Το κυκλοφοριακό είναι πρόβλημα κυκλοφορίας ανθρώπων και όχι οχημάτων.

Από neolaia.gr Team 12 Οκτωβρίου 2007

 

Γράφει ο Αλέξανδρος Μπρέγιαννης
Δημοτικός Σύμβουλος Αμαρουσίου

Είναι νομίζω καθολικά αποδεκτό από τους κατοίκους της πόλης μας, ότι η κατάσταση σήμερα όσον αφορά τις μετακινήσεις οχημάτων και πεζών είναι κακή. Η ραγδαία αύξηση των οχημάτων σε συνδυασμό με την ελλιπή υποδομή και διαχείριση των συστημάτων κυκλοφορίας –συγκοινωνιών -στάθμευσης- βαδισιμότητας οδηγούν σε ακόμα χειρότερες εξελίξεις.

Επιπλέον, το Μαρούσι υποφέρει ίσως χειρότερα από κάθε άλλη περιοχή της Αθήνας από τον κατακερματισμό του αστικού του χώρου λόγω των μεγάλων οδικών αξόνων που το διασχίζουν αλλά και της ανεξέλεγκτης εγκατάστασης υπερτοπικών χρήσεων (εταιρίες , εμπορικά κέντρα, υπουργεία κ.λ.π).

Κάθε προσπάθεια αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού θα πρέπει να βασίζεται σε τρεις βασικές αρχές: Πρώτον ότι η μετακίνηση στην πόλη είναι δικαίωμα και αγαθό για τους πολίτες, που πρέπει να προσφέρεται σε όλους χωρίς αποκλεισμούς. Δεύτερον ότι το κυκλοφοριακό είναι πρόβλημα κυκλοφορίας ανθρώπων και όχι οχημάτων. Και τρίτον ότι ο τρόπος που μετακινούνται οι άνθρωποι είναι ζήτημα επιλογών και πολιτικής.

Δυστυχώς η κυκλοφοριακή μελέτη για το κέντρο του Αμαρουσίου που ψηφίστηκε από την διοίκηση του Δήμου αγνοεί επιδεικτικά τις παραπάνω βασικές αρχές και θέτει ως προτεραιότητα την διευκόλυνση της κυκλοφορίας (και μάλιστα της υπερτοπικής) των οχημάτων και την χωρίς περιορισμό πρόσβαση τους στο εμπορικό κέντρο. Παράλληλα, όπως τόνισε και ο ίδιος ο μελετητής, η εν λόγω πρόταση αποτελεί «βραχυπρόθεσμη» λύση και ως εκ τούτου δεν μπορούμε να αναμένουμε ουσιαστικές αλλαγές σε ένα τόσο σημαντικό και σύνθετο πρόβλημα.

Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού πρέπει να αποτελέσει προϊόν εμπεριστατωμένης μελέτης, με ακριβείς υπολογισμούς, μετρήσεις και στοιχεία για την σημερινή κατάσταση αλλά και προβλέψεις για το μέλλον με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μιας πενταετίας. Βασικά κριτήρια αλλά και στόχοι του σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας των κατοίκων της πόλης και συνεπώς η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους, ενώ θα πρέπει να δοθεί βάρος στη συμμετοχή τους σε όλες τις αποφάσεις αλλά και στην συνέχεια στις φάσεις του σχεδιασμού, μελέτης, υλοποίησης, λειτουργίας και διαχείρισης οποιουδήποτε έργου.

Η λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Αμαρουσίου δεν μπορεί να στηριχθεί σε βραχυπρόθεσμες και αποσπασματικές παρεμβάσεις. Πολύ περισσότερο δεν μπορεί να στηριχθεί σε λάθος πολιτική. Σήμερα είναι παγκοσμίως γνωστό πως όλες οι σύγχρονες πόλεις λειτουργούν αποθαρρύνοντας τη άσκοπη και ακατάσχετη κυκλοφορία των οχημάτων μέσα από το αστικό κέντρο. Εμείς στο Μαρούσι πρωτοτυπούμε και μιλάμε για περισσότερες εισόδους και εξόδους στο εμπορικό κέντρο ώστε να διευκολύνουμε την διαμπερή κυκλοφορία -κίνηση των οχημάτων σε μια περιοχή που δεν διαθέτει καν τις κατάλληλες υποδομές (π.χ. χώρους στάθμευσης).

Όπως έγινε το μεγαλύτερο τμήμα του έργου της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων και των πεζοδρομήσεων γύρω από την Ακρόπολη, που αναβάθμισε την περιοχή και γενικότερα το ιστορικό κέντρο της Αθήνας και εξεδίωξε το αυτοκίνητο, παρ΄ ότι οι Αθηναίοι το θεωρούσαν ανέφικτο, αντίστοιχα πρέπει και μπορεί το Μαρούσι τολμηρά να υλοποιήσει τη δική του «ενοποίηση» και η πόλη να αποκτήσει ένα αισθητά αναβαθμισμένο εμπορικό κέντρο απαλλαγμένο από την παρουσία του αυτοκινήτου.

Αυτό απαιτεί ένα ενιαίο σχέδιο ρυθμίσεων κυκλοφορίας, συγκοινωνιών και στάθμευσης με στόχο την μείωση της ανάγκης χρήσης των Ι.Χ. , ενώ προϋποθέτει ρυθμίσεις αποτροπής και παρεμπόδισης της αλόγιστης χρήσης τους (πεζοδρομήσεις, αστυνόμευση, ελεγχόμενη στάθμευση κ.α). Τέλος, σημαντικό είναι να ενισχυθούν τα ΜΜΜ (επέκταση του ΜΕΤΡΟ) και κυρίως η δημοτική συγκοινωνία, να δημιουργηθούν δύο μικρά παρκινγκ περιμετρικά του κέντρου και να σχεδιαστεί ένα ευρύ και καλά σχεδιασμένο δίκτυο πεζοδρόμων το οποίο θα διέπεται από αυστηρούς κανόνες λειτουργίας.

Η πολιτική για το κυκλοφοριακό πρέπει να γίνεται με γνώμονα τον άνθρωπο και όχι το αυτοκίνητο!

[photo via]

To neolaia.tv άρχισε κάνε click εδώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ