις και θέσεις εργασίας), αποτελεί και μία παγκόσμια πλατφόρμα Επικοινωνίας. Το διαφημιστικό περιβάλλον και οι πρακτικές του, απέχουν πολύ από τα παραδοσιακά ΜΜΕ και τον τρόπο λειτουργίας τους και αυτό είναι ένα γεγονός που το όποιο εθνικό νομικό πλαίσιο οφείλει να αναγνωρίζει. Η τυχόν επιβολή αγγελιοσήμου στο ελληνικό Διαδίκτυο θα επιφέρει τα εξής αποτελέσματα:

Α. Μείωση της ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς και δημιουργία αντικινήτρου για τις ελληνικές εταιρείες και, κυρίως, για τους ξένους διαφημιζόμενους που θα έρχονταν αντιμέτωποι με ένα πρωτοφανές, για τα δεδομένα για του Δυτικού κόσμου, καθεστώς. Στην περίπτωση των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων μάλιστα, θα δημιουργούσε συνθήκες ασφυξίας αφού το Διαδίκτυο για αυτές, αποτελεί ένα φθηνό και αποτελεσματικό Μέσο αύξησης των πωλήσεών τους.

Β. Πρόσκρουση σε αδυναμίες που αφορούν τόσο στον ακριβή ορισμό της διαφήμισης και της κοστολόγησής της όσο και στον ορισμό των ιστοσελίδων περιεχομένου. Τα σχετικά νομικά ζητήματα είναι δαιδαλώδη και οι δημοσιευμένες επιστημονικές γνωμοδοτήσεις είναι, δυστυχώς, επιφανειακές καταδεικνύοντας άγνοια της φύσης και λειτουργίας του Διαδικτύου.

Γ. Δημιουργία συνθηκών «αθέμιτου» ανταγωνισμού μεταξύ ελληνικών και ξένων ιστοσελίδων γεγονός που, αναπόφευκτα, θα λειτουργήσει εις βάρος των ελληνικών ιστοσελίδων που παράγουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί μείζον πρόβλημα σε αυτούς που επενδύουν στην ανάπτυξη ποιοτικών online υπηρεσιών ενημέρωσης.

Δ. Δημιουργία κινήτρων στους εκδότες για άμεση μεταφορά της έδρας των ελληνικών ιστοσελίδων στο εξωτερικό, με συνέπεια για την ελληνική οικονομία, την απώλεια του αντίστοιχου ΦΠΑ. Τα παραπάνω συνιστούν μόνο κάποια πρώτα ενδεχόμενα που θα επιφέρει η τυχόν επιβολή αγγελιοσήμου στο Διαδίκτυο.

Είναι βέβαιο ότι μία κυβέρνηση που έχει δείξει ενθαρρυντικά δείγματα στην προσέγγιση και ανάπτυξη του Διαδικτύου, θα ήθελε να αποφύγει τέτοιου είδους επιπτώσεις ιδιαίτερα σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία. Αυτό που χρειάζεται σήμερα η ελληνική οικονομία είναι πνεύμα καινοτομίας και δυναμική ανάπτυξης. Μία ακόμη τροχοπέδη ανάπτυξης στο μόνο Μέσο που μπορεί να εξυπηρετήσει και τα δύο, δεν συνάδει με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα».