Αποτελεί το iPad παράδειγμα μυωπικού marketing?

Από neolaia.gr Team 4 Φεβρουαρίου 2010

Αφού έκατσε λίγο η σκόνη από την πρόσφατη παρουσίαση του iPad και αφού όλοι ψάχνουν να βρουν μία καλή δικαιολογία (και τα χρήματα) για να το αποκτήσουν, θέλω να σταθώ σε κάποια θέματα που προκύπτουν και αφορούν την εταιρία στο σύνολό της αλλά και κάποιες απορίες για το προϊόν συγκεκριμένα.

Με προβλημάτισε λοιπόν αρκετά η διαπίστωση/διατύπωση του Jobs ότι η Apple είναι ο μεγαλύτερος «παίχτης» σε αυτό που ονόμασε “mobile devices industry”. Τι εννοώ; Εν έτη 1960, κάποιος καλός κύριος Levitt (όχι αυτός με τα Freakonomics) σήμανε την αρχή του στρατηγικού marketing διαπιστώνοντας ότι πολλές επιτυχημένες εταιρίες, δίνοντας περισσότερο έμφαση στα προϊόντα που παράγουν, τείνουν να αγνοούν τις ανάγκες που ικανοποιούν στους πελάτες τους. Η λάθος, κατά τον Levitt, πρακτική αυτή ονομάστηκε μυωπικό marketing θέλοντας να τονίσει την έλλειψη μακροχρόνιου στρατηγικού σχεδιασμού.

Πως και γιατί αυτό εφαρμόζεται στην περίπτωση της Apple; Πρόσφατες στρατηγικές κινήσεις ή φήμες για κινήσεις της εταιρίας δείχνουν ότι το λεγόμενο “mobile industry” είναι ένα πεδίο όπου θέλει να συνεχίσει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, χτίζοντας στο τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έχει θεμελιώσει με το iPhone. Μέχρι εδώ καλά. Το ερώτημα είναι, έχει τη δυνατότητα να το κάνει αυτό χωρίς να εγκαταλείψει εν μέρει το αρχικό επιχειρηματικό της μοντέλο; Δηλαδή τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους πελάτες της που παρέχεται μέσα από την πλατφόρμα του λειτουργικού της συστήματος; Και αν ναι, ποιο θα είναι το κόστος;

Ήδη φαίνονται τα κάποια σημάδια στρατηγικής βιασύνης στην έλλειψη διαθεσιμότητας των 27άρηδων iMac. Στο επίπεδο του λογισμικού, αν αποδεχτούμε την άποψη της ίδιας της Apple ότι το Snow Leopard αποτελεί ουσιαστικά αναβάθμιση του Leopard, η εταιρία έχει να βγάλει λειτουργικό από το 2007 με τη βασική αντίπαλό της να έχει βγάλει δύο λειτουργικά την ίδια περίοδο (Vista και 7, χωρίς να τα αξιολογώ). Επίσης, προς αυτή την κατεύθυνση στρέφεται και η διαφαινόμενη αδιαφορία της εταιρίας για την ανάπτυξη σουίτας παραγωγικότητας (Office), αφήνοντας τη λύση(;) του προβλήματος στην Microsoft.

Το κόστος; Δυνητικά μειώνεται το φάσμα μέσα από το οποίο η εταιρία δημιουργεί αξία για τους πελάτες της. Ωραία η θεωρία του new world computing. Ωστόσο, ποιος ή μάλλον πως θα γράφει κανείς κώδικα για τις πλατφόρμες αυτές όταν η Apple, με δεδομένο ότι για να γράψεις κώδικα πρέπει να έχεις Mac, δείχνει να αγνοεί την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα; Και εν συνεχεία, μήπως με αυτή την τάση που δημιουργείται η αγορά ενός υπολογιστή Mac θα είναι κάτι που αφορά μόνο έναν developer στο μέλλον? Μήπως αυτό αποτελεί παραδοχή ήττας στο κομμάτι του retail computing? Ελπίζω όχι…

Σε ό,τι αφορά το iPad καθεαυτό, ενδεχομένως και να υπάρχει ένα κενό αναγκών στην αγορά ανάμεσα στα κινητά και τους υπολογιστές. Και αν δεν υπάρχει, είμαι σίγουρος ότι η Apple είναι ίσως η μοναδική εταιρία που μπορεί να το δημιουργήσει. Ωστόσο μία και μοναδική απορία που ακόμα έχω έχει να κάνει με τη διανομή του iPad. Με δεδομένο ότι θα έχει και wi-fi έκδοση και 3G, θα διανεμηθεί όπως το iPhone και το iPod touch; Και αν ναι αυτό θα εφαρμοστεί και στην Ελλάδα; Αναρωτιέμαι δηλαδή αν ο τρόπος διανομής εν τέλει δημιουργήσει μια κρίση ταυτότητας στο προϊόν και κατά συνέπεια σύγχυση στους καταναλωτές γιατί, εν αντιθέσει με το iPhone και το iPod touch, η διαφορά της προστιθέμενης αξίας του iPad wi-fi με το αντίστοιχο 3G δεν είναι σαφής. Μήπως αυτό καταρρακώσει το ένα προϊόν υπέρ του άλλου;

iΔωμεν…

Άρθρο που μας έγραψε ο «Μηλοζούμης»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ